Câțiva dintre liderii de HR din țara noastră au acceptat să ne prezinte principalele tendințe în acest domeniu de activitate în 2021.
Începem suita materialelor din cover story al numărului 66 al Revistei HR Manager cu Raluca Tufeanu, Human Resources & Internal Communication Director Edenred România:
Flexibilitatea, agilitatea, viteza, digitalizarea, conectivitatea și siguranța sunt în centrul evoluției rapide a industriei de HR în 2021, provocând ceea ce ne-am obișnuit deja să numim noul normal. Cu toate acestea, în 2021, focusul companiilor va fi pe employer branding, ilustrând atmosfera bună, spiritul de echipă și beneficiile angajaților, iar Edenred România nu face excepție. Principalele efecte post-pandemice asupra domeniului vor fi accelerarea digitalizării proceselor de HR și creșterea ponderii muncii la distanţă. Beneficiile vor deveni și ele un subiect din ce în ce mai important în relația angajat – angajator. Iar în cadrul Edenred România, am simțit rapid că, pentru a rămâne competitivi, trebuie să ne adaptăm la aceste schimbări și să răspundem cerințelor emergente ale colegilor și beneficiarilor soluțiilor noastre. De aceea, ne ghidăm în 2021 după principiul că organizațiile care vor prioritiza asigurarea unui mediu sigur și plăcut de lucru pentru echipe vor fi employers of choice într-o eră post-pandemică. 2020 a fost un an pe care-l vom reține pentru schimbările rapide pe care le-a adus în industria de HR.
Cu siguranță, 2021 va fi anul reinventării și al consolidării obiceiurilor benefice dobândite Pornind de la aceste premise, strategia noastră de resurse umane din acest an se concentrează pe inovație, reziliență, spirit de echipă și un mod de lucru hibrid. Construim pe acești piloni, pornind de la nevoile cele mai acute ale angajaților, care trebuie să stea la baza oricărei decizii a departamentelor de resurse umane. Din motive întemeiate, sănătatea și echilibrul în viața personală a angajaților sunt subiecte importante în acest moment, iar angajatorii sunt conștienți de impactul acestora asupra succesului în afaceri.
Este normal ca, în perioade incerte pe plan social, ca acum, starea de bine a angajaților să scadă sau să fluctueze și de aceea rolul HR-ului este de a încerca să găsească și să ofere beneficii adaptate momentului, menținând transparența și comunicarea cu oamenii. În pandemie, nevoile colegilor noștri s-au schimbat brusc. Dacă beneficii precum fructe la birou, decontarea transportului, întâlnirile cu echipa în afara orelor de program au devenit irelevante în multe cazuri, pe lângă flexibilitatea programului, focusul a fost pe a oferi soluții digitale, care sunt ușor de accesat de oriunde, programe de asistență medicală și wellness. Echipa Edenred, indiferent de țară și continent, este conectată la valorile Grupului și am simțit că asta ne-a ajutat să trecem și mai ușor peste provocările ultimului an. Cu toate restricțiile impuse la nivel de societate, angajații Edenred s-au mobilizat în acțiuni de responsabilitate socială de amploare anul trecut și s-au unit, respectând toate măsurile de siguranță, pentru a continua tradiția evenimentelor noastre globale și locale de CSR.
În România, în luna octombrie 2020, de Idealday, în spiritul solidarității, ne-am implicat în cauze în care credem și ne dau speranță într-un viitor mai bun și am donat timp într-un maraton al faptelor bune care au vizat, în primul rând, copiii din medii defavorizate. Toți cei 10.000 de angajați ai grupului Edenred din 46 de ţări au sărbătorit prin voluntariat această zi specială și, datorită platformei noastre de comunicare internă, neam bucurat împreună de rezultatele fantastice ale acestei acțiuni speciale.
În Edenred, beneficiem încă de anul trecut de o nouă platformă globală de comunicare internă care s-a dovedit foarte utilă în această perioadă și rămânem mereu conectați prin intermediul acestui instrument, accesibil de pe telefon și desktop, care ne permite să fim mai aproape, deși fizic ne întâlnim tot mai rar. Putem partaja știri, poze, să ne bucurăm de succesul colegilor din întreaga lume. Spre exemplu, platforma de beneficii flexibile Benefit, o companie Edenred, încă din luna martie 2020, a inclus beneficii adecvate contextului cu restricții generate de pandemie și a încheiat parteneriate cu magazine on-line, platforme de food delivery, spații de co-working, antrenamente sportive online, programe de coaching pentru adulți, servicii de psihologie sau programe de învățare pentru copii.
