de Marilena Ispas
Benefice sau nu, noile tehnologii, precum și inteligența artificială parcă ne acaparează pe zi ce trece. Bineînțeles, ca să ne folosim de acestea, trebuie mai întâi să le acceptăm, apoi să le înțelem funcționalitatea. Roboții, de exemplu, nu trebuie priviți ca o amenințare, ci ca un ajutor. Niciun robot nu va putea înlocui partea umană dintr-un proces… deocamdată.
Tomer Mozafi, CEO ProdiCode Solutions și Antreprenor IT a fost de acord să ne povestească una alta despre tehnologie, inteligența artificială, roboți. Ce înseamnă și cum ne putem folosi de toată tehnologia nouă în domeniul resurselor umane, aflați în rândurile ce urmează:
În ziua de azi, vedem și simțim tehnologie în toate activitățile pe care le întreprindem, făcându-ne viața și procesele de zi cu zi din ce în ce mai ușoare și eficiente. „Unii ar spune că inteligența artificială ar fi punctul în care tehnologia inlocuiește în întregime prezența umană, insă adevărul este că această nu face decât să o amplifice. Inteligența artificială ne poate oferi o înțelegere mai bună a situației în care ne aflăm, prin expunerea unor rezultate obiective și, prin urmare, cât mai apropiate de adevăr. În domeniul resurselor umane, unde dorim să cunoaștem candidații, colegii de muncă și angajații cât mai bine și în profunzime, inteligența artificială poate accelera și ridica gradul de acuratețe într-o proporție semnificativă. Spre exemplu, ne putem imagina un interviu; un specialist HR va analiza expresia facială și limbajul corporal al unui candidat pentru a trage concluzii pe baza acestora. Însă un agent de inteligență artificială va putea analiza micro-expresii pe cadre, frecvența gesturilor, emoțiile canditatului pe baza a zeci de mii de scenarii pentru care a fost antrenat. Cu aceste date, subiectivismul și eroarea umană sunt minimizate, oferind specialistului HR o analiză profundă, cu detalii altfel omise”, spune Tomer Mozafi.
Roboții, eficienți și rapizi, doar acolo unde este nevoie
În general, oamenii sunt curioși și fascinați de roboți, însă de cele mai multe ori au imaginea inițială a unor roboți „apocaliptici” de la Hollywood. De aceea, cel mai important aspect este informarea, care ne face conștienți de toate oportunitățile dar și riscurile pe care le aduc roboții. Multe firme și organizații aleg să implementeze un chatbot pentru relațiile cu clienții din motive clare, precum automatizarea procesului, micșorarea costurilor și multitaskingului. Însă integrarea acestei tehnologii trebuie să fie una atentă și relevantă și nu motivată de trend. Altfel chatbot-ul riscă să compromită calitatea relației dintre client și organizație printr-un dialog sintetic și impersonal. Așadar, chiar dacă roboții sunt imbrățișați și acceptați cu ușurință, trebuie să înțelegem cum și unde sunt cu adevărat folositori.
„Chatbot-ul este un agent de inteligență artificială care facilitează un dialog, pentru a reține și interpreta datele provenite din urma acestuia. Așadar, depinzând de abilitățile care îi sunt programate, acesta poate fi folositor pentru automatizarea procesului de comunicare sau de testare a candidatului, mai ales dacă acest lucru se face la distanță sau volumul candidaților depășește capacitatea departamentului de HR. Mai mult decât atât, se pune accent pe recunoașterea facială și datele emoționale sesizate. În acest caz, inteligența artificială poate fi integrată în centrele de evaluare și în cadrul interviurilor, unde se pot colecta și procesa datele emoționale pentru a obține un profil de candidat cu o mai mare precizie și acuratețe. Robotul ar putea înțelege prezența de spirit și intensitatea emoțiilor precum fericirea, mânia, teama, rușinea pentru a extrapola mai departe aceste date într-un mod folositor și ușor de înțeles”, spune antreprenorul IT.
De când tehnologia este integrată vertical în aproape orice activitate și departament al unei firme, oamenii s-au împrietenit din ce în ce mai bine cu „roboții”. „Implementarea inteligenței artificiale reprezintă doar următorul pas logic în această direcție. Însă, trebuie ținut cont de reglementările de protecție generală a datelor (GDPR 2018), intrate în vigoare pe 25 mai. Când un om din HR pasează o parte din responsabilități colegului său robot, este important să se asigure că protejarea datelor, mai ales dacă este vorba de date emoționale, de profil, cu caracter personal, nu este compromisă și că indivizii supuși acestei tehnologii și-au dat acordul în prealabil. Cât timp aceste activități digitale sunt securizate și acceptate de toate părțile implicate, putem afirma că inteligența artificială în domeniul HR este o soluție sustenabilă”, conchide Tomer Mozafi.
Tomer Mozafi este co-fondatorul Prodicode Solutions SRL., un start-up de tehnologie specializat pe inteligență artificială și securutitate cibernetică. Într-o perioadă de 3 ani, s-a implicat în proiecte de antreprenoriat pe domeniul IT , aprofundând cunoștințe în marketing, digitalizare – integrarea tehnologiei digitale, web și software development, iar în prezent, cercetează și dezvoltă soluții B2B de inteligență artificială în industrii precum aeronautică, muziciă și automatizarea și eficientizarea proceselor în operațiunile companiilor. Prodicode a dezvoltat un software de inteligență artificală, FACE by Prodicode, care prin recunoaștere facială de ultimă generație, expune date emoționale și permite o înțelegere detaliată a acestora. Acest software este o unealtă ideală pentru resurse umane, marketing, relații cu clienții și ,,Internet of Things”.