Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategiile de HR joacă un rol crucial în succesul și stabilitatea companiilor. Consolidarea brandului de angajator și promovarea angajaților nu mai sunt doar avantaje competitive, ci elemente esențiale pentru atragerea și retenția talentelor. Continental Hotels, un nume cu tradiție în industria HoReCa din România, se remarcă printr-o abordare constantă a acestor aspecte, demonstrând importanța unui brand de angajator bine definit și a unor politici interne menite să sprijine și să motiveze echipa. În acest material, explorăm cum Continental Hotels își construiește un brand puternic de angajator, atrage și fidelizează talente și își adaptează strategiile la nevoile dinamice ale angajaților și ale pieței. Ne-a răspuns la întrebări Liliana Neagu, Director Resurse Umane la Continental Hotels. Iată ce am aflat:
Brandul de angajator
Cum definiți brandul de angajator al companiei și care sunt principalele valori pe care încercați să le transmiteți pe piața muncii?
Brandul de angajator al Continental Hotels reflectă modul în care suntem percepuți ca angajatori. Employer branding-ul, în schimb, reprezintă ansamblul de acțiuni prin care influențăm această percepție, atât în interiorul organizației, cât și în exterior.
Valorile centrale pe care dorim să le transmitem includ un spirit autentic de familie. Pentru noi, Continental Hotels este mai mult decât profesie, este pasiune, iar continuitatea stă la baza filozofiei noastre. Acestea sunt o parte dintre valorile care ne definesc comunitate și care stau la baza modului în care ne construim brandul de angajator.
Suntem într-o etapă de construcție a brandului de angajator, un proces susținut de eforturile colaborative ale departamentului de HR și de Marketing & Vânzări, iar acest employer branding se realizează atât intern, cât și extern prin diverse acțiuni, inclusiv publicarea de articole și interviuri cu top managementul în media, prezentarea inițiativelor și cauzelor sociale pe care le susținem, promovarea imaginii companiei și a echipelor noastre în cadrul evenimentelor, întâlnirilor sau cursurilor, precum și împărtășirea poveștilor personale ale angajaților, toate acestea subliniind oportunitățile de dezvoltare profesională și personală.
Ce factori considerați că diferențiază compania dvs. ca angajator față de alte organizații din industrie? Cum vă poziționați pentru a atrage talente de top?
Industria HoReCa se confruntă cu o lipsă de specialiști, ceea ce aduce provocări în recrutare și fluctuație de personal. Continental Hotels se remarcă prin stabilitate și tradiție, fiind o companie românească cu peste 30 de ani de experiență. Avem un mix echilibrat între angajații noi și un nucleu de angajați loiali, cu vechime între 12 și 30 de ani.
Ne adaptăm continuu pentru a integra noile generații, care au valori și așteptări diferite. De asemenea, depunem eforturi să aliniem strategia noastră HR la tendințele internaționale, pentru a crea un mediu deschis și atractiv pentru toți angajații.
Potențialul de impact este unul destul de mare, iar asta pentru că rata de retenție este în scădere, barierele între generații sunt din ce în ce mai adânci, astfel că este nevoie de un nou mindset al managementului, o adaptare la realitate și îmbrățișarea trendurilor europene, în ceea ce privește inițiativele HR -ului.
Cum monitorizați percepția brandului de angajator în rândul candidaților și angajaților? Ce metode folosiți pentru a evalua și îmbunătăți această percepție?
Evaluăm constant percepția asupra brandului nostru de angajator, atât intern cât și extern. Intern, măsurăm anual gradul de satisfacție al angajaților prin sondaje, iar extern, analizăm feedback-ul candidaților, numărul de aplicanți și ofertele acceptate.
Obiectivele noastre includ creșterea interacțiunii cu candidații pe social media și în discuții directe, sporirea vizibilității și notorietății imaginii de angajator, îmbunătățirea ratei de acceptare a ofertelor de angajare și reducerea fluctuației de personal, precum și creșterea traficului pe site-ul de cariere al companiei.
Cum colaborați cu alte departamente pentru a vă asigura că brandul de angajator este coerent și consistent în toate punctele de interacțiune cu angajații și candidații?
Construirea brandului de angajator este un efort comun, coordonat între departamentele de HR și Marketing & Vânzări. Mesajele transmise sunt aliniate, ceea ce creează o coerență internă puternică. Acest lucru permite o abordare unitară, indiferent dacă discutăm despre zona operațională sau HQ.
