de Roxana Maxim
Cand ii spuneam mamei ce nota am luat la scoala, la un anumit test, prima intrebare pe care o primeam era: „dar ceilalţi copii ce note au luat?”. Si nu doar mama cauta sa stie la ce nivel ma pozitionez in comparatie cu ai mei colegi. La fel procedau si ceilalti parinti cu odraslele lor. Iar pentru multi dintre noi, aceasta intrebare a cultivat simtul competitivitatii de mai tarziu.
Fiecare dintre noi defineste altfel competitivitatea. Pentru unii competitivitatea poate aparea si atunci cand ne dorim sa alergam cu 100 de metri mai mult la fiecare sesiune de jogging sau atunci cand vrem sa depasim targetul colegului de echipa. Indiferent insa de definitie pentru a atinge succesul in cariera ori business trebuie sa intelegem mecanismul din spatele acestui concept.
„De multe ori a fi competitiv se traduce in practica prin a avea o imagine superioara in fata celorlalti, a fi perceput ca si castigator, si in timp ce a vrea sa castigi e un lucru bun in principiu, a face din asta principalul factor motivator e ineficient. Din pacate, competitivul ca valoare principala – de multe ori incurajata- nu e orientata spre a depune maximul de efort pentru a avea rezultate ci mai degraba se transforma in dorinta de a fi perceputi mai buni. Aceasta gandire introduce nevoia constanta de a te compara cu ceilalti, ceea ce inseamna mutarea concentrarii de la ‘ce pot face eu cel mai bine’ spre ‘cum pot fi vazut mai bine decat ceilalti’ iar consecintele sunt de multe ori conflicte interne in cadrul echipelor sau comportamente mai putin etice daca vorbim de organizatii sau investitii ‘de dragul imaginii’ care aduc o multumire de moment in plan personal dar cu un consum de resurse si efort ineficient”, a explicat Dan Brumă, Business Development Manager AchieveGlobal, in cadrul primului atelier din seria de evenimente „Serile Challenging the Boardroom”, sustinut in urma cu doua zile.
Potrivit lui, alternativa competitivului ca valoare poate fi orientarea spre a avea rezultate in conformitate cu obiectivele individuale, a defini unde vrem sa ajungem si a depune efort pentru a ne imbunatati continuu abilitatile si a ne provoca limitele.
„Unii denumesc asta productivitate in loc de competitivitate pentru ca e despre ce pot face eu ca entitate si mai putin despre ce pot face eu mai bine decat tine”, a completat Dan.
În cadrul atelierului, participantii au discutat deschis, intr-o atmosfera relaxata, despre modul in care este perceputa si valorificata competitivitatea in organizatiile din care fac parte, despre granita fina dintre competitivitate si rezultate, despre competitivitatea echipei vs. cea individuala.
„Serile Challenging the Boardroom” reprezinta un format de networking, creat si sustinut de AchieveGlobal Romania pentru impartasirea experientelor in comunitatea HR. Formatul cuprinde 5 intalniri informale, in cadrul carora profesionistii in HR au ocazia sa dezbata diverse practici si problematici din activitatea lor zilnica.
La o cafea cu HR-ul, despre HR | hrmanageronline.ro
aprilie 5, 2013 at 1:26 pm
[…] sesiune de socializare a avut loc pe 26 martie, iar subiectul dezbatut a fost: “Despre competitiv, competitie si castig“. Urmeaza “Daca nu respect ‘ce scrie la carte’, cum pastrez […]