Doar 7 din 10 oameni de afaceri înțeleg importanța brandului personal, arată concluziile studiului „Puterea brandului personal 2017”, primul studiu despre modul în care este percepută importanța brandului personal în mediul de afaceri din România.
Același studiu mai arată că personalitatea internațională care este o sursă de inspirație pentru cei mai mulți dintre respondenți prin felul în care își construiește brandul personal este antreprenorul Richard Branson, urmat îndeaproape de Tony Robbins și Barack Obama.
„Prin prezentul studiu ne-am propus să aflăm modul în care este percepută importanța brandului personal în mediul de afaceri din România. Am vrut să aflăm câți respondenți își construiesc consecvent și proactiv brandul personal, care sunt principalele canale de comunicare ale brandului personal, care consideră respondenții că sunt beneficiile asociate construirii brandului personal, ce personalități sunt nominalizate ca modele de pe scena internațională.”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria, co-autoarea studiului.
Câți își construiesc consecvent brandul personal?
Numai 32% dintre respondenți spun că fac un demers consecvent și proactiv de construire a brandului personal. Restul de 68% îi adună pe cei care au abordări punctuale, oportuniste sau, dimpotrivă, nu își gestionează în niciun fel brandul. De asemenea, 65% dintre aceștia nici nu consideră că este probabil să înceapă să facă acest lucru în următoarele 6-12 luni.
Cei care nu au ales până acum să își construiască brandul personal spun ca principalul motiv este faptul că nu au timp pentru această activitate (25%), nu este o prioritate pentru ei (19%) sau nu s-au gândit la acest aspect (14%).
Pe de altă parte, numai 26% dintre respondenții care deja își construiesc brandul personal spun că fac acest demers de peste 10 ani. Cei mai mulți dintre aceștia (38%) lucrează la brandul personal de 1-3 ani, iar 21% își construiesc brandul personal de 4-7 ani.
Cum își construiesc brandul personal?
56% dintre respondenți pun pe primul plan comunicarea experienței lor de afaceri și a competențelor relevante pentru a-și construi brandul personal, dar 54% consideră comunicare propriilor valori drept partea cea mai importantă a acestui demers.
Este important că 40% dintre respondenți spun că nu au o strategie de dezvoltare a brandului personal, dar vor să își pună la punct o astfel de strategie. Dintre respondenți 10% au o strategie dar nu o aplică, 4% nu au și nici nu își vor face una, iar 9% spun că nu este cazul.
Canalele folosite pentru comunicarea publică a brandului personal sunt dominate de LinkedIn (59%) și Facebook (53%). Pe locul trei sunt evenimentele care dau ocazia de a vorbi în public (38%). Blogul personal apare pe ultimul loc, cu numai 12%.
Ce domenii abordează pentru diferențierea brandului personal?
Principalele 5 domenii majore, pe lângă cel al profesiei, care sunt alese pentru a comunica brandul personal sunt: domeniul social (52%), educația (50%), antreprenoriatul (49%), cultura (24%) și inovația (22%).
Chiar dacă 27% dintre respondenți spun că au un proces care să le faciliteze identificarea temelor relevante pentru dezvoltarea brandului personal, din care 7% nu îl aplică încă, restul de 73% nu au un astfel de proces și din aceștia numai 36% lucrează la asta.
Ce beneficii și indicatori atașează brandului personal?
Cele mai importante trei beneficii aduse de brandul personal sunt: recunoașterea și vizibilitatea (pentru 67% dintre respondenți), faptul că dezvoltarea acestuia face parte din strategia de evoluție profesională (pentru 66% dintre respondenți), dar și creșterea angajabilității pe piața muncii (pentru 41% dintre respondenți).
Dintre indicatorii de performanță folosiți pentru a urmări / măsura progresul în construirea brandului personal vedem că numărul de menționări în presă este utilizat numai de 16% dintre respondenți, pe locul unu aflându-se numărul de contacte noi de business, care este, de altfel, un indicator de networking dar care, indirect, este folosit ca să indice puterea brandului personal.
Cu cine lucrează la brandul personal?
Numai 18% dintre respondenți au locat un buget lunar pentru activități care să conducă la construirea brandului personal. Cei mai mulți respondenți (37%) care alocă un astfel de buget sunt cei de 34-49 ani, ceea ce corespunde cu o etapă foarte activă din viața profesională, la fel ca și în cazul celor de 25-33 de ani care răspund pozitiv în procent de 36%.
Cei mai mulți respondenți (47%) spun că ar colabora cu un consultant specializat pentru dezvoltarea brandului personal, 35% s-ar consulta cu prieteni mai avansați în procesul acesta, iar 33% ar apela la un executive coach sau un life coach. Doar 24% spun că ar dori să primească acest tip de consultanța de la un profesionist în marketing.
Din păcate, 49% dintre respondenți nu au participat la nici un training cu tema brandului personal în ultimii trei ani (2013-2016). Doar 18% spun că au participat la un astfel de training în acest interval de timp, 14% au participat la două, 10% la 3, iar 9 % la peste 3 traininguri.
Despre studiu:
Pentru realizarea studiului Valoria s-a folosit metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) cu eșantionare relevantă pe segmente de vârstă, la nivel de populație. Cele 1500 de răspunsuri au fost colectate în perioada 10 aprilie – 19 iunie 2017, acestea provenind preponderent de la respondenți din mediul urban cu vârsta între 18 și 55+ ani. 13% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 7% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane EUR, 15% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane EUR, 25% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane EUR și 39% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 69% dintre respondenți sunt angajați cu normă întreagă, 28% au propria firmă, 8% sunt liber-profesioniști, diferența fiind reprezentată de respondenți cu alte tipuri de situații pe piața muncii.