Acasa Agenda HR Importul de angajați din străinătate poate fi o soluție pentru piața muncii din România

Importul de angajați din străinătate poate fi o soluție pentru piața muncii din România

16 min citire
0
0
796

Deficitul de forță de muncă din România nu este o surpriză, ci o constantă a ultimilor ani. Ce a făcut pandemia a fost să adâncească și mai mult prăpastia dintre cerere și ofertă, lăsând foarte multe domenii cu o penurie acută de personal. În aceste condiții, importul de angajați din străinătate, în special din țările non-UE, poate fi o soluție care să acopere o parte din acest gol?

Datele statistice arată că aproape 115.000 de cereri de angajare pentru cetățenii străini din statele din afara Uniunii Europene au fost înregistrate în perioada 2011-2021. Cele mai multe au venit din Turcia, China, Vietnam și Filipine, iar mai nou, Nepal şi Sri Lanka se numără printre țările care au furnizat cei mai mulţi muncitori pentru piaţa muncii din România, potrivit datelor Inspectoratului General pentru Imigrări.

În 2022, în mod oficial, nu mai puțin de 100.000 de cetăţeni din state non-UE pot veni să lucreze în România, contingentul de muncitori străini aprobat de Guvern fiind dublu faţă de anul anterior! Interesant este că deja în prima jumătate din 2022 au fost acordate vize pentru aproximativ 40.000 de cetățeni NON-UE, ceea ce înseamnă o creștere semnificativă față de aceeași perioadă din 2021, când numărul a fost de aproape 14.000 de vize.

„Lipsa de candidați pe piața locală nu este o surpriză, ci o constantă a ultimilor ani. Singura diferență este că nivelul acestui deficit s-a modificat negativ din cauza pandemiei. Această forță de muncă – oameni care fie au plecat în străinătate în căutarea altor oportunități, fie încearcă să schimbe domeniul de activitate, lucru care durează – trebuie compensată. Iar compensarea vine, de obicei, din afara țării. Urmărind trendul ultimilor ani, în care contingentul de avize acordate s-a dublat de la un an la altul, suntem siguri că numărul de angajați străini în România va crește“, precizează Cristian Huzău, Country Manager, Gi Group România.

El le recomandă tuturor angajatorilor să analizeze atent pe termen mediu și lung nevoia de personal, deoarece importul de forță de muncă din Asia durează în medie 4-5 luni. Din acest motiv, pentru ca procesul să fie rentabil candidații sunt angajați pentru minimum un an. Astfel, chiar dacă se constată o lipsă de predictibilitate în momentul de față, anumite tipare încă există și se pot anticipa nevoile viitoare.

„Iar pentru a accelera recrutarea de personal non-UE, Gi Group oferă angajaților cazare gratuită pe întreaga perioadă a contractului. În plus, asigurăm soluții tailor-made adaptate fiecărui client, astfel încât, la final, atât angajatorul, cât și angajatul să fie mulțumiți de relația construită“, explică Cristian Huzău.

O ABORDARE HOLISTICĂ

Recrutarea și selecția de personal străin adus pe teritoriul țării noastre reprezintă un proces amplu din punct de vedere birocratic, de lungă durată, dar și mult mai costisitor dacă facem o comparație cu campaniile de atragere a candidaților autohtoni. Astfel, companiile care aduc muncitori străini trebuie să fie conștiente de toate implicațiile. Dar ce presupune mai exact un astfel de proces? Prima etapă este cea a recrutării, care poate dura între 2 și 4 săptămâni. Apoi urmează etapa de obținere a avizului de muncă, iar aceasta poate dura până la 6 săptămâni. Mai avem două săptămâni pentru obținerea vizei de lungă ședere, alte 4 pentru viza pe pașaport, apoi angajatul vine în România unde îndeplinește formalitățile clasice de angajare – medicina muncii, protecția muncii, semnarea contractului, începerea activității – și, în final, alte minimum trei luni pentru obținerea permisului de ședere.

„Este un demers lung și complex, însă avantajul Gi Group este dat de echipa specializată în identificarea și personalizarea soluțiilor pentru clienți. Astfel, oferim sprijinul nostru atât candidaților, cât și clienților, diminuând timpul în ceea ce privește procesul de angajare. Însă, este foarte important încă de la prima întâlnire să stabilim împreună cu clientul care sunt așteptările sale în ceea ce privește viitorul angajat și ceși dorește cu adevărat, astfel încât să oferim cele mai bune și mai eficiente soluții“, explică Cristian Huzău, despre abordarea holistică pe care o oferă Gi Group.

