Cererea pe piața muncii pentru profesioniști și poziții de management a accelerat în a doua parte a anului. Potrivit datelor Adecco Professional Placement, se conturează o creștere de 55-60% la finalul anului, față de evoluția din semestrul I, când s-a înregistrat un ritm de peste 40%. Față de alți ani, este remarcabil interesul companiilor americane, care sunt foarte active pe piața recrutării. Cele mai dinamice piețe pentru candidații cu studii superioare sunt București, Cluj și Iași.
Interesul pentru candidații cu studii universitare este tot mai mare, pe măsură ce noi companii intră pe piață și încearcă să recruteze specialiști de la firmele aflate deja în România. La rândul lor, acestea iau măsuri pentru păstrarea angajaților și pentru găsirea unora noi, în vederea dezvoltării. Ca rezultat, piața recrutării este una foarte dinamică.
,,Observăm o cerere foarte mare pentru poziții de business intelligence, data management, contabilitate, vorbitori de limbi străine și poziții în domeniul financiar – acestea sunt noile domenii căutate foarte intens. În paralel, avem posturile consacrate din vânzări, marketing, inginerie și IT, unde, de asemenea, cererea este în creștere. Am centralizat intențiile potențialilor investitori interesați să vină în București și am ajuns la circa 1.500 de posturi care vor fi create dacă planurile se concretizează în următoarele 3 luni. De departe, cei mai interesați să vină acum în România sunt americanii, urmați la distanță de englezi, francezi și germani”, afirmă Marga Radu, Professional & Permanent Placement Director, Adecco România.
Companiile apelează la employer branding, iar angajații sunt atenți la calitatea vieții de la locul de muncă
Companiile se adaptează la noile condiții de pe piața muncii și apelează la servicii mai sofisticate de retenție a personalului. ,,Candidații se uită la soliditatea organizației și la ce reputație are. Apoi, se uită la tehnologiile folosite și la proiectele în care este implicată – candidații nu se mai duc către un alt job numai pentru bani. Contează și unde este sediul angajatorului, dacă în pachetul salarial intră și locul de parcare, ce acoperire are abonamentul medical și dacă acesta acoperă și familia candidatului. La rândul lor, companiile dau dovezi că valorizează contribuția candidaților. De exemplu, angajații unui producător din domeniul audio s-au putut plimba cu o mașină de lux <<tunată>> cu sistemul audio realizat de firma lor”, mai arată Marga Radu.
Alte beneficii extrasalariale mai sunt mașina de serviciu, abonamentele la sălile de wellness și acoperirea cheltuielilor de cazare pentru câteva luni pentru specialiștii veniți din provincie. O tendință recentă este de a oferi chiar și cursuri de defensive driving. De asemenea, companiile pun accentul pe employer branding – sunt mult mai flexibile față de solicitările candidaților, iar comunicarea cu aceștia și transparența luării deciziilor devin esențiale pentru retenția lor. Firmele oferă detalii clare despre perspectivele de avansare pentru că mulți candidați părăsesc compania după un an și jumătate de la angajare, dacă nu pot să își dezvolte cariera conform aspirațiilor lor.
Potrivit Margăi Radu, candidații sunt acum mult mai atenți la calitatea vieții – cât timp petrec pe drum către birou, cum arată birourile, cât de aproape sunt de un mall, de grădiniță sau chiar de școală, cât de gustoasă este mâncarea de la cantină.
Angajatorii fac eforturi pentru a păstra și a atrage candidații valoroși, care pot contribui rapid la dezvoltarea produselor/serviciilor lor. De exemplu, în domeniul IT, există o creștere a salariilor de aproximativ 10% față de anul precedent, dar companiile din domeniu pun tot mai mult accentul pe proiectele/tehnologiile în care îi implică pe angajați și pe programul și condițiile de lucru.