Acasa Planeta HR Organisational Development HR NEXUS: Adina Nanu, Director Resurse Umane și Transformare Auchan Retail România

HR NEXUS: Adina Nanu, Director Resurse Umane și Transformare Auchan Retail România

27 min citire
0
0
48

Explorăm modul în care putem aduce tehnologia și inovația în inima Resurselor Umane, transformând modul în care recrutăm, gestionăm și dezvoltăm talentele, cu Adina Nanu, Director Resurse Umane și Transformare Auchan Retail România.

CUM GESTIONAȚI SCHIMBĂRILE TEHNOLOGICE ȘI CUM PREGĂTIȚI ANGAJAȚII PENTRU TRANZIȚIA CĂTRE SOLUȚII DIGITALE?

Noile tehnologii sunt prezente în toate companiile de retail, iar meseriile din industrie se transformă. Cred cu tărie că rolul nostru este să ne asigurăm că avem capacitatea să asimilăm și să integrăm toate aceste transformări. Pentru a rămâne actuali, performanți și relevanți este nevoie să investim strategic în susţinerea tuturor membrilor echipelor noastre în procesul dinamic al adaptării la noile tehnologii, metodologii și tendințe. La Auchan, construim totul împreună cu angajații, testăm și calibrăm astfel încât să atingem două obiective: cel de business și cel cultural – de adaptare a organizației la nou. Obiectivul nostru este să ne adaptăm şi să ne îmbogăţim strategia, politicile şi metodele de resurse umane, pentru a răspunde cu succes noilor provocări.

În această direcție am derulat proiecte de evaluare şi de dezvoltare pentru fiecare echipă și tip de rol și am lansat, de aproape 4 ani, centrul de excelență profesională Auchan Refresh. În cadrul acestuia, explorăm evoluția și viitorul unei meserii, apreciem situația actuală și estimăm cum va arăta meseria în viitor. Aproape 3.900 de colegi au trecut deja prin centrul de excelență profesională Auchan Refresh și este un proces care nu se oprește aici, acesta este permanent pentru că și meseriile – peste 50 la număr în Auchan România – evoluează permanent.

Manageri de departamente comerciale, colegi din departamentul de case, securitate și logistică ș.a. se numără printre beneficiarii acestui program, care adună până în prezent peste 44.500 de ore de formare și 70 module de formare susținute de 250 de formatori. Mesajul pe care dorim să-l transmitem angajaților este acela că schimbările sunt o realitate, dar că, în acest proces, compania le este alături oferindu-le atât un diagnostic echidistant și profesionist, cât și cele mai bune soluții de formare profesională și adaptare a carierei.

CARE AU FOST INIȚIATIVELE DE DIGITALIZARE ALE DEPARTAMENTULUI DE HR CU CEL MAI MARE IMPACT?

Ca parte a strategiei noastre de employer branding și comunicare internă ne asigurăm că utilizăm instrumente figitale (fizice + digitale) care să ne permită tuturor o îmbunătățire continuă. Cel mai bun exemplu în acest sens îl reprezintă platforma digitală Birdy by Auchan, disponibilă și în varianta de aplicație pentru mobil, care include o diversitate de canale de comunicare internă și care ne ajută să devenim o companie în rețea, unde toți suntem conectați.

Platforma facilitează comunicarea internă, între toți angajații companiei, oferindu-ne siguranța că informațiile importante circulă liber. Dincolo de subiectele ce fac obiectul comunicărilor interne, Birdy este și principalul canal de informare cu privire la activitățile noastre de comunicare externă (comunicate de presă, conferințe și evenimente la care participăm etc.), este o sursă permanentă de informații noi (fie că ne referim la anunțuri de la Grupul Auchan sau la informările transmise de colegii care au noutăți în departamentele din care fac parte), o resursă constantă de learning, de soluții de wellbeing și un loc în care ne unim în jurul unor pasiuni sau interese comune prin comunități dedicate.

