Acasa Planeta HR Strategic HR Cum se va adapta HR-ul în viitor

Cum se va adapta HR-ul în viitor

18 min citire
0
0
1,004

Luminița Florea, Director People & Culture Philip Morris România a răspuns la câteva întrebări despre cum se va adapta HR-ul în viitor pentru Revista HR Manager.

CUM AȚI DESCRIE, ÎN CÂTEVA CUVINTE, ANUL 2021, DIN PUNCT DE VEDERE AL SCHIMBĂRILOR ORGANIZAȚIONALE, AL MODULUI ÎN CARE MUNCIM ȘI TRĂIM, AL RELAȚIILOR INTERUMANE, RESPECTIV AL CLIMATULUI DE BUSINESS?

A fost 2021 un an al testelor extreme? Da, a fost un test extrem de adaptabilitate, reacție rapidă la schimbări, ajustări permanente, colaborare și comunicare în echipă. E drept, ne-a pus pe toți la încercare și ne-a făcut să ne dăm seama cât de puternici suntem atât la nivel individual, dar și la nivel colectiv, al organizației. Nu am trecut doar printr-un proces de adaptare la nivel de business, ci și prin unul de adaptare la nivel personal, în care aveam nevoie de orice sprijin disponibil. La Philip Morris România, acesta a fost rolul determinant al departamentului People & Culture: să fim cât mai aproape de colegi! Vrem să știe că ne pasă și doar împreună putem identifica soluțiile potrivite. Împreună devenim mai puternici!

CARE SUNT CELE MAI IMPORTANTE LECȚII PE CARE LE-AȚI ÎNVĂȚAT PE PARCURSUL ANULUI 2021?

Dacă în 2020 cineva mi-ar fi spus că și anul care urma o să fie aproape la fel, aș fi spus că exagerează. Iată că și 2022 începe cu multe lecții de învățat. Pentru mine, ca profesionist în HR, dar și ca om, cea mai importantă lecție a fost: oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a unei companii, dar și cea mai vulnerabilă.

Am învățat cu toții că echilibrul muncă – viață personală este esențial, că digitalizarea nu este doar un trend, ci o necesitate, iar modul de lucru hibrid reprezintă viitorul. În cadrul Philip Morris International vom adopta „smart work“ ca metodă de muncă în perioada următoare și suntem conștienți că acest model se poate schimba și mai mult în viitor. Și mai este ceva, am învățat să fim pregătiți pentru orice situație, oricât de neaș-teptată ar fi.

CE CALITĂȚI SAU ABILITĂȚI PERSONALE CREDEȚI CĂ V-AU FOST CEL MAI DE FOLOS ÎN ULTIMELE 18 LUNI?

Atât în plan profesional, cât și personal, am mizat pe adaptabilitate, empatie și răbda-re. Le-am folosit din plin și, uneori, chiar am crezut că am ajuns la limitele lor. Am vrut să mergem zi de zi mai departe, așa că am găsit resurse noi de fiecare dată. Mi-am căutat energia și aceste resurse în colegii mei, în momentele petrecute cu ei în mediul virtual, dar și în cele petrecute offline, atunci când condițiile au permis. Bineînțeles, foarte im-portantă a fost interacțiunea cu familia mea și cu cei apropiați.

CE ROL AU JUCAT REZILIENȚA, EMPATIA ȘI AGILITATEA ÎN A VĂ AJUTA LA REAȘEZAREA ROLULUI DE HR ÎN PHILIP MORRIS ROMÂNIA?

Philip Morris International este o compa-nie în plin proces de transformare la nivel global. Ne-am angajat să construim un viitor fără fum, o transformare ambițioasă, fără precedent în industria în care activăm.

Această transformare este susținută de peste 71.000 de angajați din toată lumea, din care aproximativ 1.200 în România. Fiecare dintre noi are o contribuție importantă în acest proces, iar reziliența, empatia și, mai ales, agilitatea sunt esențiale. Ele ne reprezintă nu doar în departamentul People & Culture, așa cum numim noi echipa de HR.

Noi acționăm ca un liant, înțelegem ne-voile, ascultăm toate părțile și găsim soluții. Rolul nostru a devenit și mai important în ultimii doi ani ca urmare a necesității de a fi cât mai aproape de colegii noștri – aproape de ei mental, aproape de nevoile lor, deși la distanță în cele mai multe situații.

CE POATE ÎNVĂȚA O ORGANIZAȚIE DIN PERIOADELE DE INCERTITU-DINE ȘI SCHIMBĂRI RAPIDE, CA ACEEA PRIN CARE (ÎNCĂ) TRECEM?

