de Atena Enea
Cea de-a XIII-a ediție a conferinței anuale Great People Inside „The New World of Work”, organizată la Hotel Kronwell Brașov, în perioada 12-13 octombrie, a adus 10 keynote speakeri de talie internațională din Statele Unite ale Americii, Israel, Irlanda, Cehia, Ungaria, Danemarca, Vietnam și Canada. Au fost prezente și nume cunoscute din domeniul HR, cu un background puternic în mediul de business românesc. Publicul format din 360 de persoane a aflat care sunt noile tendinţe pe piaţa forţei de muncă.
Momentul culminant al primei zile a conferinţei a fost prezentarea realizată de Dan Hill, expert recunoscut la nivel internațional în identificarea emoțiilor prin instrumentul de citire a microexpresiilor faciale, cunoscut prin bestseller-ul Blink și serialul TV “Lie to Me” .
Fiecare om spune 3 minciuni într-un discurs de 10 minute. Cuvintele sunt mediul alunecos. „Dacă nu ai fost minţit înseamnă că ai avut noroc sau nu ai fost atent”, spune Dan Hill. În aceste conditii, cum îi simţim pe cei mai buni oameni, atunci când vrem să angajăm? Goldman Sachs, de exemplu, a angajat cei mai buni tineri absolvenţi ai Universităţii Yale, care însă nu au dat randament pentru că nu au fost implicaţi emoţional. „Nu poţi obţine loialitate fără emoţie”, spune Hill.
După 25 de ani de neuroanaliză, Dan Hill spune că 98% din activitatea mentală este subconştientă. Creierul este format din 3 părţi: partea reptiliană – bazată pe vizual, partea emoţională şi partea raţională. Dintre toate, partea emoţioanală transmite de 10 ori mai multă informaţie decât cea raţională. Pentru a avea succes este esenţial să cunoşti natura umană.
Realitatea recrutării de mâine
O secvenţă din filmul „Minority Report”-Realitatea recrutării de mâine, îl arată pe Tom Cruise monitorizat de foarte multe camere. Secvenţa este puţin înfricoşătoare, dar acesta este viitorul, ne spune Hill. Recunoaşterea facială şi codarea facială arată ceea ce ştiu ceilalţi despre noi, fără însă să ştie ceea ce simţim. Trăsăturile faciale sunt o sursă extrem de importată a emoţiilor, astfel că nu este nici un muşchi facial care minte, ne spune Dan Hill.
Calitățile cele mai dorite (sau de evitat) la candidații pentru un anumit post pot fi detectate pe baza progresului neuro-științei, pentru că demonstrează că emoțiile, caracterul și motivația sunt factori care se întrepătrund și se influențează reciproc. Instrumentul științific de decodare a expresiilor faciale este proiectat pentru a oferi, pe baza unor interviuri filmate ale candidaților, o multitudine de opțiuni mult mai ieftine, prin care pot fi identificați cei care vor deveni angajații cei mai implicați, loiali și cu cele mai ridicate competențe interpersonale, atât de importante în lumea emergentă a muncii.
„Oamenii cei mai de încredere sunt şi cei mai trişti, iar tristeţea te încetineşte şi te face să greşeşti”, spune Hill. El precizează că expresiile faciale sunt afectate de cultură iar limbajul trupului este influenţat de mediul cultural.
Din punct de vedere al apetitului oamenilor pentru dezvoltare, aceştia se împart în trei categorii: oameni care au nevoie de dezvoltare, oameni care sunt constrânşi de împrejurări să se dezvolte şi oameni care chiar simt nevoia să se dezvolte.
„Concentraţi pe profit şi operaţiuni, managerii nu dau suficientă atenţie oamenilor. Liderii ascund informaţii, iar angajaţii află bucăţi de adevăr”, explică Hill. Sunt motive pentru care unele fuziuni şi achiziţii nu au succes.
Munca lui Dan se extinde de la aplicații pentru studiul pieței până în domeniul legislativ, al finanțelor comportamentale și al sporturilor profesioniste, dar și pentru analiza executivilor, politicienilor și altor persoane publice, ca și biograf al expresiilor faciale pentru persoane celebre.
În plus față de patentarea a peste 10 invenții legate de expresiile faciale, instrumentul pe care Dan l-a adus în studiul pieței, a pus bazele în acest domeniu.
Este autor al cărților: Body of Truth: Leveraging What Consumers Can’t or Won’t Say (Wiley & Sons 2003), Face Time: How the 2008 Presidential Race Reveals the Importance of Being On-Emotion in Politics, Business and Life (Adams 2008), About Face: The Secrets of Emotionally Effective Advertising (Kogan Page 2010), and On-Emotion: Salvaging Market Research (Adams 2013) și Emotionomics: Cum să câştigi inimile şi minţile oamenilor (Kogan Page 2008), despre care Philip Kotler a spus că “este o revelație”.
Importanţa comunicării
Isaac Sheps, Senior Executive Advisor Carlsberg Breweries ne-a împătaşit importanţa celor 3 C – Competente, Confidence si Caring in demotivarea oamenilor. Ne-a împărtăşit experienţa sa profesională din anii petrecuţi ca CEO Carlsberg Rusia, unde a reuşit să crească cota de piaţă a companiei, în condiţiile în care ruşii preferă vodca, nu berea. Albert Einstein spunea: „Nu se poate corecta o problemă cu aceeaşi cantitate de minte care a creat-o”- deci este nevoie de mai mulţi oameni pentru a obţine rezultatele pe care ni le dorim.
Cu un simţ al umorului extrem de dezvoltat, Isaac Sheps ne-a expus chintesenţa managementului, în care comunicarea este cea mai inportantă. Astfel, el scria ceea ce făcea în fiecare săptămână şi prezenta tuturor salariaţilor companiei starea de fapt în care se află compania, în ceea ce priveşte realizarea obiectivelor pe care şi le propuseseră. Fiecărui stadiu îi era destinată o culoare, culori ce erau prezentate într-un index. Astfel, fiecare angajat ştia încotro se îndreaptă compania, care este rolul său şi care este stadiul în care se află.