TENDINȚE ÎN RECRUTARE

Pandemia a adus schimbări majore atât în ceea ce privește procesul de recrutare, cât și modul în care angajații aleg să lucreze zi de zi. „Din punct de vedere al recrutării am observat o serie de tendințe care s-au schimbat odată cu izbucnirea pandemiei, printre care angajările la distanță, dar și faptul că tot acest context ne-a obligat să ne adaptăm și să fim ‘exibili în activitatea noastră, aducând și mai multă claritate datelor despre potențialii angajați, ajutând companiile pe partea de employer branding și perfecționând procesul de angajare la distanță“, declară Cristian Huzău.

MORE THAN WORK

Identitatea Gi Group Holding s-a conturat în jurul a trei valori:
▶ încrederea, un reper care ghidează comportamentul la locul de muncă;
▶ eficiența fiecărei zile de lucru;
▶ grija față de echipă și față de clienți.

„Este demonstrat deja faptul că atunci când o companie are grijă de propriii angajați, și tendința acestora de a fi mândri de locul de muncă și de a avea grijă ei înșiși de bunul mers al lucrurilor crește. Tot ce facem este să sprijinim candidații în viața lor de zi cu zi, să promovăm medii pozitive și deschise prin reiterarea angajamentului de a crea o atmosferă de lucru plăcută și sigură. În același timp, ne asigurăm că oferim locuri de muncă în care colaborarea este pe primul loc, iar candidații sunt încurajați să se exprime liber și să propună idei și soluții noi“, explică Cristian Huzău.

Astfel, cultura organizațională a companiei se bazează acum pe un nou concept, numit „muncă sustenabilă“, dezvoltat odată cu rebrandingul Gi Group Holding, ce vizează oamenii, companiile și instituțiile cu care colaborează.

„Vrem să ajutăm oamenii să înțeleagă sensul și valoarea muncii lor, având în același timp grijă de sănătatea lor fizică și psihică, investind în dezvoltarea abilităților și construind relații profesionale și de leadership de lungă durată. Pentru companii, conceptul se definește atât prin îmbunătățirea rezilienței, prioritizarea inovației, crearea de plusvaloare și investiția în capitalul uman, cât și prin promovarea diversității și a incluziunii sociale“, menționează Cristian Huzău.

Pe termen mediu și lung, obiectivele Gi Group Holding vizează atât consolidarea poziției de lider mondial în sectorul de resurse umane, cât și consolidarea poziției de angajator de top și campion al muncii sustenabile. În următorii 5 ani, strategia de business a Grupului se va concentra pe consolidarea piețelor, în locațiile în care brandul are deja o prezență puternică (Italia, Brazilia, Marea Britanie, Germania, Franța, Polonia, China și Spania) și pe accelerarea dezvoltării pe piețele cu potențial mare de creștere, prin dezvoltare organică și posibile achiziții.

„În plus, ca parte din strategia companiei Gi Group Holding, ne vom concentra și pe consolidarea și îmbunătățirea segmentului nostru de bază, anume sectorul angajaților temporari. Un alt obiectiv strategic va fi orientarea spre segmentul de personal calificat, cu un potențial considerabil, mai ales prin dezvoltarea relațiilor la nivel corporate“, concluzionează Cristian Huzău.


DESPRE GI GROUP HOLDING

Fondat în 1998 în Milano, Italia, Gi Group Holding este unul dintre liderii mondiali de servicii pentru dezvoltarea pieței muncii. Prin intermediul unui ecosistem global de personal și recrutare din care fac parte șase branduri individuale, dar complementare (Gi Group, Gi BPO, INTOO, Wyser, Grafton, Tack/TMI), grupul pune la dispoziție o gamă de oferte de 360 de grade ce generează soluții relevante și de impact. Gi Group Holding promovează o piață globală sustenabilă, fluidă pentru candidați și companii, ce reflectă nevoile în continuă schimbare de pe piața muncii.

Compania are peste 6.000 de angajați și, datorită prezenței directe și a parteneriatelor strategice, este activă în peste 100 de țări din Europa, APAC, cele două Americi și Africa. Oferind servicii către mai mult de 20.000 de companii și generând venituri de 3,3 miliarde de euro (în 2021), Gi Group Holding este pe locul 5 în topul celor mai mari companii de personal din Europa și pe poziția a 16-a în lume (potrivit Staffing Industry Analysts).


Acest material a fost preluat din cea mai recentă ediție a Revistei HR Manager, 71.

Pentru a accesa un preview, click aici.

Pentru abonare, click aici.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Adina Mărculescu: “Lecția pe care am învățat-o a fost importanța anticipării schimbărilor și a pregătirii pentru situații neprevăzute”

Continental Hotels, unul dintre cele mai cunoscute lanțuri hoteliere din România, reprezin…