Rezistența pe piață
Cum reușiți să vă păstrați competitivitatea pe o piață a muncii în continuă schimbare? Ce inițiative specifice ați implementat pentru a atrage și păstra talentele într-un mediu concurențial?
Strategia noastră de recrutare este flexibilă și se adaptează constant, utilizând atât canale clasice, cât și moderne. Colaborăm cu instituții de învățământ, avem un sistem propriu de recomandări interne și parteneriate cu agenții de recrutare pentru cetățeni români și străini.
Pentru a păstra talentele, ne bazăm pe stabilitatea angajaților cu vechime, care reprezintă modele pentru noii veniți. Activități precum concursurile profesionale și campionatele interne contribuie la consolidarea echipelor și la menținerea unui mediu de lucru pozitiv.
Cum adaptați strategia de recrutare și retenție pentru a răspunde tendințelor pieței și noilor cerințe ale angajaților (ex: flexibilitate, muncă la distanță, beneficii)?
Ne adaptăm strategia de recrutare și retenție prin implementarea unor procese puternice de onboarding și formare profesionala & calificare. De exemplu, Continental Hotels este autorizat pentru calificarea recepționiștilor si intenționăm să extindem acest program și pentru cameriste. Dezvoltarea angajaților este esențială pentru noi, iar programele de formare sunt parte integrantă din strategia de retenție.
Cum vă asigurați că pachetele de beneficii oferite sunt competitive și atractive? Ce mecanisme folosiți pentru a evalua și ajusta ofertele față de piață?
Piața muncii din HORECA este una extrem de dinamică. Avem multe provocări la fiecare pas, și, în timp ce pentru procesul de recrutare și selecție folosim toate informațiile primite de la candidații noștri, privind așteptările lor și pachetele existente, utile ne sunt și studiile/survey-urile pe salarii, efectuate în industrie. Practic, analizăm constant așteptările candidaților și folosim studii de piață pentru a ajusta pachetele de beneficii. În bugetele anuale de venituri și cheltuieli sunt prevăzute creșteri salariale anuale, care țin cont de nivelul salariului minim și de rata inflației, în principal. În plus, pachetele noastre includ elemente diverse: abonamente medicale, tichete de masă, decontarea transportului, prime de sărbători și bonusuri anuale. În prezent, lucrăm la o politică de management al performanței bazată pe KPI, cu componente variabile de recompensare.
Grija față de angajați
Ce măsuri luați pentru a vă asigura că angajații se simt sprijiniți și motivați în cadrul organizației? Ce inițiative de wellbeing sau dezvoltare profesională sunt prioritare pentru dvs.?
Motivarea și dezvoltarea profesională sunt esențiale pentru Continental Hotels. În acest sens, am relansat și promovăm activ Școala Continental, oferind programe de training adaptate nevoilor angajaților noștri.
Planul de training pentru 2024 include cursuri atât pentru colegii din sucursale, cât și pentru cei din HQ, abordând necesitățile de certificare, autorizare și dezvoltare profesională. Printre exemple se numără certificările pentru recepționeri, cameriste și specializări în domeniul bucătăriei și restaurantului.
În HQ, accentul este pus pe formare în domenii precum motivarea echipelor, managementul timpului, utilizarea Chat GPT și comunicarea asertivă. Organizăm, de asemenea, evenimente interne, precum concursuri profesionale și campionate de fotbal, menite să închege echipele și să motiveze personalul.
Cum contribuiți la menținerea unui echilibru sănătos între viața profesională și personală a angajaților? Ce politici aveți în vigoare pentru a promova acest echilibru?
Continental Hotels sprijină echilibrul între viața profesională și personală prin abonamente medicale private și printr-o campanie continuă de comunicare internă care încurajează angajații să participe la evenimente de sănătate, sport și divertisment. Recent, colegii noștri au luat parte la evenimente precum Maratonul Color Run, Let’s Do It, Romania!, Bucharest International Film Festival și BIAS și vom continua să fim prezenți la astfel de evenimente care considerăm că sunt parte dintr-o cultură organizațională care arată deschidere și implicare.
Cum creați un mediu de lucru inclusiv și diversificat? Ce măsuri concrete ați implementat pentru a asigura egalitatea de șanse și o cultură de respect reciproc?
La Continental Hotels, promovăm un mediu de lucru inclusiv care sprijină diversitatea și egalitatea de șanse, indiferent de sex, vârstă, naționalitate sau nivel de studii. Considerăm că un mediu de lucru diversificat contribuie la creșterea performanței angajaților.
