de Constantin Pescaru
Orice schimbare vine cu oportunități, iar fiecare perioadă de criză e însoțită de transformări.
Dacă ar fi să rămânem cu ceva util din ultimul an și jumătate, pariul câștigător ar fi ampla digitalizare, care a pavat drumul către o forță de muncă digitală. Acum suntem foarte capabili să ne facem o mare parte din sarcini online, ne-am obișnuit să folosim platforme colaborative, am învățat să ne adaptăm și să ne recalibrăm chiar și atunci când biroul și casa se contopesc.
Un alt lucru important pe care l-am învățat în ultima perioadă este importanța unei organizații care își pune oamenii pe primul loc. Pandemia ne-a demonstrat (dacă mai era nevoie) un adevăr simplu: flexibilitatea și empatia sunt elemente cruciale într-o echipă. Grație acestora, e mai ușor (deși nu neapărat mai simplu) să te reinventezi și să te obișnuiești cu „noul normal”.
Însă ce ne rezervă viitorul? Cum va fi viitorul muncii? Primele indicii ne arată că, cel mai probabil, va fi hibrid. Acolo unde se va putea, oamenii vor lucra și de la birou, și de la distanță. În acest fel, am putea combina flexibilitatea cu avantajele lucrului cot la cot cu colegii.
În cadrul evenimentului „The future of work – the good, the challenging & the unknown”, organizat online, pe 9 iunie, de Microsoft România, am dezbătut impactul pandemiei în cultura organizațională a companiilor din țara noastră, provocările tranziției la munca hibrid și alte tendințe care se conturează în domeniul Resurselor Umane.
ORGANIZAȚII MAI UMANE, LIDERI MAI EMPATICI
Reorientarea masivă către munca de la distanță a creat atât oportunități, cât și provocări pentru forța de muncă a viitorului. În contextul în care transformarea digitală a schimbat profund modul în care lucrăm, e momentul să ne gândim cum putem folosi uneltele și abilitățile de care dispunem și de ce anume mai avem nevoie pentru a ne pregăti pentru următoarea provocare a unei lumi într-o continuă și rapidă schimbare.
E clar că ne îndreptăm către organizații mult mai umane, în care nevoile și preferințele angajaților primează, totuși primul pas pentru a înțelege încotro ne îndreptăm este să culegem date și informații. Ceea ce poate părea paradoxal la prima vedere, însă este singura modalitate în care ne putem forma o imagine de ansamblu a situației în care ne aflăm, precum și a așteptărilor angajaților și angajatorului deopotrivă, ne-a spus Dr. Brian Kropp, Vicepreședinte și Director HR Research la Gartner.
Dr. Kropp este autorul a peste 50 de studii de cercetare la Gartner și a susținut sute de sesiuni de strategie cu echipe de executivi din companii de Top Fortune 500 din întreaga lume. Este un colaborator frecvent al CNN, Harvard Business Review, The Economist, Financial Times și The Wall Street Journal. Împreună cu echipele pe care le coordonează, Brian Kropp abordează cele mai noi provocări ale liderilor de HR și oferă informații și soluții ce permit echipelor de conducere să ia măsuri decisive. Intervenția lui Brian Kropp în cadrul evenimentului s-a desfășurat sub forma unei discuții libere cu Adina Vidroiu, HR Director România, Grecia, Cipru și Malta la Microsoft.
Iată câteva dintre ideile despre viitorul muncii și soluțiile legate de munca în format hibrid despre care au discutat cei doi:
- Munca în format hibrid poate funcționa doar dacă angajații și angajatorii ajung la un numitor comun în ceea ce privește un aspect pentru care e nevoie de claritate: ce fel de activități pot fi făcute de la birou și ce fel de activități pot continua să fie făcute de la distanță;
- Decizia privind viitorul muncii trebuie luată ținând de asemenea cont de importanța interacțiunilor sociale și emoționale;
- Flexibilitatea este conceptul care definește viitorul muncii: pentru că nu va fi vorba doar despre a lucra de oriunde, ci și despre a lucra oricând, așa că e nevoie de o mai mare flexibilitate inclusiv în ceea ce privește programul;
- Empatia este abilitatea definitorie pentru liderii viitorului;
- Tehnologia va fi și mai importantă pentru viitorul muncii: de exemplu, prin analiza de date, angajatorii își vor putea înțelege mai bine angajații și vor putea lua decizii mai bune pentru ei.
În panelul de discuții i-am avut ca invitați pe câțiva lideri de HR din companii de top, care au împărtășit cu audiența din experiențele și planurile lor de viitor, în cadrul organizațiilor din care fac parte:
Dintre concluziile care au rezultat în urma acestui dialog deschis și antrenant amintim doar câteva:
- Nu ne putem da seama cum va funcționa exact munca în format hibrid decât aplicând o formulă de genul „listen (ascultă-ți angajații cu adevărat) – test (testează cât de mult posibil) – learn (ajustează și adaptează)”;
- Sub o formă sau alta, companiile pregătesc o perioadă-pilot pentru munca în acest nou sistem hibrid;
- Feedbackul e mai important ca niciodată: doar că acesta trebuie să fie unul constructiv;
- E nevoie ca liderii să creeze spațiul psihologic necesar pentru ca angajații să se simtă confortabil să-și exprime opiniile și ideile fără să fie judecați sau pedepsiți.
