Acasa Management Evoluția angajatului – relațiile dintre angajați și cele dintre angajați și angajatori

Evoluția angajatului – relațiile dintre angajați și cele dintre angajați și angajatori

13 min citire
0
0
1,368

Oana Radu, Trainer | Speaker | Career Counselor (GCDF) ®

„Indiferent în ce circumstanțe a apărut omul pe planeta Pământ, indiferent de momentul istoric în care a trăit și, mai presus de toate, indiferent de gradul de dezvoltare psiho-motorie, el (Omul) a avut o evoluție ascendentă chiar dacă aceast fapt a declanșat atât războaie, foamete, calamități, cât și mari descoperiri (industriale, tehnologice, medicale) sau noi cuceriri (teritoriale, spațiale).

Tot o evoluție putem considera și drumul parcurs în cadrul companiei. Privind din acest punct de vedere, orice angajat tinde să evolueze pentru că altfel nu și-ar fi dorit schimbarea locului de muncă sau angajarea. Orice persoană care vine la un interviu, categoric pornește (din puncul lui de vedere) cu dreptul către o schimbare în bine. Doar de departamentul HR depinde încadrarea lui în muncă într-un job adecvat potențialului și nivelului său de dezvoltare. Prin urmare, o evoluție favorabilă în cadrul companiei depine atât de angajat cât și de angajator. Este vorba despre acțiune și reacțiune, despre înțelegere și cunoaștere și despre o poveste despre care știm că se va finaliza cu o nouă evoluție, fie a companiei, fie a angajatului.” – spunea Mihaela Pîrvu (Assistant Manager at Bucharest Arena) într-un post pe LinkedIn.

Și continui pe ideea ei, prin a spune că din punctul meu de vedere, atât la nivel personal cât și la nivel profesional, la baza evoluției stau relațiile. Iar când cadrul este cel profesional, vorbim despre relațiile dintre angajați și cele dintre angajați și angajatori.

Ființele umane sunt în mod natural ființe sociale – ne dorim prietenie și interacțiuni pozitive, la fel cum ne dorim hrană și apă. Deci, cu cât mai bune sunt relațiile pe care le avem, cu atât vom fi mai fericiți și productivi.

Relațiile armonioase de muncă ne oferă și alte avantaje: munca este mai plăcută atunci când avem relații bune cu cei din jurul nostru. De asemenea, oamenii au mai multe șanse să colaboreze.

Relațiile armonioase ne oferă libertate: ne concentrăm pe oportunități în loc să petrecem timpul și energia depășind problemele asociate relațiilor negative.

Mai mult decât atât, vremurile se schimbă, generațiile se schimbă.

Oamenii din generațiile Y și Z sunt în primul rând deschiși către dezvoltarea personală, către cunoașterea de sine. Pentru ei, cine ești și ce vrei să devii, sunt elementele care stau la baza evoluției personale și profesionale reale.

Pare simplu, însă este unul dintre cele mai grele procese prin care trece fiecare dintre noi.

„Cel mai dificil lucru în viață e să te cunoști pe tine însuți”. (Thales din Milet)

Este vorba despre curajul de a fi tu însuți, autentic și unic, în toate relațiile profesionale. Asta pentru că oamenilor le place să aibă sentimentul că aparțin unei echipe, le place să lucreze în armonie şi să colaboreze cu ceilalți.

Îți petreci majoritatea timpului din zi cu colegii de serviciu. Ei știu mai multe despre tine decât știe mama ta. Colegii tăi, asociații, șefii și angajații tăi, clienții și partenerii de business sunt cei care au un impact enorm asupra stării tale de spirit, a nivelului de stres și a bunăstări emoționale.

Este foarte ușor ca relațiile de muncă să devină tensionate. Conflictele nerezolvate  de la locul de muncă pot provoca stres atât pentru tine cât și pentru cei dragi ție. De câte ori o zi proastă la serviciu nu s-a tradus în seri pierdute alături de familie pentru că erai nervos? De aici concluzionăm că, pentru sănătatea stării de bine, este esențial să ai relații armonioase cu cei cu care lucrezi.

Pentru generațiile Y și Z, secretul fericirii stă în echilibrul dintre viața personală și viața profesională. Cât de des auzi aceste cuvinte? Suficient de des încât să înțelegi că de cele mai multe ori suntem într-un anumit fel la muncă și cu totul altfel în viața privată.

Din această cauză devine dificil:

  • Să relaționăm cu personalități diferite,
  • Să creăm coeziune de grup în echipele de lucru pe care le conducem sau din care facem parte,
  • Să câștigăm respectul celorlalți dincolo de protocolul impus de ierarhie.

Iar exemplele pot continua.

Cercetătorii au descoperit că persoanele fericite au succes în multe domenii ale vieții lor, în special în cariera lor, în comparție cu persoanele care se luptă cu fericirea și gândirea pozitivă.

Pozitivitatea, de asemenea, aduce beneficii pe termen lung. Barbara Fredrickson, profesor și psiholog social, a creat ”Broaden and Build Theory” pentru a explica modul în care emoțiile pozitive pot extinde comportamentele noastre în timp. Potrivit lui Fredrickson, cu cât experimentăm mai multe emoții cu atât este mai plauzibil să expunem comportamente pozitive, cum ar fi: curiozitatea, conștientizarea, curajul și creativitatea – toate informațiile esențiale pentru succes.

Relaţiile… ne întâlnim cu ele de când deschidem ochii dimineaţa sau în toiul nopţii. Atunci când ne uităm în oglinda proprie sau când ne oglindim în ceilalţi. Atunci când cerem de la noi să fim mai buni sau când ni se cere să oferim un feedback, o mână de ajutor, înţelegere sau doar prezenţă. Relaţia cu noi înşine este prima relaţie de care ar trebui să avem grijă, pentru că ea se reflectă şi în interacţiunile noastre cu ceilalţi. Un prim pas pentru o relaţie armonioasă (indiferent de ce natură este ea, personală sau profesională) este construirea unei comunicări în care ambele capete din relaţie exprimă liber şi onest ce gândesc, ce simt, care le sunt dorinţele, interesele ori nevoile.

Când ne cunoaștem cu adevărat și suntem fericiți cu noi înșine, dezvoltăm relații armonioase!

De aceea, în trainingurile transformaționale pe care eu le facilitez în companii:

  • Te provoc să ieși din zona de confort și să analizezi acele aspecte care te compun ca om și care influențează felul în care te raportezi la ceilalți într-un mediu de lucru,
  • Îți oglindesc felul în care interacționezi cu ceilalți, îți propun exerciții practice ca să-ți rezolvi situațiile conflictuale și te susțin să testezi și să alegi atitudini care să te pună în valoare,
  • Îți ofer un context sigur în care să practici alegerile făcute, astfel încât să obții încrederea în tine că poți acționa și relaționa dintr-un spirit de autenticitate, chiar și într-un mediu formal.

Oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a unei companii. Indiferent dacă eșți într-un rol în care coordonezi echipe sau doar faci parte dintr-una, ai puterea să influențezi atmosfera de lucru, ducând-o într-o zonă de sinceritate, destindere, autenticitate și în acest fel, contribuind la eficiența întregii echipe.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Management

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…