Acasa Performance Work Smarter: Mihaela Matei, HR Lead, DP World

Work Smarter: Mihaela Matei, HR Lead, DP World

25 min citire
0
0
47

Descoperim inițiativele care transformă modul în care abordăm lucrul, de la onboarding-ul inteligent la colaborarea de oriunde și integrarea inteligenței artificiale în diverse aspecte al activității noastre alături de Mihaela Matei, HR Lead, DP World.

Cum pot organizațiile să adopte o mentalitate de „lucru inteligent” și să încurajeze inovația în rândul angajaților?

Creația devine posibilă într-un context de confort psihologic, într-un spațiu în care noi ne simțim liberi să experimentăm și să greșim, să învățam, fără teama de a fi judecați sau penalizați.

Un prim element esențial în asigurarea unui mediu creativ este ca leadership-ul să aibă o mentalitate de creștere și dezvoltare care nu se teme de efectele creației și înțelege că beneficiile sunt dezirabile disconfortului.

De aceea, atunci când căutam inovația într-o companie, mai întâi merită să ne uitam în vârful organizației, să observăm care sunt mentalitatea și stilul celor care țin frâiele culturii. Dacă liderii sunt deschiși la schimbare, sunt conectați constant la mediu, la piață și la nevoile colective, dacă aceștia acceptă că inovația vine adesea din curiozitate, curaj, entuziasm și lucrul împreună, atunci ei creează un model pentru întreaga echipă. Oamenii ne privesc în acest rol, iar atitudinea leadership-ului este molipsitoare. Noi ne construim prin oglinzile din ceilalți. Trebuie să îi apreciem pe ceilalți mai întâi pentru a ne vedea pe noi.

Cu toate acestea, simpla intenție a liderilor de a fi deschiși și creativi nu este suficientă pentru a genera mediul fertil al unei mentalități colective proactive. Soluția necesită colaborare, experimentare, introducerea unor elemente noi care pot crea turbulențe în sistemul organizațiilor. De aceea, orice vrei să obții ca lider de la echipa ta, presupune ca mai întâi să iți ajuți echipa săse așeze în matrici non-competitive, să îi împrietenești, de preferat într-un mod ludic (pentru că fără bucuria de a fi împreună nu se întâmplă), și apoi să menții o zonă de dezechilibru productiv, de tensiune acceptabilă, în care salariații pot să creeze fără să intre în panică.

De exemplu, pentru noi, în contextul în care organizația noastră se află în plin proces de transformare de la un business în care gestionăm un terminal portuar într-unul în care gestionăm fluxurile de mărfuri a mii de importatori și exportatori, soluția este de a ieși din zona de competentă cunoscută. Dificultatea și oportunitatea atât pentru noi ca indivizi, dar și pentru organizație, poate să apară atunci când trebuie să admitem că nu mai avem răspunsul la provocările complexe cu care ne confruntăm și implicit să recunoaștem că nu este confortabil să fim în acest spațiu, și că, doar împreună putemsăne menținem prospețimea și relevanța pe piață.

O altă calitate importantă a leadership-ului este gândirea sistemică, precum și abilitatea de a diagnostica corect organizația și de a înțelege potențialele blocaje din calea creativității și a inovării.

Multe organizații au bariere subtile care împiedică inovația să se manifeste. Acestea pot fi atitudini sau convingeri precum: „nu am timp”, „proiectele acestea sunt o pierdere de vreme,  nu vor funcționa”, „avem deja valoare”, „de ce să schimbăm daca totul funcționează?”. Astfel de bariere neadresate la bază pot deveni adevărate obstacole care mențin organizația blocată, limitând progresul.

Ce rol joacă tehnologia în transformarea modului în care lucrăm și cum pot companiile să o integreze eficient?

Tehnologia duce spre progres atâta timp cât este folosită eficient, adecvat, cu măsură și într-o manieră în care nu sacrifică relațiile. Cred că merită să-i dăm tehnologiei ceea ce îi este menit să facă, ca noi săcâștigăm timp pentru creație și colaborare.Săobținem de exemplu informații necesare la un click distanță, fără efort suplimentar și expunere la riscuri nenecesare.

DP World crede în progresul tehnologic, dar șiînvaloarea ideilor „simple”. Inovația nu înseamnă neapărat tehnologie și AI. Noi facem loc ideilor propuse de angajați pentru că ei sunt cei mai în măsură să inoveze. Ei cunosc cel mai bine procesele, le stăpânesc pana la ultimul detaliu și sunt cei mai avizați să vină cu propuneri pentru îmbunătățirea experienței lor, pentru creșterea performantei și a serviciilor oferite clienților noștri. În compania noastră, angajații au libertatea de a propune implementarea unor tehnologii atâta timp cât aduc valoare business-ului și echipei în sensul creșterii, siguranței și eficienței.

