Acasa Agenda HR Creativitatea şi pasiunea duc tehnologia spre noi orizonturi

Creativitatea şi pasiunea duc tehnologia spre noi orizonturi

27 min citire
0
0
676

de Atena Enea

Alcatel-Lucent, unul dintre cei mai mari furnizori de soluţii de telecomunicaţii are activităţi în cercetare-dezvoltare, proiectare, instalare, mentenanţă şi consultanţă. Compania este prezentă în România din 1991 şi are 1.500 de salariaţi. Mulţi studenţi lucrează pentru Alcatel-Lucent pentru că sunt creativi şi pasionaţi iar compania îşi creează prin ei noi orizonturi. Iulia Iliescu,  HR Director South-East Europe, Alcatel-Lucent ne introduce în strategia de resurse umane a companiei.

Compania a investit peste 1 milion de euro până acum în cadrul parteneriatului cu Universitatea Politehnică din Timişoara pentru a oferi, nu numai universităţilor, dar mai ales studenţilor şi viitorilor angajaţi, posibilitatea de a fi mereu în pas cu ultimele tehnologii. Una dintre cele 19 universităţi Alcatel-Lucent din lume este în România.

Sunteţi într-o perioadă de creştere, în care faceţi foarte multe recrutări. Ce oameni aveţi în vedere, ce căutaţi? Ce grilă aveţi?

Într-adevăr, în momentul acesta, avem multe poziţii deschise, aşa cum am avut întregul an. În primele zece luni ale anului, am recrutat colegi pentru 180 de poziţii. Căutăm atât studenţi, cât şi seniori. De exemplu, dintre cei 180 de colegi noi, 50 au fost sunt studenţi. Până la finalul anului, alte 20 de poziţii sunt deschise pentru studenţi.

Aveţi un motiv pentru care preferaţi studenţi.

Angajăm studenţi din mai multe motive. Principalul motiv este că în Timişoara avem unul dintre cele mai importante centre de operare reţele la nivel modial. Am fost şi noi studenţi şi ştim cât de important este să ai posibilitatea de a lucra, de a-ţi deschide orizonturi noi. În plus, şi noi, ca organizaţie, ne creăm alte orizonturi, ne creăm deja filonul pentru viitori angajaţi permanenţi. Este o situaţie win-win. Lucrăm într-un domeniu foarte dinamic, competitiv, şi căutăm oameni creativi, iar când  eşti tânăr şi student, eşti foarte creativ. Căutăm oameni pasionaţi, în general, profile IT, pentru poziţii în domenii diverse, poziţii pentru divizia de Wireless, şi pentru tot ce înseamnă zona de tehnologie a viitorului, precum şi specialişti în operarea reţelelor.  În Timişoara, avem unul dintre cele mai importante centre Alcatel-Lucent la nivel global. De aici, colegii noştri lucrează pentru clienţi care nu sunt neapărat în România, ci pot lucra pentru companii de oriunde din lume.

Sunteţi sub-contractori pentru acele firme?

Suntem furnizori de servicii pentru aceste companii, ei sunt clienţii noştri. Practic, companiile au externalizat serviciul de gestionare a reţelei către Alcatel-Lucent şi colegii noştri, cei care se ocupă de managementul reţelei, lucrează nu numai cu echipamentele Alcatel-Lucent. Reţeaua clienţilor are echipamente diverse, este multi-vendor, ale diverşilor furnizori de echipamente, iar specialiștii noştri le gestionează pe toate, indiferent dacă sunt echipamente Alcatel-Lucent sau nu. Şi pentru acestcentru angajăm mulţi specialişti.

Sunteţi asaltaţi de cereri de angajare, de CV-uri?

Primim multe C.V.-uri, fapt ce ne bucură având în vedere numărul important de poziţii deschise.

Cum se face recrutarea? Pentru că oferta este foarte mare.

Vorbim despre un mix. Practic, am externalizat serviciul de recrutare unei companii specializate, dar avem şi o echipă internă care participă la recrutare. Să nu uităm de recomandările pe care le primim de la colegii noştri, pe care îi recompensăm pentru fiecare persoană recrutată pe care au recomandat-o. Această metodă o putem numi „friend on board”.