Toți cei peste 7.000 de colegi se pot conecta la Birdy prin intermediul contului de Gmail (unic și securizat), acesta devenind un loc în care fiecare angajat găsește toate resursele utile activității sale. Mai mult, prin Birdy încurajăm schimbul de idei și sugestii de îmbunătățire, promovând o cultură a inovării. Platforma dispune și de comunitățile Birdy. Practic, comunitățile reprezintă grupuri formate în jurul unor teme sau evenimente de interes pentru mai mulți angajați, indiferent de locația lor. De exemplu, printre comunitățile create se numără: comunitatea noilor angajați, comunitatea pasiunilor „Trăim mai bine“, comunitatea dedicată managerilor din companie sau cea creată special pentru evenimente precum „Compliance Week“. Dezvoltarea acestor comunități a atras un interes crescut din partea colegilor noștri, astfel că 50% dintre cei care accesează Birdy accesează și comunitățile, iar trendul este crescător. De asemenea, suntem foarte bucuroși că, în 2023, am lansat o premieră absolută pe piață, o soluție digitală care a venit în folosul angajaților, ca parte a strategiei noastre de beneficii.

Este vorba de opțiunea de salariu în avans instant, un serviciu dezvoltat alături de BCR, care le permite angajaților Auchan să aibă acces instant, la salariul pentru zilele deja lucrate, înainte de ziua de plată. Această funcţionalitate le permite să aibă acces imediat la cel mult 50% din salariul aferent zilelor deja lucrate, ori de câte ori au nevoie, indiferent că-şi încasează sau nu salariul la BCR. Banii se primesc imediat, fără niciun cost, prin platforma digitală George, soluţia fiind disponibilă 24/7. Alte soluții digitale cu impact direct în operațiunile zilnice sunt și chatboții Sara și Felix. Sara, colega noastră virtuală de la HR, eliberează adeverințe, oferă rapid informații despre beneficiile angajaților, despre zilele de concediu rămase, automatizează sistemul de solicitare pentru zile de concediu și de voluntariat pe care le oferim colegilor noștri prin programul de sustenabilitate personală etc. Felix, pe de altă parte, a fost creat pentru a oferi ajutor angajaților în trei direcții: suport pentru business, pentru aspecte tehnice, dar și pentru zona de e-commerce. De asemenea, folosim și descoperim tehnologii noi chiar și în procesele de formare. Organizăm sesiuni de formare fizice și la distanță, în care folosim și Mentimeter. De exemplu, numai în 6 luni, au fost susținute 500 de workshopuri fizice, cumulând 1.700 de ore, la care au participat 7.000 de colegi, care au utilizat și Mentimeter.

CE PROVOCĂRI AȚI ÎNTÂMPINAT ȘI CUM LE-AȚI DEPĂȘIT?

Implementarea noilor tehnologii nu se realizează instantaneu – este un proces care necesită timp, instruire și un exemplu concret din partea managerilor, care trebuie să fie primii ce îmbrățișează transformarea digitală. Rolul acestora este crucial, iar în cadrul organizației noastre punem accent pe un stil de management care responsabilizează și încurajează autonomia.

CE LECȚII AȚI ÎNVĂȚAT?

În primul rând, importanța exemplului personal, așa cum spuneam mai sus; este esențial ca managerii să fie primii cei care îmbrățișează schimbarea, pentru a inspira încredere și deschidere în rândul echipei. Am descoperit, de asemenea, că o comunicare clară și transparentă joacă un rol major în reducerea rezistenței la schimbare. Explicarea beneficiilor și implicarea angajaților în proces au făcut tranziția mult mai ușoară, iar aici programul Auchan Refresh a jucat un rol major. Totodată, am înțeles valoarea instruirii continue – dezvoltarea competențelor nu este doar o cerință temporară, ci o investiție pe termen lung.

CUM COLABORAȚI CU ALTE DEPARTAMENTE PENTRU A ASIGURA O INTEGRARE EFICIENTĂ A TEHNOLOGIILOR DIGITALE DE HR?