La nivel de comunicare internă, consolidăm cultura respectului reciproc și a incluziunii, prin organizarea de evenimente cu tradiție, cum ar fi campionatele de fotbal și concursurile profesionale.
Cum măsurați satisfacția și implicarea angajaților și cum folosiți aceste date pentru a face schimbări în beneficiul lor?
Organizăm anual, în lunile octombrie sau noiembrie, un sondaj intern pentru a măsura gradul de satisfacție al angajaților. Rezultatele acestuia sunt analizate atent, iar pe baza lor elaborăm planuri de îmbunătățire a satisfacției care se reflectă în politicile interne și bugete.
Promovarea angajaților
Care este strategia companiei pentru dezvoltarea și promovarea talentelor interne? Cum identificați și sprijiniți angajații cu potențial ridicat pentru a evolua în carieră?
Continental Hotels promovează constant talentele interne, recunoscând performanțele superioare și sprijinind dezvoltarea profesională. Angajații eligibili pentru promovare sunt implicați în activități de dezvoltare, preluarea de noi responsabilități și delegarea de sarcini. Evaluarea acestora se face constant, iar progresul este documentat, urmărindu-se îndeplinirea obiectivelor stabilite. Avem numeroase exemple de angajați care au avansat în carieră, pe care le promovăm atât la nivel intern, cât și extern.
Cum vă asigurați că procesul de promovare este transparent și echitabil? Ce criterii luați în considerare atunci când decideți să avansați pe cineva într-un rol de conducere?
La Continental Hotels promovarea este transparentă, având criterii clare precum performanța constantă, loialitatea, feedback-urile pozitive din partea managementului și dorința de dezvoltare. Lucrăm constant la un „Talent Pool List,” iar primul pas în ocuparea oricărei poziții vacante este întotdeauna soluția internă.
Ce programe de formare și dezvoltare profesională oferiți pentru a pregăti angajații pentru următorul pas în cariera lor?
Planul de training pentru 2024 include programe de formare pentru colegii din sucursale și HQ. De exemplu, în sucursale ne concentrăm pe certificări pentru recepționeri și cameriste, iar în HQ, accentul este pe managementul echipelor, time management, utilizarea tehnologiilor noi precum Chat GPT și comunicarea asertivă. Asigurăm, de asemenea, dezvoltarea middle și top managementului prin programe adaptate nevoilor identificate în procesul de management al performanței.
Cum asigurați alinierea între obiectivele individuale de carieră ale angajaților și obiectivele strategice ale companiei?
Obiectivele strategice ale Continental Hotels sunt distribuite ierarhic, astfel încât fiecare angajat să aibă obiective și KPI asumați, alături de atribuțiile din fișa postului. Procesul de management al performanței are drept scop mobilizarea angajaților în atingerea obiectivelor companiei și promovarea comportamentelor aliniate la valorile organizației.
Detaliați proiectul pe care îl aveți în demarare.
Am demarat campania #stiupecineva, care promovează angajații Continental Hotels nu doar în rolurile lor profesionale, ci și prin prisma pasiunilor și intereselor lor personale. Aceasta campanie evidențiază complexitatea și diversitatea angajaților noștri, oferind colegilor posibilitatea de a se cunoaște mai bine și de a crea legături mai puternice în cadrul comunității. #ȘTIUPECINEVA este atât o campanie de comunicare, cât și o campanie de recunoaștere a oamenilor din spatele Continental Hotels, a reușitelor acestora, a experienței lor profesionale și a culturii și valorilor companiei, toate parte dintr-o cultură organizațională eficientă, orientată nu doar către clienți, ci și către angajați.
În cadrul campaniei de comunicare #știupecineva, angajații Continental Hotels sunt partenerii de încredere pe care clienții îi pot contacta pentru servicii hoteliere și cu ajutorul cărora pot beneficia de discounturi competitive.
Continental Hotels exemplifică modul în care investiția într-un brand de angajator solid, susținută de programe constante de formare și dezvoltare profesională, poate transforma o organizație într-un loc de muncă dezirabil și stabil. Prin campanii precum #ȘTIUPECINEVA, compania demonstrează că angajații nu sunt doar resurse, ci parteneri de încredere care contribuie activ la succesul brandului. Această viziune orientată spre oameni reflectă nu doar grija față de echipă, ci și dorința de a construi o cultură organizațională incluzivă și respectuoasă, care poate rezista schimbărilor din piață. Astfel, Continental Hotels devine un model de bune practici în industrie, oferind un exemplu puternic despre cum strategiile HR eficiente pot transforma o companie într-un lider atractiv pentru talentele din România.