Este o modalitate nouă de recrutare?

Nu cred că este o metodă tocmai nouă în piaţă, dar se dovedeşte foarte eficientă, atât pentru poziţiile deschise studenţilor, cât şi pentru seniori. Prin „referral bonuses”, angajaţii care recomandă un viitor coleg sunt într-adevăr recompensaţi financiar. Bonusul pe care aceştia îl primesc este generos şi depinde şi de nivelul de experienţă şi poziţia noului coleg pe care l-au recomandat. Nu spun că esteuşor să găsim cei mai buni oameni din piaţă, de aceea apelăm la mai multe metode de recrutare, pentru a-i identifica.

Studenţii trebuie sa fie în an terminal sau nu contează?

Nu este un criteriu. Angajăm studenţi şi masteranzi indiferent de anul de studiu. Bineînţeles că avem poziţii deschise pentru care solicităm un anume nivel de experienţă, dar şi poziţii, precum cele deschide în cadrul Centrului de Operare Reţele, unde lucrează studenţi în Anul I.

Pentru că vin foarte mulţi oameni, câţi rămân şi câţi pleacă?

Nivelul de fluctuaţie este în media pieţei. Evident că unii dintre colegi pleacă, oamenii îşi schimbă locul de muncă, iar acest lucru este sănătos şi pentru noi, fiindcă ne oferă posibilitatea de a face un refresh în cadrul echipei.

Recrutările sunt pentru biroul din Timişoara sau din Bucureşti? 

Angajările menţionate anterior sunt pentru poziţii deschise în Timişoara. Avem în plan să angajăm 20 de colegi şi în Bucureşti, unde lucrează în prezent aproximativ 30 de persoane.

Care este media de vârstă în companie?

Aproximativ 30-31 de ani. Avem colegi care lucrează de la înfiinţarea firmei în România, au experienţă în companie de peste 20 de ani. În acelaşi timp, avem şi colegi care abia au împlinit vârsta de 20 de ani.

 

Am aflat că oferiţi pachete de beneficii foarte interesante.

Pachetele de beneficii sunt mai mult decât interesante, sunt foarte atractive şi încercăm să le îmbunătăţim în fiecare an. Pentru toţi angajaţii Alcatel-Lucent din România, acesta constă în: Bonusuri de Crăciun şi Paşte; Tichete de masă + supliment de masă (creşterea valorii tichetelor); Asigurare individuală de sănătate; Decontare costuri grădiniţa / after-school / sau instituţii de educaţie a copiilor cu dizabilităţi; Decontare costuri sportive / wellness / cultural; Decontare ochelari sau servicii stomatologice; Decontare transport public, parcare sau închiriere biciclete (în mod particular în Timişoara); Tichete cadou pentru copii (de Crăciun); Posibilitate teleworking, în anumite condiţii, cu acoperirea abonamentului de Internet.

Aveţi un anumit cuantum al beneficiilor, în functie de poziţia deţinută în companie ?

Decontările şi costurile sunt acoperite într-un anumit cuantum, acelaşi pentru toţi angajaţii. Nu există nicio diferenţiere între aceştia. În plus, aproximativ 600 dintre colegi beneficiază de teleworking, adică pot lucra de acasă una sau două zile pe săptămână, în funcţie de specificul poziţiei. Nivelul de engagement este important şi bineînţeles că suntem mereu activi în această direcţie, dincolo de beneficiile materiale, cele non-financiare cântăresc mult.

Ce se va întâmpla odată cu integrarea cu NOKIA?

Este prematur să vorbim despre acest aspect, în condiţiile în care tranzacția nu a fost încheiată. Este adevărat că, în primăvară, şi-au manifestat interesul şi au început  demersurile legale de obţinerea tuturor aprobărilor pentru a putea face o ofertă publică. Noi avem în  continuare poziţii deschise şi ne continuăm strategia stabilită iniţial. În prezent, cele două companii sunt distincte, independente şi concurente pe piaţă.