Colaborarea interdepartamentală este esențială. În acest sens, mă asigur că fiecare pas al procesului este realizat într-un mod transparent și bine coordonat. Acest lucru nu a trecut neobservat în rândul colegilor noștri, drept urmare, conform celui mai recent barometru de satisfacție în rândul angajaților, aceștia au declarat că există mai multă comunicare și transparență în companie. Un alt aspect important este oferirea de training și suport constant pentru angajați. Am dezvoltat o platformă digitală de learning prin care angajații au acces la cursuri de formare, la un click distanță.

CUM VĂ ASIGURAȚI CĂ SOLUȚIILE DIGITALE IMPLEMENTATE SUNT USER-FRIENDLY ȘI ACCESIBILE PENTRU TOȚI ANGAJAȚII?

Comunicarea este cheia. Ne concentrăm pe desfășurarea unor campanii de comunicare și conștientizare care să prezinte orice nouă soluție digitală, la pachet cu beneficiile sale. Aceste campanii sunt concepute să fie interactive și să implice angajații, iar la final includ formulare de feedback. Scopul acestora este de a colecta sugestii și opinii care să contribuie la îmbunătățirea continuă a proceselor de formare și informare, asigurând astfel o experiență optimă pentru toți utilizatorii.

O altă soluție figitală recentă, dezvoltată cu scopul de a aduce inspirație în rândul colegilor noștri și de a dezbate principalele teme care ne preocupă pe toți, inclusiv subiecte legate de schimbările tehnologice, este Auchan Moments, o colecție de povești despre oameni și momente care contează. Sub forma unor întâlniri hibride (fizice și digitale), Auchan Moments aduce în fața colegilor diverși invitați – fie din rândul echipei noastre, fie parteneri externi (CEOs, profesori universitari etc.) care împărtășesc experiența lor legată de schimbările tehnologice. De exemplu, în edițiile anterioare am dez-bătut teme legate de viitorul AI, siguranța cibernetică etc. Alte întâlniri iau forma unor podcasturi video care sunt distribuite tot pe Birdy, dar și în rețeaua TV internă disponibilă în toate magazinele noastre.

CE INIȚIATIVE DE TRANSFORMARE DIGITALĂ ÎN HR AVEȚI PLANIFICATE PENTRU VIITORUL APROPIAT?

Ne concentrăm pe accelerarea transformării digitale a proceselor noastre prin inițiative suplimentare și inovatoare. În prezent, de exemplu, testăm o aplicație bazată pe inteligență artificială care sprijină colegii noștri prin personalizarea asistenților virtuali pentru diverse arii funcționale. De asemenea, extindem programul RPA Ambassador care le oferă angajaților posibilitatea de a-și dezvolta competențele în domeniul automatizării.

Prin acest program, colegii pot crea propriile soluții RPA (roboței) pentru a elimina orele de muncă rutinieră și a-și eficientiza activitatea. Explorăm și utilizarea aplicațiilor de AI generativ în procesele noastre de recrutare, formare și dezvoltare, pregătind în paralel un program de instruire destinat creșterii nivelului de înțelegere a noilor tehnologii. Obiectivul acestui program este de a stimula interesul angajaților pentru testarea și aplicarea acestor soluții în activitățile lor zilnice, precum și identificarea de noi oportunități pentru integrarea lor. Toate aceste inițiative transmit un mesaj clar: responsabilitatea de a contribui la transformarea digitală a organizației ne revine fiecăruia dintre noi, iar implicarea activă este esențială pentru succesul acestui demers.

CUM SCHIMBĂ NOILE TEHNOLOGII ȘI SOLUȚIILE DIGITALE DINAMICA PE PIAȚA MUNCII?

Noile tehnologii și soluțiile digitale au un impact semnificativ asupra dinamicii pieței muncii, transfor[1]mând modul în care lucrăm și competențele necesare pentru a avea succes. În primul rând, observăm o schim[1]bare majoră în competențele căutate de angajatori, cu un accent tot mai mare pe abilitățile digitale, gândirea analitică și adaptabilitate. Pe lângă acestea, aptitudinile legate de colaborarea cu tehnologia, cum ar fi lucrul cu inteligența artificială sau automatizarea, devin foarte importante.

