de DANIELA PALADE TEODORESCU, Editorialist
Când mă gândesc la agilitate, și mai ales la acest atribut aplicat companiilor, prima imagine care îmi vine în minte e cea a unei feline. Complet echipată cu ceea ce trebuie pentru a răzbi în mediul de viață – junglă, savană etc. Cu obiective clare, țintind corect, fără să bâjbâie. Cu simțurile mereu la pândă, pentru a adulmeca hrana, pentru a răzbi în timpuri de lipsuri, dar și pentru a-și apăra grupul, familia, de orice pericol. Cu eleganță, suplețe, strecurându-se printre obstacole, făcându-se una cu pământul atunci când situația o impune. Cu grația și precizia unui acrobat, care își execută numărul fără plasă de siguranță, pentru un spectacol perfect. Ascuțindu-și în permanență intuiția, capacitatea de adaptare, manifestându-și loialitatea față de grup și capacitatea de supraviețuire. Cam așa văd eu o organizație agilă în vremuri de criză financiară, economică, dar și spirituală. Natura ne-a dat modelul, e nevoie doar să fim mai atenți la el.
Organizațiile agile trebuie să aibă eleganța, viteza de adaptare și funcționalitatea unui organism viu. Dacă până în criză mai existau organizații rezistente la schimbare, COVID-19 a fost acel „chief innovator“, cel care ne-a forțat să ne regândim viziunea, prioritățile, stilul de lucru, motivarea echipei. Ca în pilda aceea în care ni se spune că dacă ne încăpățânăm să nu acceptăm transformarea, vine viața și ne obligă să ne facem temele.
O lectură utilă în acest sens este cartea „Constructiv“, lansată de Human Synergistics, în 2018, care surprinde atribute paradoxale ale organizațiilor agile: antifragilitatea și constructivitatea. Plus necesitatea de a trece de la modul de funcționare tradiționalist la cel agil, de la liderul erou la liderul transformațional, de la analog la digital, de la on-line la OM-line. De la ierarhie și control la cooperare și transparență, de la proceduri complicate la implicare asumată și responsabilitate. Presărate toate cu momente de contemplare a naturii, acolo unde găsim mai toate răspunsurile.
Photo by David Clode on Unsplash
Acest material a fost preluat din numărul 64 al Revistei HR Manager.
Pentru abonare, click aici.