O companie este mai mult decât suma oamenilor din interiorul ei! Nu trebuie să ne uităm consumatorii, iar lucrul cel mai important pe care îl poate învăța o companie este să pună consumatorii și clienții interni pe primul plan. Provocările care au venit odată cu pandemia au obligat organizațiile să schimbe modul în care funcționează. Mă refer atât în interiorul companiei, cât și la relaționarea cu cei din exterior, cu o puternică amprentă pe starea de bine. Toate organizațiile, inclusiv Philip Morris România, au trecut printr-un proces de adaptare la nivel de business, dar și printr-unul de adaptare la nivel personal, în care orice sprijin este important. S-au născut câteva întrebări esențiale: Cum gestionăm „noul normal“? Cum ne ajutăm colegii să rămână în continuare dedicați, conectați la misiunea și activitatea companiei? Pentru a trece cu bine peste această perioadă, am pus siguranța și starea de bine a celor peste 1.200 de angajați pe primul plan. De la lucrul acasă, pentru o parte dintre ei, la condiții suplimentare de siguranță pentru angajații din fabrica din Otopeni, toate au fost și sunt priorități pentru noi.

CARE SUNT SURSELE DE PUTERE ALE OAMENILOR DIN ORGANIZAȚIA DIN CARE FACEȚI PARTE?

Respectul și încrederea. Angajații noștri sunt motorul din spatele transformării și succesului companiei noastre, așa că este foarte important pentru noi ca ei să se simtă susținuți și respectați. Împreună îndeplinim misiunea Philip Morris International de a construi un viitor fără fum. Acest lucru este posibil doar dacă angajații sunt siguri pe ei și pe rolul pe care îl au în cadrul transformării, sunt tratați cu respect și sunt recunoscuți pentru ceea ce fac.

Philip Morris s-a angajat să construiască un mediu de lucru şi o cultură organizațională care au la bază diversitatea, corectitudinea și respectul. Ne-am luat angajamentul să pro-ducem o schimbare semnificativă în viața fumătorilor, iar această viziune poate deveni realitate doar cu ajutorul colegilor noștri.

CUM POT FI ASIGURATE INCLUZIUNEA ȘI COEZIUNEA UNEI ECHIPE CARE MUNCEȘTE (ȘI) ONLINE?

Coeziunea unei echipe în „noul normal“ este asigurată de valorile și principiile pe care le insuflăm în cadrul organizației prin diversele inițiative desfășurate în companie. Mai mult decât atât, strategia de employee engagement este remodelată periodic. Astfel ne ridicăm la așteptările angajaților noștri, aspect care contribuie într-o mare măsură la această coeziune în cadrul echipei. În plus, întrucât suntem o companie în care schim-barea reprezintă o constantă, unul dintre cele mai importante puncte de atenție este co-municarea deschisă și transparentă, pe care încercăm să o derulăm prin toate canalele și să profităm de oportunități.

CARE SUNT PROVOCĂRILE MUNCII DE LA DISTANȚĂ, CUM LE-AȚI ABORDAT ȘI CUM VĂ PREGĂTIȚI PENTRU VIITORUL MUNCII?

Suntem cu toții oameni, sigur că ne-am dorit să gestionăm eficient situația, așa că am căutat soluții. Am îmbrățișat provocările care au venit la pachet cu noua stare de fapt. Acest lucru ne-a obligat să schimbăm modul în care funcționăm și procesele de business. Am luat toate măsurile necesare ca angajații să se simtă în siguranță.

În același timp, pe lângă măsurile de protecție, a trebuit să ne asigurăm că vor trece cât mai bine peste această criză la nivel individual și de grup, că vom rămâne uniți ca echipă și organizație, că vom trece cu bine peste această perioadă.

Suntem o companie puternică și rezistentă în primul rând datorită colegilor noștri din Philip Morris România.

Nimic nu contează mai mult decât să con-tinuăm să-i susținem pe ei și comunitățile în care trăiesc și în care compania își desfășoară activitatea.

CARE VA FI ROLUL UNUI LIDER DE HR PE VIITOR?

Despre leadership și lideri de succes se pot spune foarte multe lucruri. Rolul esențial însă al unui lider este și va fi să se preocupe de echipa pe care o coordonează și prin care își atinge rezultatele de business. Când vorbim de HR, vorbim ,,despre oameni“, iar omul de resurse umane are rolul de a aduce permanent în echilibru nevoile oamenilor și cele de business, cultura organizației sau profilele individuale din echipă.

În plus, cred că rolul transformațional al liderului de HR va deveni critic, având în vedere schimbarea de paradigmă la nivelul întregii societății, digitalizarea și noua di-namică de business.

CU CE SPERANȚE ȘI IDEI AȚI INTRAT ÎN 2022?

Hai să ne depășim limitele! Este cert, „noua normalitate“ va suferi modificări con-stante, iar întregul context ne determină să accelerăm digitalizarea, să fim adaptabili, re-zilienți și agili.

Continuăm să ne concentrăm pe acele pro-iecte și inițiative care pot aduce plus valoare colegilor noștri. Știm care le sunt nevoile, ne oferă feedback la diverse inițiative și ne putem baza pe ei. Doar împreună putem să evoluăm!

„Oamenii sunt cea mai valoroasă resursă a unei companii, dar și cea mai vulnerabilă.” – Luminița Florea


 

HR MANAGER nr 69 - coperta-mica
Acest material a fost publicat în

Revista HR Manager cu numărul 69.

Consultă aici un preview al Revistei HR Manager, nr. 69.

Detalii despre abonare găsiți aici.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Strategic HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…