La fel de importantă este crearea unei punți între generații și poziționarea acestora față de avantajul tehnologic. În timp ce generațiile noi sunt conectate la tehnologie și văd în tehnologie un confort, generațiile mai puțin obișnuite cu evoluția tehnologică o vad ca pe o corvoadă. Cum putem să-i determinăm pe cei care se tem de avansul tehnologiei să o îmbrățișeze? Experimentarea și suportul sunt importante pentru înțelegerea beneficiilor, precum și programele de reverse mentoring cu beneficii și înconsolidarea echipei.

 Dacă ne vizitați în terminal, veți fi impresionați de disciplina, organizarea și coordonarea activității. Este ca un mic oraș, cu propriile reguli bine definite, unde fiecare persoană știe exact ce are de făcut. Pentru noi, acesta este modul firesc de a lucra și îndrăznescsăspun că „inovația” leadershipului este transmiterea corectă a percepției față de reguli, de disciplină și de crearea unui mediu care nu este coercitiv, ci sigur.

Ce proiecte și soluții inovatoare ați implementat în organizație pentru a îmbunătăți experiența angajatului și a schimba într-un mod creativ modul în care se muncește în organizație?

DP World  investeșteînfoarte multe proiecte de dezvoltare și îmbunătățire a modului de lucru. Câteva exemple:

Investim doarînechipamente „eco friendly” fără emisii de CO2. Investim, de exemplu,înachiziționarea de macarale noi atât pentru zona de cheu cât și pentru zona de depozitare, cu automatizări care vinînsprijinul operatorului, fiind dotate cu mai multe sisteme de siguranță care permit optimizări înprocesul operațional dar și consum redus de energie.

Un alt exemplu este implementarea sistemului de programări online pentru transportatori „Vehicle Booking System” pentru a veniînsprijinul comunității și pentru a ajuta marile companii transportatoareîneliberarea și primirea containerelor înterminal. Astfel,  fiecare transportator știe cândsă vină în terminal fără să stea la cozi interminabile reducând implicit emisiile de CO2.

Nu în ultimul rând, suntem parte din proiecte de învățământ dual, în care împreună cu instituțiile locale de învățământ am creat cadrul pentru a susține comunitatea și business-ul în crearea de competențe adecvate pieței. Ne-am orientat către funcții din domeniul tehnic, investind atât în laboratoare pentru practica elevilor și a studenților, dar și în susținerea acestora prin burse și cheltuieli aferente acestor studii.

Ce provocări ați întâmpinat și cum le-ați depășit?

Uitând-mă la cei 20 de ani de DPW România, pot spune că frumusețea și provocarea în același timp a fost faptul că niciun an nu a semănat cu altul și asta pentru că avem un leadership cu viziune, preocupat să țină pasul și să se adapteze constant la complexitatea și schimbările din piață și mediu. Evenimente perturbatoare precum instabilitatea economică, pandemia și conflictele din Ucraina și Orientul Mijlociu au provocat leadershipul la toate nivelurilesă găsească noi soluții generatoare de valoare.

Provocarea supremă a fost pandemia care ne-a adus o rupere a tuturor tiparelor și ne-am văzut nevoiți să găsim soluții imediate, noi, neexperimentate înainte, înțelegând că lipsa unei adaptări rapide putea impacta semnificativ business-ul. Activitatea noastră presupune în mare parte interacțiune între oameni, așadar am fost nevoiți să regândim procesele interne, fluxurile de lucru, să introducem noi reguli, astfel încât să ne protejam atât oamenii cât și business-ul și clienții. În fata unui factor extern asupra căruia nu aveam control, am căutat calea către un spațiu în care am creat, am învățat și am implementat soluții. Ne putem mândri că rezultatul acestui efort a asigurat funcționarea continuă a terminalului fără impact asupra clienților, angajatorilor și pieței.

Prin colaborare în cel mai pur sens al cuvântului, am fost dispuși să pășim cu toții în acel spațiu de dezechilibru, să recunoaștem că nu avem soluția dar o putem crea împreuna prețuind ideea celuilalt și capitalizând pe ea.

Ce lecții ați învățat?

