Conform studiului „Tendințe și provocări în HR 2020“, 64% dintre companii spun că cea mai importantă provocare strategică de la nivelul funcției de HR din acest an a fost menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților, în condițiile în care munca la distanță a devenit „noul normal“ în numeroase industrii.
Anul 2020 a pus echipele de HR la încercare prin presiunea puternică pe care a creat-o în plan administrativ, în comunicarea cu echipa, în implementarea măsurilor de siguranță sanitară etc. Principalele arii din HR pe care respondenții le consideră ca fiind cele mai afectate de impactul schimbărilor aduse de pandemie în 2020 sunt: Recrutarea (32%), Implicarea Angajaților (28%) și zona de Compensații & Beneficii (27%), la egalitate cu Digitalizarea (27%) care a accelerat.
Rezultatele studiului realizat de Valoria în parteneriat cu BusinessMark și Undelucram.ro arată că a crescut de la 13%, în 2018, la 17%, în 2020, procentul companiilor care au funcția de HR orientată strategic pe creșterea brandului de angajator, pe experiența angajaților, care se ocupă de planurile de succesiune în top management și este puternic conectată la mediul de business.
Mai mult, procentul companiilor în care funcția de HR folosește tehnologia pentru a colecta și analiza toate informațiile care să îi permită să propună predictiv cea mai bună poziționare a companiei din punct de vedere HR pentru următorii 2-3 ani a crescut de a 5%, în 2018, la 11%, în 2020.
O altă veste bună este creșterea procentului companiilor în care funcția de HR este orientată pe îndeplinirea cerințelor legislative legate de personalul companiei, dar și pe atragerea, retenția, trainingul și motivarea angajaților, de la 19%, în 2018, la 28%, în 2020, în același timp în care procentul companiilor care au funcția de HR orientată doar pe îndeplinirea cerințelor legislative legate de personalul companiei (angajare, salarizare, ITM, protecția muncii etc.) scade de la 63%, în 2018, la 44% în 2020.
PROVOCĂRI STRATEGICE ALE FUNCȚIEI DE HR
În anul 2020, principalele trei provocări strategice cu care s-au confruntat companiile din România la nivelul funcției de HR sunt: menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților (scor de importanță: 8,91 din 10), retenția angajaților cu potențial ridicat și a celor cu performanțe deosebite (8,77) și managementul proceselor de re-design organizațional pentru o mai bună adaptare la schimbările din piață (7,58).
Un aspect remarcabil este faptul că primele trei locuri din topul importanței sunt aceleași cu cele din topul nivelului de pregătire, chiar dacă ordinea lor este ușor diferită: managementul proceselor de re-design organizațional pentru o mai bună adaptare la schimbările din piață (8,42), menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților (8,18), retenția angajaților cu potențial ridicat și a celor cu performanțe deosebite (7,84). Acesta este un element care arată o bună aliniere între strategie și tactici.
DESPRE STUDIU
Studiul sondează percepțiile directorilor executivi din top managementul companiilor și ale directorilor de HR cu privire la provocările strategice care stau în fața funcției de HR în anul 2020. Chestionarul, la care s-au primit 247 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 6.10.2020–13.11.2020. Raportul prezintă analiza cumulativă a rezultatelor ediției 2020, dar și datele comparative ale răspunsurilor directorilor generali și ale celor de HR.