Cum se fac trainingurile în companie?

În primul rând, intern, mai ales că în România avem una dintre cele 19 universităţi Alcatel-Lucent din lume, o oportunitate pentru dezvoltarea angajaţilor noştri. Acest lucru presupune existenţa unui grup de dezvoltatori de programe de training şi de traineri care livrează aceste programe pentru clienţii şi angajaţii Alcatel-Lucent. Iar trainerii de aici pot livra programele lor oriunde în lume, nu doar în România şi, în acelaşi timp, angajaţii din România pot avea acces la trainingurile virtuale din alte universităţi din cadrul grupului. Avem, deci, platformele interne, unde oferta  de cursuri este extrem de variată. Există, de exemplu, oferte de cursuri complete pentru un anumit profil, care le permit colegilor să îşi dezvolte abilităţi în cadrul companiei, să înveţe tehnologii noi şi să poată lucra astfel în diferite departamente. Cursurile livrate intern sunt completate de alţi furnizori de traininguri, dacă noi nu avem un anumit produs şi este o necesitate să apelăm la resurse externe. În tehnologie, lucrăm într-un mediu atât de dinamic, încât este interesul tuturor să participe la cât mai multe cursuri. În ceea ce priveşte  partea de soft skills, organizăm traininguri adresate în special managerilor, liderilor şi coordonatorilor de echipe.

Aveţi parteneriate cu universităţile? 

Avem o relaţie de parteneriat de peste 20 de ani cu Universitatea din Timişoara, principalul nostru partener din mediul academic. Motivul principal este acela de a încerca să oferim, nu numai universităţilor, dar mai ales studenţilor şi viitorilor angajaţi, posibilitatea de a fi mereu în pas cu ultimele tehnologii. În cadrul parteneriatului cu Universitatea Politehnică din Timişoara am investit peste 1 milion de euro până acum, atât în laboratoarele pe care le-am dotat, cât şi în licenţe şi cursuri oferite şi susţinute de către specialiştii Alcatel-Lucent. Este modalitatea prin care le oferim studenţilor posibilitatea de a pune teoria în practică, de aceea chiar anul acesta am inaugurat platforma LTE din cadrul Politehinicii din Timişoara, o investiţie de 200.000 de euro. Laboratorul este accesibil oricărui student interesat să participe la cursurile predate în cadrul acestuia. Zona de management, partea de Wireless şi aplicaţii şi platforme IT sunt cele trei mari direcţii în care investim susţinut pentru dezvoltarea echipei.

Aveţi şi programe de internship pentru studenţi?

În plus faţă de cei 100 de studenţi care lucrează acum în cadrul Alcatel-Lucent, avem şi programe de internship, în general, pe timpul verii, ca practică plătită pe o perioadă de 2-3 luni.

Cum identificaţi talentele şi cum le cultivaţi?

Sunt programe coerente de identificare a talentelor, în general, la nivel global, şi aici mă refer la faptul că există o practică de identificare a talentelor nu numai pe plan local, dar avem posibilitatea de a găsi cei mai buni oameni pentru o poziţie de oriunde din lume. Există un mare focus pe aceste tinere talente şi aici ne concentrăm pe două direcţii: avem categoria de leadership, viitorii manageri, şi specialiştii în tehnologie, care au nişte abilităţi tehnice extraordinare. Odată ce i-am identificat şi i-am alăturat echipelor noastre, noii colegi au posibilitatea de a se dezvolta foarte mult şi rapid în interior. Scopul este să îi ajutăm să crească şi să îi promovăm pe cei mai buni dintre ei. Avem această pepinieră din care, ulterior, avem viitorii manageri, lideri, team-lideri. În Alcatel-Lucent, fiecare poziţie nouă se deschide mai întâi în interior şi dacă nu este ocupată începem procesul de recrutare în exterior. Există astfel posibilitateaaceasta de promovare internă foarte activă şi foarte eficientă şi avem foarte multe recrutări între departamente, între roluri, pe echipe şi chiar între ţări.

