Acasa Planeta HR Cum a schimbat pandemia apetitul românilor pentru beneficiile extrasalariale

Cum a schimbat pandemia apetitul românilor pentru beneficiile extrasalariale

9 min citire
0
0
493

de Constantin Pescaru

2020 a fost un an plin de schimbări neașteptate pe toate planurile, care au avut un impact semnificativ în business și în viața personală. Companiile și angajații au trebuit să se adapteze la munca la distanță, unele activități au fost restricționate, iar mulți angajatori s-au străduit să facă această adaptare cât mai ușor de suportat. Aici au jucat un rol important și beneficiile extrasalariale.

Așadar, în ultimul an, în România a crescut interesul pentru beneficii digitale în rândul tuturor categoriilor de angajați, aceștia alegând produse și soluții pe care le pot accesa imediat și care le oferă un plus de siguranță, potrivit lui Stelian Bogza, cofondator Benefit, o companie din grupul Edenred care deține o platformă ce oferă flexibilitate în alegerea beneficiilor extrasalariale.

Potrivit analizei anuale a comportamentului celor peste 215.000 de angajați care folosesc această soluție, cele mai atractive beneficii extrasalariale în 2020 au fost:

  • tichetele de masă,
  • cadourile (reprezentate de carduri-cadou la peste 100 de retaileri din diverse industrii),
  • turismul intern (accesat prin intermediul voucherelor de vacanță),
  • serviciile medicale (pentru angajați și aparținători),
  • pensiile private (pilonul III).

Bugetele alocate de companii, în 2020, pentru beneficiile angajaților au crescut ușor. Astfel, dacă în 2019 bugetul lunar brut oferit fiecărui angajat pentru beneficii flexibile era de aproximativ 390 de lei, anul trecut, media lunară a trecut de 400 de lei. Angajații au direcționat 75% HR ADVISOR din bugetele lor înspre beneficii scutite total sau parțial de taxe. Analiza ia în calcul date de la peste 215.000 de angajați la nivel național, din industrii precum Call-center & BPO, IT & Software, producție, retail, servicii, servicii financiare etc., care utilizau soluția de beneficii flexibile Benefit la finalul lui 2020.

Pe de altă parte, în 2020, abonamentele la sport, transportul, cursurile profesionale au înregistrat cele mai mari scăderi în topul preferințelor din platformă, ca o consecință directă a măsurilor de prevenție impuse de autorități în pandemia de COVID-19. În medie, angajații au cheltuit 200 de lei pentru achiziția unui beneficiu din categoria celor flexibile în platforma Benefit.

În număr mare, angajații au accesat facilitatea oferită de platformă pentru a-și cumula bugetele primite de la angajator pe mai multe luni și au folosit inclusiv fonduri personale pentru unele beneficii ce pot fi plătite astfel. Categoria de Oferte Speciale, unde Benefit negociază reduceri corporate între 5% și 70% pentru toți utilizatorii, a fost accesată în 2020 de doi din trei utilizatori ai platformei. În secțiune, angajații au cumpărat servicii și produse la prețuri preferențiale folosind bani personali și din bugetele de la angajatori, și estimăm că au economisit astfel peste 10 milioane de lei.

Benefit a anticipat nevoia de diversitate în categoriile cele mai accesate, astfel că, încă din luna martie 2020, a inclus beneficii și reduceri corporate adecvate contextului cu restricții generate de pandemie. Pentru secțiunile Beneficii Flexibile și Oferte Speciale, Benefit a încheiat parteneriate cu magazine online, platforme de food delivery, spații de co-working, antrenamente sportive online, programe de coaching pentru adulți, servicii de psihologie sau programe de învățare pentru copii.

COMPANIILE CARE ACORDĂ BENEFICII FIXE AU OFERIT MAI DES SOLUȚII CU VALOARE NOMINALĂ MAXIMĂ

Beneficiile fixe au rămas și în 2020 prima alegere pentru majoritatea angajatorilor. Aceștia au oferit în pachetele pentru angajați beneficii deductibile precum:

◆ tichete de masă, în limita unui tichet de masă/zi lucrătoare (valoarea nominală maximă este, în prezent, de 20,01 lei)
◆ tichete-cadou oferite la ocazii speciale (1 Martie, 1 Iunie, Paște, Crăciun)
◆ vouchere de vacanță acordate în limita a șase salarii minime brute/an/angajat, oferite exclusiv în format digital)
◆ tichete culturale (ce beneficiază de taxe 0% pentru angajator și impozit pe venit de 10% pentru angajat și pot fi acordate lunar cu o valoare maximă de 160 de lei/angajat sau ocazional în cuantum de 320 de lei/ eveniment).

„Pe măsură ce lumea va continua să depășească normele cu care ne-am obișnuit, va crește interesul pentru beneficiile cu accent pe îmbunătățirea vieții personale a angajaților. Un angajat mulțumit și sănătos va fi, în general, mai productiv pentru companie. Astfel că angajatorii vor pune mai mult accentul pe beneficiile care contribuie la creșterea performanțelor și stării de bine a angajaților. Ne așteptăm, astfel, ca soluțiile complete de beneficii fixe și flexibile să fie o alegere pentru tot mai multe companii, atât prin prisma diversității ofertei pentru angajați, cât și pentru economiile de resurse pe care acest sistem le generează într-o companie, reducând din încărcarea departamentelor de HR și financiar“, spune Stelian Bogza.


 

HRMnr66micAcest material a fost publicat în Revista HR Manager cu numărul 66.

Consultați un preview aici.

Pentru abonare, click aici.

 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Planeta HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…