Guvernul vrea să oblige contribuabilii care au încadrați salariați cu timp parțial de muncă să achite contribuțiile la pensii pentru o bază de calcul egală cu salariul minim pe economie.
Potrivit statisticilor Ministerului Muncii, la finalul lui decembrie 2016 erau înregistrate aproape 1 milion de contracte parțiale dintr-un total de peste 6,2 milioane contracte individuale de muncă. Pe de altă parte, datele ITM arată că sunt înregistrate circa 360.000 de contracte part-time ca unică sursă de venit.
Măsura a fost aplicată prima dată în Italia, care a și extins-o, în urma succesului avut. Prima etapă la italieni a fost aplicarea la instituțiile publice. Practic, la fiecare factură plătită de o instituție publică, plata se face astfel: netul la furnizor sau prestator, iar TVA în contul furnizorului de la Fisc. Cu alte cuvinte, decontul lunar de TVA e făcut cu bani în buzunarul Fiscului. Practic, exigibilitatea de la emitere se mută la încasare. Italienii au estimat o îmbunătățire a colectării cu peste două miliarde de euro.
Revenind la România, indiferent dacă salariatul lucrează, să zicem, 2 ore sau 4 ore pe zi, câtă vreme salariul lui pentru programul part-time e mai mic decât salariul minim brut pe țară și salariatul nu are alt contract de muncă în care să apară cu normă întreagă, angajatorul va fi obligat, practic, să achite contribuții cât pentru un salariu minim brut. Pentru angajat e o măsură pozitivă, întrucât va avea contribuții mai bune la pensie. O altă categorie vizată ar fi, cum am precizat mai sus, cele circa 360.000 de contracte încheiate pe minimul pe economie, dar unde – în realitate – se realizează venituri de circa 700 de lei, potrivit spuselor ministrului Economiei.
Măsura ar urma să aibă un impact estimat în veniturile bugetare de 1,33 miliarde de lei, dublu față de 2017.
Proiectul de modificare a Codului fiscal a fost deja supus dezbaterii publice și noile propuneri de modificare ar trebui să fie aplicabile din 1 august.
„Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori sau persoane asimilate acestora, prevăzute la art. 136 lit. c)
(1) Pentru persoanele prevăzute la art. 136 lit. c), baza lunară de calcul pentru contribuţia de asigurări sociale o reprezintă suma câștigurilor brute prevăzute la art. 139, realizate de persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor asupra cărora se datorează contribuţia individuală.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul câștigului lunar brut prevăzut la art. 139, realizat în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, inclusiv în cazul celor care prevăd plata în acord, al cărui nivel este sub nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, venitul luat în calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contribuției de asigurări sociale datorată de angajatori sau persoanele asimilate acestora, este salariul minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună, în care contractul a fost activ.
(3) Persoanelor prevăzute la art. 136 lit. c), nu le sunt aplicabile prevederile alin. (2) pe perioada în care salariații acestora se află într-una dintre următoarele situații:
a) sunt elevi sau studenți, cu vârsta până la 26 de ani, aflați într-o formă de școlarizare;
b) sunt ucenici, potrivit legii, în vârstă de până la 18 de ani;
c) sunt persoane cu dizabilități cărora prin lege li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puțin de 8 ore pe zi;
d) sunt pensionari pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii, potrivit legii în vigoare la data pensionării, cu excepția pensionarilor care beneficiază de pensii în baza unor legi speciale, precum și a celor care cumulează pensia din sistemul public de pensii cu orice altă pensie stabilită într-un sistem de pensii neintegrat sistemului public de pensii;
e) realizează în cursul aceleiași luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, dintre care unul este cu normă întreagă, iar baza lunară de calcul al acestuia este cel puțin egală cu salariul minim brut pe țară.
(4) În aplicarea prevederilor alin. (3), angajatorul solicită documente justificative persoanelor fizice aflate în situațiile prevăzute la alin. (3) lit.a), c) și d), iar în cazul situației prevăzute la alin. (3) lit. e), angajatorul solicită o declaraţie pe propria răspundere.(…)” (Sursa: Ministerul Finanțelor Publice)