Acasa Legal Măști. Zoom. Plexiglas

Măști. Zoom. Plexiglas

18 min citire
0
0
730

de ROXANA MOCANU

Știți care este lucrul cel mai de preț pe care ni l-a confiscat criza? Fiecare dintre noi poate avea un răspuns diferit. Pentru mediul economic este predicția. Fără predicție, e ceață densă și înșelătoare. Îmi plac exercițiile de predicție pentru efervescența cu care punem minți laolaltă, cu toată experiența lor, cu informații, scenarii, modele, principii, extrapolări.

„2020 a fost un an de referință pentru HR (People Profession) și în multe organizații funcțiunea, departamentul, profesia au fost mai importante ca niciodată. De când cu pandemia, provocările echipelor din business și ale liderilor lor au fost mai intense decât oricând, iar pe agenda de zi cu zi a echipelor de Human Resources și-au făcut loc priorități cum ar fi adaptarea noilor practici de lucru de acasă, învățarea la distanță, wellbeingul, beneficiile angajaților cu copii de vârstă școlară, diversitatea și incluziunea. Cel mai greu ne-a fost să încercăm să gândim dincolo de această criză.“ (Peter Cheese, CEO CIPD).

CE AȘTEPTĂM DE LA 2021? UN PIC DE CONTEXT

 1. 2021, anul de la care orice am aștepta este prea mult. Supranumit anul déjà vu, este privit mai degrabă ca o extensie a lui 2020, mai ales căevenimente importante politice, sportive, comerciale sau culturale care au fost amânate „pentru la anul“ nu au încă noile date confirmate. Cu toate acestea, temperarea așteptărilor, prudența și modestia recuperate în ultimele zece-unsprezece luni ne vor fi de mare ajutor.

2. O revenire economică cu hurducături. Economiile vor încerca să-și revină după criză, căci pandemiile și blocajele vin și trec, iar guvernele oscilează între a ține companiile în viață și a-i ajuta pe cei care și-au pierdut joburile. Decalajul dintre jucătorii puternici și cei slabi se va adânci. Unele sectoare economice vor continua să înflorească (revenirea în V), pe când altele, grav avariate, își vor găsi mai greu calea spre profitabilitate (revenirea în K).

3. Companiile din linia întâi. Businessul va deveni un câmp de luptă geopolitic, iar disputele „teritoriale“ dintre China și Statele Unite, Uniunea Europeană și Marea Britanie, interesele OECD vor plasa managerii executivi între jocurile marilor puteri și presiunea exercitată de angajați și clienți, care și-i doresc mai aproape de cauze cum sunt schimbările climatice sau justiția socială, unde politicienii fac încă prea puțin. Organizațiile vor trebui să învețe să-și redimensioneze eforturile, dar și investiția în oameni, pe măsură ce produc venituri, dacă vor să-și susțină trendul crescător al activităților lor și poziția de piață, cultivând un grow mind-set absolut necesar trecerii prin criză.

4. Ce urmează după tech-celerare? În 2020 au fost adoptate cu celeritate noi comportamente tehnologice, de la videoconferințe, la e-commerce, lucrul de acasă sau învățarea la distanță de care au beneficiat deopotrivă companiile, cât și indivizii. Anul 2021 le va consacra pe unele, le va estompa pe altele și ne va confirma care sunt cele ce merită păstrate în deceniul următor. Din ce în ce mai multe echipe de HR-People Profession vor cere ca „luni să fie o zi fără meetinguri“ și vor creiona o structură de lucru simplu de înțeles și de urmat. Dincolo de panourile de plexiglas, testele rapide și tonele de măști cumpărate ne așteaptă o piață de talent incertă, părinți care lucrează având nevoi speciale de sprijin, importanță critică de menținere a sănătății mintale.

Cele unsprezece luni (la acel moment) de muncă la distanță nu ne-au dus nicăieri, mai degrabă plutim în derivă, de la locurile din care muncim, la modul în care o facem, cum gândim, trăim, visăm, ne bucurăm, sperăm. Striviți între orele de muncă la distanță și școala online a copiilor, angajații au nevoie de soluții flexibile care chiar funcționează. Clasicul part-time, care și-a cunoscut perioada de glorie în criza trecută (2008-2010), revine în industria IT, manufactură, servicii financiare, fintech. În exodul invers, înapoi la birou, ne vom crea propriile Team Zones, spații de lucru adaptabile pentru 6-30 de membri ai echipei. Tehnologia video call oscilează între a asigura mai multă intimitate și a democratiza întâlnirile de business, ștergând diferențele dintre participarea virtuală și prezența fizică.