De asemenea, tehnologia contribuie la ‘exibilizarea muncii, oferind angajaților mai multă libertate în modul și locul de desfășurare a activității. Instrumentele digitale facilitează munca de la distanță și colaborarea în timp real, eliminând barierele fizice și oferind un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, un aspect foarte important pentru noi. În acest context, reskillingul și upskillingul devin priorități esențiale.

Adaptarea la noile cerințe tehnologice necesită investiții continue în formarea angajaților, astfel încât aceștia să își dezvolte competențele și să rămână relevanți pe piața muncii. Un rol central în acest proces îl avem noi, organizațiile, oferind programe de instruire care să sprijine tranziția angajaților. Nu în ultimul rând, soluțiile digitale schimbă și modul în care organizațiile prioritizează experiența angajatului. Tehnologia permite personalizarea proceselor de HR, oferind angajaților o interacțiune mai ‘uidă, accesibilă și eficientă, de la recrutare și integrare până la dezvoltare profesională. Această abordare nu doar îmbunătățește satisfacția angajaților, ci și crește retenția și angajamentul acestora.

CE SFATURI AVEȚI PENTRU ANGAJAȚII CARE DORESC SĂ RĂMÂNĂ RELEVANȚI PE PIAȚA MUNCII, ÎN CONTEXTUL DEZVOLTĂRII RAPIDE A TEHNOLOGIILOR ȘI INTELIGENȚEI ARTIFICIALE?

Pentru angajați, un prim sfat este să adopte o atitudine deschisă și curioasă față de noile tehnologii și metode de lucru. Este esențial să investească constant în dezvoltarea lor profesională, fie prin participarea la programe de formare, fie prin autoeducare. O abordare proactivă, bazată pe învățare continuă, îi va ajuta să rămână relevanți în postul actual și să fie pregătiți pentru oportunități viitoare, indiferent dacă acestea apar în cadrul companiei sau în afara ei. Noi, la Auchan, acordăm o atenție deosebită dezvoltării profesionale continue, oferind un mediu care sprijină angajații să își actualizeze competențele și să evolueze. Încurajăm autonomia în învățare, cu suport din partea managerilor și a echipei de HR, pentru a le asigura un nivel ridicat de profesionalism și ‘exibilitatea necesară pentru a face față schimbărilor sau pentru a avansa în carieră.

CE SCHIMBĂRI ADUCE TEHNOLOGIA ÎN ACTIVITATEA DE RETAIL?

Aș dori să subliniez că, deși tehnologia are un impact important în industria noastră, retailul rămâne, în esență, o industrie creată de oameni pentru oameni. Chiar și în contextul soluțiilor avansate de inteligența artificială, esența acestui domeniu continuă să fie strâns legată de abilitățile umane – empatia, creativitatea, capacitatea de a construi relații și de a înțelege nevoile clienților. Tehnologia nu vine să înlocuiască oamenii, ci să îi sprijine, să le ofere mai mult timp pentru activitățile care contează cu adevărat, pentru interacțiunea directă și pentru crearea unei experiențe autentice pentru clienți. În retail va fi întotdeauna nevoie de oameni care să aducă emoție, umanitate și pasiune, indiferent de cât de avansată devine tehnologia. Transformarea digitală nu face decât să ne readucă aminte cât de importante sunt aceste trăsături în crearea unui retail relevant și conectat la comunitate. 


Acest material a fost preluat din
Revista HR Manager,
ediția cu numărul 79.

Aici găsiți un preview al ediției.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Pescaru Constantin
Incarcati mai multe in Organisational Development

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Work Smarter: Mihaela Matei, HR Lead, DP World

Descoperim inițiativele care transformă modul în care abordăm lucrul, de la onboarding-ul …