Vi se pare cunoscut? Când începi o afacere, un business, nu le poți cunoaște pe toate încă de la început. Se spune că trebuie să treci prin ele ca să le cunoști și să știi cum să le rezolvi. Din fericire, există oameni care au trecut prin multe, care au fost cândva la început de drum și acum sunt dispuși să împărtășească din experiențele lor și celorlalți. Despre afaceri, începuturi, succes și echilibru am vorbit cu Florin Chiper, Head of Emerging Markets EE&CAC @ Henkel ACC și lectorului cursului Skillab „Dezvoltarea Afacerii“, într-un material marca Revista CARIERE, pentru secțiunea Work Life Balance.
Cine este Florin Chiper, „Omul”?
Ca om de business, Florin Chiper are o experiență de peste 20 de ani în vânzări și marketing. A lucrat în diferite domenii, cum ar fi media, automotive, FMCG, industria materialelor de construcții. De peste 17 ani administrează pentru Henkel business-ul ACC (Adhesives for Consumers and Craftsmen) din România, iar de 3 ani administreaza businessul din pietele emergente din Europa de Est si Asia Centrala, cu oportunități și provocări constante la nivel de cerere de piață, business development, client management, dezvoltare de echipă și strategie de marketing.
Sunteți abordat des pentru ajutor?
Îmi place să mă definesc ca fiind un „solution provider/finder”. Aceasta înseamnă că am dezvoltat în echipele mele focusul pe soluție, curajul de a greși (fail forward), asumarea responsabilității fără teamă. Și da, sunt abordat în mod curent pentru ajutor și îl ofer cu plăcere. Este foarte important pentru fiecare dintre noi să știm că avem cui să cerem ajutorul atunci când suntem în impas. Sau poate doar să fim ascultați; căci, uneori, o conversație deschisă ne ventilează mintea și ne ajută să găsim singuri răspunsurile potrivite. De obicei le avem deja, doar că pot fi blocate în spatele muntelui de taskuri și prejudecăți din mintea noastră.
Care este cea mai mare teamă/provocare a cuiva la început de drum într-un business?
Lipsa confirmărilor. „Sindromul impostorului” este un sentiment pe care îl avem cu toții atunci când ne aruncăm în necunoscut sau când încercăm proiecte noi. Practic, fiecare dintre noi lucrează cu „bănuieli educate” (educated guess), care nu sunt o garanție a succesului. Însă, într-un mediu marcat de volatilitate, este important să încercăm, să testăm, să inovăm într-un ritm superior concurenței noastre. Este chiar vital să facem asta.
Ce faci când ajungi la un blocaj în business: renunți, o iei de la capăt sau mergi înainte până găsești soluția?
Încerc să schimb perspectiva. Este o tehnică din coaching care se aplică cu succes și în business. Dacă ideea este bună, echipa este implicată și potențialul este acolo, în fața noastră, este doar o chestiune de timp și adaptare până când ne atingem obiectivele. Blocajele sau piedicile sunt inerente în business. Folosind însă, în mod susținut, inovația și având încredere în resursele echipei, soluția apare în cele din urmă.
Când știm că avem nevoie de ajutor în business?
Situațiile în care simțim că nu putem trece de provocările aflate în fața noastră apar frecvent, când rezultatul întârzie, resursele nu sunt suficiente iar competiția pare să fie mai bine organizată.
Aș duce însă acest subiect înspre suportul pe care îl putem primi pentru a identifica singuri soluțiile. Am încercat în ultimii ani să dezvolt în echipele mele sentimentul că pot trece peste orice obstacol. Ceea ce contează este să avem încredere în noi, autocontrol, o echipă unită și implicată și un reper/suport către care să ne adresăm pentru sfaturi.
Ați avut, la rândul dvs, un mentor? Dacă da, care a fost cel mai bun sfat primit?
Desigur; în Henkel am avut un mentor care m-a ghidat în carieră dar m-a ajutat și în plan personal. Cel mai bun sfat pe care mi l-a dat a fost să nu încetez să învăț și să mă provoc în viața profesională. Acest sfat mi-a umplut anii cu satisfacții și mi-a dat un scop.
Cum reușiți să împăcați viața profesională cu cea personală?
Aflați răspunsul la această întrebare și nu numai, accesând materialul din site-ul Revistei CARIERE.