5. Cine va câștiga cursa vaccinării? Țările și-au pus la bătaie cele mai iscusite talente diplomatice pentru a-și obține numărul de doze necesare, la datele la care au nevoie de ele. Cum primele vaccinuri antiCOVID-19 omologate de Uniunea Europeană au sosit deja, atenția s-a mutat de la efortul eroic al cercetătorilor de a le obține, la felul în care vor fi distribuite cât mai multor beneficiari. Mai greu de prevăzut, deși esențial în economia jocului, este să anticipăm câți dintre aceștia vor refuza să se vaccineze. Ieșirea din criza sanitară depinde de un număr critic de imunizări, iar cei care vor realiza asta vor fi gata primii să iasă din criza economică asociată. Unii angajatori vor cere vaccinarea (mă aștept ca măcar să o recomande ferm), iar responsabilitatea noastră în comunicarea beneficiilor, spulberarea îndoielilor, sprijinul celor care au dificultăți de accesare a imunizării este crucială.

TOP 3 TEME DE REFLECȚIE PE AGENDA HR-PEOPLE PROFESSION

Connect to the future. Restart your career. Take part in conversations

◆ Epoca ne pune în față câteva întrebări dificile:
◆ Care este cea mai sigură și rapidă traversare prin această ceață densă produsă de criză?
◆ De unde începem și cum știm că mergem în direcția bună? Care e direcția greșită? Cum rămâi în picioare când (aproape) totul în jurul tău se prăbușește? În sfatul cui să te încrezi?

1. Connect to the future. Am dedicat jumătate din efortul nostru creativ din anul de grație 2020 designului unui proiect complex pentru următorul deceniu de People Profession. Suntem gata să lansăm încă o premieră a învățării pentru comunitatea de practică sud-est-europeană. Surpriza va fi anunțată într-un viitor apropiat. Stay tuned or you’ll be sorry!

Cel mai greu ne este să privim dincolo de criză și să vedem de partea cealaltă a ei. Schimbările interne accelerate din organizații (structuri noi, modele noi, roluri și procese noi), transformarea digitală (tech-celeration!), evoluția demografică (și componenta ei educațională), mai multă orientare către diversitate și incluziune, migrarea businessurilor către mai multă responsabilitate și sustenabilitate sunt câteva din provocările deceniului următor. (CIPD, 2021). Noosfera va continua să fie un aliat al învățării pentru cei care caută să se conecteze la viitor, nu doar să supraviețuiască în noua realitate post-pandemie, dar și să-și redefinească parcursul profesional.

2.  Restart your career. După perioada de COVID-19, lucrurile nu vor mai fi la fel. Vom crea o nouă realitate. În perioada următoare va trebui să împărțim cu managerii grija coordonării muncii hibride (de la distanță, part-time, de la birou) de a proteja angajații de burn-out, a susține flexibilitatea, să definim noi politici de plată și beneficii, de wellbeing, de învățare la distanță. HR Business Partner va rămâne rolul cel mai căutat pe piața de talent și cel mai solicitat în organizație, pentru a face față schimbărilor continue de mediu proiectate spre interior. Lucrând cu sute de HR BP în ultima vreme, am înțeles ce-i preocupă și cât sunt de importante pentru succesul lor competențele legate de influență, coaching, consultanță; ajutorul pe care managerii îl așteaptă de la ei: să reducă stresul orelor lungi de muncă și al pandemiei, să-i ajute la coordonarea masivă a echipelor mixte, la flexibilizarea proceselor, scurtarea ședințelor, stabilirea de așteptări clare și realiste privind mixul de lucru și de comunicare. Employee experience va fi noua vedetă a anului 2021. Curiozitatea de a înțelege cum se văd din perspectiva angajaților eforturile echipei de HR – People Profession ne va aduce mai aproape engagementul, wellbeingul și noile metode de recompensă în hainele lor… neo-normale.

3. Take part in conversations. Nu în ultimul rând e important să ținem aproape de comunitate. Ne-ar fi fost și mai greu să străbatem până aici fără să simțim suflul de optimism, inspirație și apartenență al comunității. Când lucrurile erau extrem de incerte, ne-am bazat pe ajutorul CIPD, care a pus cu promptitudine la dispoziție (februarie-martie 2020) primul kit de pandemie. Tot CIPD ne-a inspirat cu standardul său profesional, ale cărui elemente de tehnologie, people data, employee experience și principii bazate pe etică, diversitate și incluziune reprezintă esența People Profession; în următorii ani vom fi profund angajați pe drumul transformării profesiei Human Resources în People Profession.

***

Criza pe care o traversăm azi este complet diferită de tot ce știm: ca grad de complexitate, evoluție, gravitate. Ne amenință profund viețile și mijloacele de existență. Mătură fără milă de pe piață antreprenorii care și-au pus talentul și geniul în fondarea unor companii și amenință cu uzurparea modului în care fac business marile organizații, cu mii de angajați plasați pe mai multe continente. Vor rezista doar aceia care au o viziune de redresare. Ar putea fi asfințitul unei epoci, așa cum o cunoaștem noi. Sau, cine știe, de-abia-nceputul unei ere complet noi?



HRMnr66micAcest material a fost publicat în Revista HR Manager cu numărul 66.

Consultați un preview aici.

Pentru abonare, click aici.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Legal

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…