Adrian Dinu, Fondator și CEO CREASOFT, companie românească producătoare de software ne spune, pe îndelete, ce înseamnă procesul de digitalizare în HR sau… mai bine zis, ce NU înseamnă digitalizarea în departamentul de HR în cel mai recent număr al Revistei HR Manager:
„Am 400 de angajați și 4 oameni la HR. Dacă iau kiosk-ul tău, câți oameni pot să dau afară de la HR?“ Aceasta este una din întrebările pe care le-am primit recent la o conferință dedicată directorilor financiari din companiile din România, în care am prezentat avantajele digitalizării unor activități de resurse umane și noile produse și servicii lansate de compania noastră.
Oricât de multe ori am repetat, în prezentările mele, că scopul digitalizării în HR nu este acela de a reduce din numărul de angajați din acest departament, unii lideri din companii, mai pragmatici și mai atenți la reducerea de costuri, vor continua să asocieze digitalizarea cu restructurarea de personal. Din punctul meu de vedere, să digitalizezi unele activități de HR și să consideri că nu mai ai nevoie de oameni în acest departament este o greșeală.
Oportunitatea adusă de tehnologie în HR este imensă pentru companii, pentru că, în sfârșit, angajații din acest departament pot renunța la activitățile birocratice de rutină, care consumă timp și energie, pentru a se ocupa mai bine de onboardingul noilor angajați, dar și de retenția angajaților. Kiosk-urile de tip self-checkout din magazine vor continua să co-existe alături de vânzătorii din supermarketuri, la fel cum kiosk-urile din HR (care eliberează, de exemplu, adeverințe pentru angajați sau fluturași de salariu) vor deveni „colegii“ angajaților din departamentele de HR. Iar beneficiile acestor noi echipe mixte formate din oameni și roboți au început deja să existe: 2023 este anul în care în SUA, în unele magazine care aveau astfel de kiosk-uri, clienții au primit opțiunea de a lăsa bacșiș acestor mașinării, bani care – spun operatorii acestor kiosk-uri – ajung în final la angajații care lucrează în companiile care distribuie și asigură mentenanța aparatelor.
Într-o eră marcată de avansuri tehnologice rapide, automatizare și creșterea continuă a inteligenței artificiale, și rolul departamentului de HR a intrat sub lupă. Iar kiosk-urile pentru angajați au devenit din ce în ce mai populare în special în fabricile din România.
Deși aceste aparate oferă avantaje incontestabile în ceea ce privește eficiența, accesibilitatea și rentabilitatea investiției, ele nu pot înlocui – cel puțin în următorii ani – personalul din departamentele de resurse umane. De ce? În primul rând, specialiștii din HR nu sunt doar „birocrați“, ci sunt și consilieri și mentori. Rolul lor este să ofere îndrumare angajaților care se confruntă cu provocări personale și profesionale și sunt empatici în discuțiile cu angajații, lucru care nu se poate întâmpla în interacțiunea cu un „robot“.
De asemenea, o altă funcție a HR-ului este gestionarea conflictelor dintre angajați și a evaluărilor de performanță, care implică, din nou, nevoia unor dinamici și interacțiuni bazate pe emoții pe care software-ul nu le înțelege, dar pentru care profesioniștii în HR sunt instruiți. Un alt motiv pentru care departamentele de resurse umane nu vor renunța încă la componenta „umană“ se leagă de nevoia de anticipare și de planificare a nevoilor viitorului și de gândire strategică. Liderii din HR joacă un rol esențial în modelarea culturii companiei, în atragerea și reținerea talentelor și în asigurarea conformității cu prevederile legislației muncii.
În ceea ce privește aspectele legate de moralitate, realitatea ne-a demonstrat că, în HR, adesea, luarea deciziilor are implicații etice. Profesioniștii din HR sunt – sau așa ar trebui să fie – văzuți ca gardieni ai valorilor și principiilor companiei, asigurându-se că deciziile se aliniază cu standardele etice ale organizației. Construirea și menținerea relațiilor pozitive cu angajații și sprijinirea lor în situații neprevăzute sunt alte elemente din responsabilitatea HR-ului care nu pot fi înlocuite de soluții bazate de inteligența artificială.
În timp ce kiosk-urile de informare automată a angajaților pot în mod cert să eficientizeze sarcini de rutină de HR, acestea sunt departe de a putea înlocui rolul multifuncțional, centrat pe nevoile angajatului, al departamentului de HR. Până la urmă, HR-ul nu înseamnă doar procesarea datelor – deși aceasta a devenit o componentă esențială a acestui departament –, ci și înțelegerea, sprijinul și încurajarea oamenilor.
Viitorul HR-ului va implica probabil o armonioasă combinație între tehnologie și expertiză umană, iar kiosk-urile care deservesc nevoile uzuale ale angajaților în relația cu HR-ul pot îmbunătăți eficiența unor funcții specifice din HR, permițând profesioniștilor din acest departament să se concentreze asupra activităților mai strategice, care aduc mai multă valoare adăugată organizației.
Aici puteți vedea un preview al celui mai recent număr al revistei HR Manager.
Pentru abonare, click aici.