Recrutarea, agilitatea angajaților, managementul performanței, compensațiile și beneficiile pentru angajați, organigramele, precum și impactul tehnologiei asupra companiilor și asupra pensionării sunt conceptele centrale din domeniul HR despre care SAP a prezentat predicții la începutul acestui an. Fiecare în parte și toate luate împreună înseamnă viitorul HR, așa cum îl explică Mihai Cepoi, HR Sales Lead, SAP SEE.
de Eugenia Mihalcea
Trebuie să facem o diferență între abilități, competențe și cunoștințe. Dacă primele pot avea valențe înnăscute și, în mod evident, pot fi îmbunătățite, cele din urmă se învață sau se dobândesc pe parcurs. Cel mai relevant aspect este găsirea unei proporții sănătoase în cadrul proceselor de learning din cadrul organizației. O recomandare generală este de a pune în balanță aspecte precum creșterea nivelului unei competențe sau abilități-cheie pentru anumite roluri, integrarea culturii organizaționale la nivel de individ și dobândirea cunoștințelor necesare pentru a performa în cadrul companiei.
Nivelul de complexitate atins de recrutare în prezent este un efect. În spatele acestuia sunt multe cauze, de la creșterea complexității rolurilor căutate și a cerințelor asociate, la înmulțirea mediilor de sourcing și scăderea timpului petrecut de un angajat pe o poziție. Soluții se pot găsi pentru fiecare dintre punctele menționate: alegerea celor mai bune soluții de sourcing, dezvoltarea programelor de fidelizare a angajaților sau adăugarea de motivatori intrinseci pentru pozițiile deschise (meaning, impact etc.). Stabilitatea angajaților poate fi rezultatul unui program bun de dezvoltare și fidelizare în cadrul organizațiilor.
Există două perspective pentru acest echilibru: sunt studii care ne propun separarea celor două planuri, personal și profesional, și studii care ne spun că acestea nu pot fi separate, ci ar trebui găsit un amestec bun între cele două. Un lucru e sigur, forma în care acestea sunt împărțite sau nu este strict decizia individului. Așadar, experiențele plăcute la locul de muncă pot fi un beneficiu de interes pentru angajați, dar decizia le aparține dacă doresc să îl acceseze sau nu.
Organizațiile au trecut, sau trec succesiv, de la o evaluare anuală la una trimestrială sau chiar mai des. Avem soluții ce permit așa-numitul „continuous performance”, ce oferă o flexibilitate incredibilă și adaptabilă la procesele organizațiilor. Cât de des este necesară sau relevantă o astfel de evaluare reprezintă decizia companiei, însă hotărârea se poate lua și la nivel de departament sau echipă, acestea fiind cele mai aproape de nevoile și de dorințele angajaților.
În afara departamentelor de vânzări, impactul pe care un angajat sau în o echipă îl are în cifra de afaceri sau profitabilitate este foarte greu de măsurat. Capitalul uman se află, însă, în continuare, pe coloana de costuri din rapoartele financiare, iar tendința este de „optimizare” a acestor costuri. Indiferent cum vor fi regândite compensările la nivelul fiecărei organizații, este foarte important să aliniem oamenii cu succesul acesteia și, cel puțin la fel de important, să găsim și să gândim acele beneficii motivaționale ce pot face diferența chiar mai mult decât compensările.
Consider că intoleranța la discriminare este o inițiativă ce dovedește evoluția societății noastre și, impusă sau dorită, ajută la construirea și dezvoltarea organizațiilor. De aceea, discuția nu trebuie purtată numai la nivelul departamentului de HR, ci la nivelul întregii companii și societăți.
Exista o tendință, încă de la început, de aplatizare a organizațiilor, de reducere a structurilor ierarhice, iar apariția culturilor organizatorice de tip „Holacracy” este cea mai bună dovadă în acest sens. Exemplele ne arată că acestea pot funcționa, într-o măsură mai mare sau mai mică, însă o schimbare de o amploare atât de mare nu poate fi făcută într-un timp scurt.
În viața unui om, parcursul profesional este, în multe cazuri, o componentă semnificativă și importantă. Trăim mai mult, iar perspectiva petrecerii unui interval de timp prelungit acasă poate fi un aspect mai mult sau mai puțin dorit. Nu în ultimul rând, experiența unei lungi vieți profesionale este o resursă apreciată și dorită în cadrul organizațiilor. Având toate aceste variabile, extinderea acestui proces poate fi benefică atât pentru individ, cât și pentru companie.
Contextul în care ne aflăm ne arată o creștere exponențială a tehnologiei, avem sisteme tot mai deștepte în cadrul organizațiilor și digitalizăm pentru optimizare departament cu departament. Există soluții software dedicate și sigure pentru digitalizarea HR-ului, așa cum este SAP SuccessFactors. Având aceste sisteme ce pot oferi protecție la nivel de companie, următoarea țintă este individul, prin social engineering sau phishing, și obținerea de acces sau de date de acces de la angajat. Ținând cont de toate aceste aspecte, primul pas este de a avea sisteme sigure de protecție, iar al doilea, cel puțin la fel de important, de a educa angajații asupra a ceea ce înseamnă securitatea cibernetică și care sunt capcanele în care pot cădea.
Mihai Cepoi, SAP SEE SAP este o companie care se ocupă cu dezvoltarea de soluții de Human Capital Management (HCM), utilizate de peste 6.400 de clienți din 60 de industrii din întreaga lume. |
Acest material a fost preluat din numărul 56 al Revistei HR Manager. Pentru detalii despre abonare click aici.