Sunt şi angajaţi care pleacă din companie pentru a lucra în străinătate?

Numărul angajaţilor care au plecat în străinătate nu este foarte mare, dar sunt colegi care au plecat mai ales pe poziţii interne în Europa.

Cei care pleacă, o fac pentru salarii mai mari sau pentru civilizaţie?

Este dificilă o comparaţie, fiecare companie încearcă să păstreze în interior aceste informaţii, ele fiind confidenţiale, cu atât mai mult o comparaţie cu pieţele de afară.

Înţeleg că în domeniul IT salariile din România au ajuns comparabile cu cele din occident.

Ar fi probabil mult să spun că piaţa de IT din Romînia este la nivelul salariilor să spun din Germania sau din Franţa, dar drept dovadă nu avem foarte mulţi colegi care pleacă. În general colegii care au plecat în alte ţări, au plecat tot în cadrul companiei şi cei care au plecat prin alte părţi, poate au avut şi motive financiare. Timişoara este foarte competitivă, iar noi, conform studiilor de piaţă pe care le facem cu ajutorul companiilor de analiză şi cercetare, ne aflăm în media  pieţei la nivelul salariilor. Cea mai recentă aliniere a grilei de salarizare în cadrul Alcatel-Lucent a avut loc la 1 ianuarie anul acesta. Diferenţele din interiorul companiei vin doar din rolurile şi experienţa fiecăruia. Pe noi ne interesează foarte mult să oferim un mediu de lucru propice dezvoltării personale, dincolo de beneficiile salariale, care sunt foarte importante.

Cum funcţionează programul de teleworking?

Politica de teleworking, implementată cu rezultate extraordinare de câţiva ani, şi prin care le oferim colegilor posibilitatea unui program flexibil. Cei mai predispuşi să beneficieze de teleworking, adică să lucreze de acasă 1-2 zile pe săptămână, sunt colegii programatori, dezvoltatorii de software. Evident că în Centrul de Operare Rețele, de exemplu, unde anumiţi colegi lucrează pentru clienţi din SUA sau alte continete, programul lor de lucru ţine cont de fusul orar al clienţilor respectivi. Însă şi acesta poate fi flexibil. Pentru angajaţi şi potenţiali angajaţi, suntem atractivi din punct de vedere al programelor de dezvoltare oferite, al beneficiilor, al mediului de lucru. Toate acestea contează foarte mult, iar faptul că avem clienţi din diferite culturi, iar colegii noştri interacţionează cu aceştia chiar deplasându-se şi lucrând adesea în afară este un alt punct foarte atractiv. Posibilitatea de a lucra în străinătate pe perioade determinate este atractivă mai ales pentru colegii cei mai tineri, care au nevoie să experimenteze şi să se dezvolte în medii multiculturale. Pot pleca anual în misiuni din ţări diferite cu confortul reîntoarcerii la Timişoara după fiecare proiect. Şi apoi o pot lua de la capăt, pot experimenta alte ţări şi culturi.

Câte limbi se vorbesc în interiorul companiei?

Centrul de servicii oferă suport 24/7 în română şi diferite limbi străine, precum engleză, germană, spaniolă, olandeză, iar cei care lucrează aici, prin specificul jobului, au posibilitatea de a vorbi zilnic, dincolo de clienţii pe care îi deservesc, cu colegii din diferite alte centre din lume. Acesta este un alt punct atractiv pentru tineri.

Aveţi angajaţi care vin din alte oraşe pentru a lucra la Timişoara?

Cei mai mulţi colegi din afara Timişoarei sunt din zona Banatului, din Arad, din Târgu Jiu, Drobeta Turnu Severin. Noi participăm constant la târguri de cariere în IT organizate în diferite oraşe, am încercat chiar şi în Cluj-Napoca şi Iaşi.

 

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa atena.enea
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Munca de acasă, un nou trend de flexibilizare a relaţiilor de muncă

Nevoia angajatorului modern de a apela la opţiuni cât mai flexibile de utilizare a resurse…