Acasa Agenda HR La serviciu de sărbători: care sunt obligaţiile angajatorilor şi drepturile angajaţilor

La serviciu de sărbători: care sunt obligaţiile angajatorilor şi drepturile angajaţilor

3 min citire
0
0
578
Autor: Revista CARIERE
În zilele de sărbători, mai mult de un milion de români sunt la serviciu pentru că specificul domeniilor în care lucrează presupune un regim de foc continuu al activităţii.

Printre sectoarele cu foc continuu se numără extracţia de cărbune, minereuri şi ţiţei, energia, transporturile publice (locale, regionale şi naţionale – feroviare, rutiere, aeriene sau navale), metalurgia, industria chimică, dar şi serviciile sociale de stat ca medicina, ordinea şi siguranţa publică sau unităţile de urgenţă. În aceste domenii, activitatea nu se poate opri fie pentru că fluxurile tehnologice nu permit întreruperea, fie pentru că necesităţile sociale impun un caracter permanent al asigurării acestor servicii.

La nivel normativ, Codul Muncii are prevederi specifice atât pentru drepturile salariaţilor care lucrează în foc continuu, cât şi pentru obligaţiile angajatorilor din aceste domenii. Salariaţilor li se asigură „compensarea cu timp liber corespunzător în următorele 30 de zile”. Sau, în cazul în care – din motive justificate – nu se acordă zile libere, salariaţii beneficiază, pentru munca prestată în zilele de sărbătoare legală, de „un spor la salariul de bază ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de bază corespunzator muncii prestate în programul normal de lucru”. Iar în privinţa contravenţiilor care se aplică pentru nerespectarea dispoziţiilor privind sărbătorile legale, Codul Muncii prevede că dacă angajatorul obligă pe salariaţi să vină la lucru şi nu activează într-un domeniu în care activitatea este la foc continuu sau dacă angajaţii vin la lucru, dar nu li se acordă zi liberă ulterior sau un spor de 100% la salariu, atunci angajatorul poate fi amendat cu 5.000 până la 10.000 de lei.

Citeste continuarea materialului pe site-ul CARIERE.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Adina Mărculescu: “Lecția pe care am învățat-o a fost importanța anticipării schimbărilor și a pregătirii pentru situații neprevăzute”

Continental Hotels, unul dintre cele mai cunoscute lanțuri hoteliere din România, reprezin…