Am rugat pe fiecare în parte să-și sumarizeze ideile legate de viitorul muncii, munca în sistem hibrid și planurile de viitor în cele ce urmează.
DELIA ROTARU – VP PEOPLE & ORGANISATION @ EMAG
Modul de lucru de acasă funcționează excelent pentru activitățile clar definite sau cele care necesită concentrare și muncă individuală, iar munca de la birou este foarte utilă pentru activitățile care presupun colaborare și creativitate. Din studiile pe care le-am făcut în intern în ultimele 12 luni, am aflat că 96% dintre colegi s-au simțit productivi în această perioadă în care au lucrat de acasă, 78% s-au adaptat bine la munca exclusiv de acasă, însă doar 37% se simt conectați cu echipa lor. Cred că partea aceasta în care cu toții avem nevoie să ne simțim aproape de ceilalți este ceea ce ne lipsește cel mai mult.
Viitorul, cu siguranță, este hibrid – noi am comunicat deja în organizație că toți colegii care lucrează la birouri (peste 3.000 de oameni) vor putea lucra hibrid nedeterminat, având libertatea să-și aleagă mixul potrivit între lucrul de acasă și lucrul de la birou. Suntem diferiți, avem nevoi diferite și cred că libertatea de a putea alege cum să lucrezi e unul din cele mai importante lucruri pe care le putem avea.
LUIZA MÜLLER – HR DIRECTOR @ ORANGE ROMÂNIA
Noi, la Orange, am experimentat lucrul de acasă și în anii trecuți, dar în pandemie am realizat că working from home reprezintă o încercare majoră și un stil de viață complet diferit, ce a adus cu el comportamente și emoții noi, dar și nevoi noi și complet diferite. De aceea, obiectivul nostru nu a fost să lucrăm eficient de acasă, ci să ne adaptăm în întregime, ca oameni, nu doar ca profesioniști, să ne sprijinim echipele și colegii în procesul lor de a se obișnui cu acest nou stil de viață, să rămânem aproape și să ne consolidăm starea de bine.
Deși activăm într-un domeniu mai puțin afectat de pandemie, a fost o provocare să mutăm „peste noapte” 85% dintre angajați în modul de lucru la distanță, să le oferim acces la echipamentele și aplicațiile necesare, să utilizăm toate canalele de comunicare, să fim flexibili, să ne adaptăm, să menținem spiritul de echipă și să-i ascultăm activ pe colegii noștri.
Mobilizarea noastră a fost incredibilă și a dat roade, iar provocarea următoare va fi să fim cu un pas înaintea lucrurilor, prin metode de tip feedforward, să le oferim oamenilor instrumentele necesare pentru a-i ajuta profesional și personal și să acoperim nevoile întregii comunități, transformând noțiunea de wellbeing într-o prioritate zilnică.
Bunăstarea angajaților noștri este o necesitate și ne asigură stabilitatea în afaceri, creșterea noastră ca indivizi și companie și ne definește drept un angajator digital și uman, iar, de aceea, ne-am și întrebat frecvent angajații cum se simt, prin derularea de sondaje Pulse. Vom vedea în perioada următoare cum ni se potrivește munca hibrid și vom ține în continuare cont de ce ne spun și ce simt angajații, pentru a merge mai departe în cel mai potrivit mod posibil. Mai mult, ne vom concentra în continuare și pe instrumentele de dezvoltare necesare pentru a oferi cea mai bună experiență pentru angajați, multe dintre aceste instrumente folosite astăzi reprezentând ideile și soluțiile colegilor noștri.
Nu pot să nu menționez faptul că, deși criza sanitară a fost un moment atât de provocator la nivel mondial, iar incertitudinea și îngrijorarea păreau a fi noul statu-quo, echipa de HR a Orange România a fost desemnată drept cea mai bună echipă de resurse umane a anului din țara noastră. Sunt convinsă că acest lucru s-a datorat și calității majore care ne-a definit în ultimele 12 luni: grija pe care am demonstrat-o unii față de ceilalți.
Mai cred că acolo unde există empatie, încredere, curaj, minte, dar și inimă, se întâmplă lucruri grozave! Am demonstrat că suntem cea mai adaptabilă, inovatoare și entuziastă companie, cu un leadership și resurse extraordinare pentru a ne reinventa și pentru a încerca din nou, mai puternic, să reușim. Și vom face asta, fără îndoială, împreună!
