Specialiştii în HR sunt de părere însă că multe dintre sfaturile pe care le găsim pe site-urile dedicate zonei de HR sunt fie neadaptate timpurilor în care trăim, fie neadaptate schimbărilor care au survenit în ultimii ani pe piața muncii.
„În era serviciilor, de cele mai multe ori, decizia de angajare se bazează pe interacţiunea umană. Totul se reduce la două persoane: angajator şi potenţial angajat. Până în momentul în care interviul va fi susţinut de un robot sau un soft specializat, orice generalizare cu privire la acesta poate fi scoasă din discuţie. Nu există o reţetă a succesului general valabilă, iar aceasta este cea mai importantă regulă”, explică Andrei Văcaru, trainer HPDI, în cadrul unui interviu acordat site-ului mediafax.ro
HPDI a făcut o listă cu miturile care circulă în piaţă cu privire la interviul de angajare şi cum ar trebui – de fapt – să fie abordat acest moment.
Mitul 1: CV-ul trebuie să fie o oglindă cât mai completă a experienței profesionale a angajatului
„CV-ul trebuie să fie un punct de plecare pentru discuţie, cel care te va aduce la întâlnire, deci ar trebui să se rezume la a atrage atenţia”, susţine Văcaru. Cu alte cuvinte, CV-ul ar trebui să fie privit mai mult ca un instrument de marketing, o modalitate de a promova un produs (candidatul) și nu ca pe un document care cuprinde până și cele mai neînsemnate detalii ale experienței profesionale a unei persoane.
Mitul 2: Candidatul trebuie să spună cuvintele pe care vrea să le audă angajatorul
„Morala e simplă: hai să fim oneşti. Da, va dura ceva mai mult procesul de recrutare. Dar, astfel, ne asigurăm că nu începem totul cu minciuni frumoase care vor dura puţin”, spune reprezentantul HPDI. În cazurile în care candidatul spune ce crede că vrea managerul să audă, iar managerul poleiește imaginea companiei (organizația stimulează avansarea în funcție, echipa este prietenoasă, mediul de lucru este unul foarte dinamic etc.), se ajunge relativ rapid la situația în care angajatul își dă seama relativ repede că nu asta căuta, iar angajatorul își dă seama că nu va putea să-l motiveze pe viitorul angajat.
Mitul 3: Experiența contează
În principiu, acest lucru este valabil mai ales în cazul funcțiilor tehnice. În restul cazurilor, contează o mulțime de criterii adiacente: cât de creativ e viitorul angajat, cum reacționează în anumite situații, cum interacționează cu echipa etc. „Experienţa contează, însă din ce în ce mai multe companii preferă să îşi pregătească oamenii şi sunt foarte atenţi la ce fel de oameni angajează.”, mai evidenţiază analiza realizată de HPDI.
Mitul:4 Candidatul merge la angajatorul care oferă mai mult
Nimic mai neadevărat. Un studiu internațional arată că64% dintre cei care sunt în căutarea unui loc de muncă aleg să câştige mai puţini bani, făcând ceea ce le place. Satisfacţia, colegii, relaţia cu managerul, recunoaşterea meritelor, posibilitatea de a fi creativ, toate acestea sunt lucruri pe care angajații put tot mai mult preț. Şi atunci, de ce nu sunt atinse aceste puncte la interviu? „Mulţi candidaţi se tem să întrebe cum este viitorul lor şef. Cei mai mulţi consideră ca o astfel de discuţie ar fi deplasată şi că le va scădea şansele de a lua postul”, a conchis Văcaru.