PRINCIPALELE TEME PE AGENDA HR-ULUI ÎN 2021
Companiile vor acorda prioritate inițiativelor de incluziune și diversitate, iar acest lucru va contribui într-o măsură semnificativă în procesul de recrutare și la îmbunătățirea experienței generale a angajaților. În 2021, mai mult ca oricând, este important să ne concentrăm în această direcție, și nu numai din perspectiva vârstei sau a sexului, ci, mai ales, către competențe diferite, nivel de experiență diversă, abordări diferite în spiritul valorilor organizației. Aceste lucruri ne ajută să progresăm, să fim mai buni și cheia este să le facem să funcționeze bine împreună.
În cadrul Edenred, ne-am ghidat după premisa că a avea un loc de muncă divers și sigur are impact direct în dezvoltarea businessului. Programele implementate corespunzător privind diversitatea și incluziunea ne ajută la atragerea de talente și în păstrarea angajaților, implicarea și productivitatea angajaților și contribuie în mare măsură la reputația brandului nostru de bun angajator. Anul acesta, echipele vor face pași în adoptarea lucrului la distanță pe termen lung.
Ceea ce a început ca o tranziție temporară s-a dovedit o soluție continuă pentru multe organizaţii. O parte dintre angajatori vor integra la cererea echipei lucrul la distanţă în viaţa de zi cu zi a companiei. În cadrul Edenred, siguranța angajaților noștri a fost mereu prioritară, astfel că am oferit posibilitatea de a lucra de acasă acolo unde acest lucru este posibil și, concomitent, am implementat cele mai înalte standarde de protecție împotriva COVID-19 în interiorul companiei. În continuare, echipele noastre lucrează într-un sistem mix – parțial acasă, parțial la birou, iar numărul de angajați prezenți simultan în birou este menținut la minimum pentru siguranța noastră. Tocmai de aceea, ne-am concentrat pe evenimente interne și comunicări pentru angajați care să îi țină uniți, bine integraţi în cultura organizaţiei.
Am apelat la instrumente digitale cu care echipa era familiarizată și am mutat întâlnirile din offline pe grupul intern de pe Facebook și cel comun de pe Microsoft Teams, unde îmbinăm comunicarea curentă legată de activitatea de la job cu postări interactive pentru a încuraja echipele să se cunoască mai bine între ele și să rămână conectate dincolo de taskurile cotidiene. Așa am început să ne bem cafea „împreună“ în online, în cadrul unui eveniment popular în rândul echipelor. Am mutat în online și team buildingurile, precum și marcarea unor evenimente speciale, pe care altfel le-am fi sărbătorit împreună în offline și care au contribuit la menținerea unei stări generale de bine în companie. Anul acesta, departamentele de resurse umane se vor baza pe tehnologie.
Deși multe companii foloseau deja soft pentru unele dintre serviciile lor de recrutare și onboarding, pandemia a creat o nevoie mai mare de digitalizare a acestor procese. În Edenred, am digitalizat aproape toate procesele de HR – performance management, payroll, recrutare, urmând să continuăm acest trend.
CONTEXTUL COVID-19 S-A DOVEDIT A FI UN TEST NEAȘTEPTAT PENTRU DEPARTAMENTUL DE HR
Din perspectiva angajaților, viața profesională și cea personală sunt mai interconectate ca niciodată – deoarece au fost în situația de a trece la un mod de lucru diferit, implicând adesea munca la distanță. Din punctul de vedere al angajatorului, este esențial să rămâi conectat la angajați și să profiți de noua realitate, valorificând noi soluții digitale, esențiale pentru menținerea continuității.
În grupul Edenred, tehnologia a fost mereu esenţială, digitalizarea în HR fiind un obiectiv asumat înainte de pandemie. Ultimul an a accelerat această direcție, dar etapele parcurse în anii trecuţi ne-au ajutat să ne adaptăm rapid pentru a susţine operaţiunile, răspunzând adecvat crizei generate de COVID-19 și nevoilor companiei, angajaților, partenerilor și clienților.
În 2020, a fost necesar să trecem în online fiecare sistem, instrument de motivare și soluție de activare. Pentru Edenred, migrarea activității de HR în digital a reprezentat un pas natural și planificat. Integrarea elementelor și proceselor digitale în cotidianul organizaţiilor va constitui principala schimbare pe care toţi angajatorii vor fi nevoiţi să o mențină nu doar în 2021, dar și într-o lume post-pandemică. Beneficiile imediate pe care le oferă în luarea deciziilor sănătoase, în oferirea unei imagini robuste asupra orga-nizației, impactul imediat în engagementul echipei și în creșterea confortului, atât de partea angajatului, cât și a companiei, sunt argumentele evidente pentru această transformare.