RICHARD DE GRAAF – HR DIRECTOR @ ING BANK ROMÂNIA
În urmă cu doi ani, nimeni nu și-ar fi imaginat că 95% dintre angajații băncii ar putea să lucreze de acasă și, mai mult, să lanseze produse și servicii relevante pentru 1,6 milioane de clienți. Cultura noastră digitală a fost întotdeauna un diferențiator important și se reflectă complet în modul în care operăm. Mentalitatea noastră agilă ne-a ajutat să ne adaptăm în timp-record la schimbări, să ne folosim resursele la potențial maxim și să transformăm provocările în oportunități.
În această perioadă, ne-am concentrat pe diverse programe de wellbeing pentru angajați, dar și pentru sănătatea emoțională și mentală a acestora. De asemenea, am lansat platforma noastră de învățare, disponibilă oricând și de oriunde, întrucât credem că procesele de învățare trebuie să fie continue.
Recent, am implementat și Enboarder – primul nostru instrument de onboarding prin intermediul unor newslettere, care aduce experiența de angajare la un nou nivel. În ceea ce privește revenirea la birou, avem în vedere un model hibrid de lucru. Sediul central este pregătit pentru a primi în siguranță angajații, dar ascultăm și analizăm constant feedbackul colegilor noștri în acest sens. Sperăm că până la sfârșitul verii vom începe să creștem gradual procentul de angajați prezenți la birou.
ADINA VIDROIU – HR DIRECTOR @ MICROSOFT ROMÂNIA
Anul 2020 a schimbat munca pentru totdeauna. Pe de o parte, munca la distanță a creat noi oportunități profesionale, a accelerat procesul de digitalizare în unele părți ale lumii (cum ar fi CEE), a crescut timpul petrecut în familie și a oferit oamenilor posibilitatea de a alege dacă sau când să se deplaseze pentru activitatea profesională.
Pe de altă parte, am observat cu toții o tendință ascendentă a numărului de ore lucrate, aspect ce a îngreunat menținerea unui echilibru între viața personală și cea profesională, și a determinat un nivel crescut de stres.
Pentru a asigura bunăstarea angajaților noștri și pentru a ne asigura că au echipamentul necesar pentru a fi productivi, noi, la Microsoft, în 2020, am derulat lunar sondaje de opinie privind echilibrul dintre viața profesională și viața personală, conectivitatea echipelor, sprijinul managerilor pentru prioritizare și productivitate, precum și flexibilitatea la locul de muncă în regim hibrid, punând în acest fel angajații noștri pe primul loc.
Ca urmare a feedbackului oferit de aceștia cu privire la sondajele efectuate, am implementat două programe principale – Programul Work from Home (WFH) Equipment Buying, o soluție temporară pentru echipamentele de bază, și WFH Needs Reimbursement Process, axat pe mobilierul de birou sau echipamentele suplimentare neprevăzute în primul program.
Munca în regim hibrid cere liderilor să răspundă diferitelor provocări întâlnite în cadrul echipelor de angajați. Există noi așteptări ale angajaților care trebuie îndeplinite, angajatorii trebuie să conecteze o forță de muncă mult mai distribuită și să ofere instrumente pentru a crea, inova și a lucra împreună pentru a rezolva diverse aspecte profesionale. Productivitatea la distanță rămâne o cerință importantă care implică noi instrumente de colaborare, o infrastructură cloud robustă și un nou mod de gândire în ceea ce privește securitatea rețelelor.
Cu toate acestea, munca în regim hibrid prezintă noi provocări, precum asigurarea faptului că toată lumea se simte inclusă și implicată indiferent de rol sau locație. La Microsoft, sprijinim munca în regim hibrid și nevoile angajaților noștri prin inovații la nivelul instrumentelor noastre tehnologice existente, cum ar fi Together Mode sau Microsoft Whiteboard in Teams.
Flexibilitatea este cheia menținerii echilibrului dintre viața profesională și cea privată. De aceea, ne propunem să oferim angajaților noștri o flexibilitate suplimentară pentru a sprijini stilurile de lucru individuale și pentru a echilibra nevoile de afaceri. Chiar și după ce COVID-19 nu va mai reprezenta o povară semnificativă și locațiile Microsoft vor începe să se deschidă, lucrul de acasă o parte din timp (mai puțin de 50%) va fi un standard pentru majoritatea rolurilor angajaților noștri.
UN BOT DE HR CARE TE AJUTĂ DIRECT DIN MICROSOFT TEAMS
În încheierea evenimentului, Alina Iordache, Power Platform Business Lead CEE, Microsoft Romania, ne-a arătat cum putem realiza un chatbot pentru HR direct în platforma Teams. Acesta poate să răspundă la solicitări comune precum cele legate de zilele de concediu. În acest fel, nu mai e nevoie ca angajații să acceseze fișierele stocate pe serverele companiei.
În final, i-am invitat pe toți participanții să se raporteze la ideea de necunoscut așa cum face un copil: cu sete de cunoaștere și curiozitate.
Photo by Hello I’m Nik on Unsplash