Am învățat că puterea unei echipe stă în conexiunea dintre membrii ei. Indiferent cât investești în oameni, diferența dintr-o suma de indivizi și echipa colectivă este generată de spațiul dintre oameni și încrederea dintre ei. Cred că o companie crește precum individul de la „adolescență” la maturitate, adresând-si conflictele interne și fiind deschisă la noi soluții. Un exemplu în acest sens ar putea fi relația de colaborare eficientă pe care o avem cu organizațiile sindicale.

Am învățat în timp că, dialogul și co-crearea alături de organizațiile sindicale sunt esențiale pentru a construi o organizație puternică și echilibrată. A fost un parcurs lung, plecând de la divergențe de viziune, trecând prin stări dificile, prin tensiuni, până la o relație sănătoasă, o reconstrucție comună bazată pe respect reciproc și colaborare. Sindicatul, astăzi, ne este partener de dialog și de drum, și împreună creăm programe pentru ca salariații noștri să se simtă în siguranță, apreciați și motivați, și condiții de muncă adaptate nevoilor lor.

Un mediu de lucru excepțional, un veritabil „Great Place to Work”, nu apare de la început, ci este rezultatul unui proces de colaborare și înțelegere continuă în timp, iar sindicatul, prin rolul său, ne ajută să păstram această lecție în minte.

Ce abilități vor fi esențiale pentru viitorul locurilor de muncă și cum pot angajații să se pregătească pentru acestea?

Disciplina, adaptabilitatea și capacitatea de sinteză. Într-o lume inundată de informații, incertă și în continuă schimbare, este esențial să ai o perspectivă elastică, să poți privi ansamblul detașat, iar apoi să te concentrezi pentru a înțelege și extrage esența, fără a pierde din vedere obiectivul principal.

Capacitatea de a asculta și a te așeza într-o relație cu curiozitate. Într-o lume în care tehnologia redefinește conectarea dintre oameni, devine o artă să te oprești și să asculți, să înțelegi nevoile celui din fața ta, să comunici, nu doar să transmiți un mesaj.

Utilizarea AI-ului, a instrumentelor de Bussiness Inteligence și a noilor tehnologii pentru eficientizare și îmbunătățire servicii.

Cum pot organizațiile să atragă și să păstreze talente în contextul actual al pieței muncii?

„Îți ia 20 de ani să îți construiești o reputație și cinci minute să o distrugi. Dacă te gândești la asta, vei face lucrurile diferit.” Warren Buffett

Organizațiile trebuie să fie mai mult decât un simplu loc de muncă – trebuie să ofere o experiență de carieră autentică, axată pe respect, evoluție și recunoaștere. Atragerea talentelor începe cu o reputație solidă, construită prin povestea pe care alții o spun despre tine ca angajator.

DP World și-a propus să crească împreună cu oamenii. De aceea angajații nu sunt o resursă, ci ei sunt un partener cu care ajungem la destinație. Cum ești tratat devine un comportament, iar asta definește într-un final cultura organizațională.

În cadrul DP World, am creat cultura „Ne Pasă” – un set de valori și acțiuni concrete prin care ne asigurăm că fiecare aspect al activității noastre reflectă respectul față de business, echipă, clienți, comunitate și mediul de lucru. Aceasta nu este doar o filozofie de business, ci o valoare comună, un principiu central care guvernează toate deciziile și inițiativele noastre.

Puterea acestui loc de munca este conexiunea dintre noi, respectul pe care ni-l purtăm, faptul că ne pasa și ținem unii la alții. Avem realizări de business, dar și momente de viață prin care am trecut împreună, care ne-au șlefuit și ne au ajutat să devenim cine suntem astăzi.

Măsura reușitei noastre este în primul rând faptul că mai mulți colegi au recomandat copiilor lor să vină să lucreze în cadrul companiei iar acum avem în echipă mai multe generații ale unor familii.

Faptul că noile generații se uită către noi și ne aleg pentru programele de internship și de învățământ dual despre care am amintit, faptul că ne iau ca puncte de reper despre cum se trăiește, despre cum se muncește, despre ce înseamnă o echipă, reprezintă reușita noastră. Noi generăm, pe fondul unui potențial uriaș, pe care sunt absolut convinsă toți copiii îl au, matrițele în care ei își vor așeza mai târziu viețile de adulți.


Acest material a fost preluat din
Revista HR Manager,
ediția cu numărul 79.

Aici găsiți un preview al ediției.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Pescaru Constantin
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

HR NEXUS: Adina Nanu, Director Resurse Umane și Transformare Auchan Retail România

Explorăm modul în care putem aduce tehnologia și inovația în inima Resurselor Umane, trans…