Acasa Agenda HR Managerul anului 2025: creativ, empatic, excentric şi „tech savvy”. Kit de competenţe „must-have” în lumea generaţiilor Y şi Z

Managerul anului 2025: creativ, empatic, excentric şi „tech savvy”. Kit de competenţe „must-have” în lumea generaţiilor Y şi Z

19 min citire
0
0
825

Te vezi manager în următorii ani? Dacă da, atunci nu te uita prea atent la managerii de astăzi şi de ieri. Modelul lor deja nu mai are loc în lumea de mâine.

de Ligia Neacşu

Aptitudinile care te calificau în trecut pentru un post de conducere nu mai sunt valabile şi în prezent. Ceea ce aduce azi succesul unui manager, mâine poate să nu mai însemne nimic, pe fondul schimbărilor radicale pe care o companie le poate face de la o zi la alta şi pe fondul unei pieţe globale din ce în ce mai competitive. Evoluţia tehnologică care a luat cu asalt societatea în ultimii ani a făcut ca responsabilităţile şi competenţele să fie din ce în ce mai complexe şi, de cele mai multe ori, experienţele anterioare să nu mai fie atât de relevante. În acest context, întrebarea nu mai este dacă angajaţii şi managerii dintr-o companie au competenţele necesare pentru joburile viitorului, ci dacă au potenţialul necesar pentru a adapta aceste competenţe noilor cerinţe, oricare ar fi acelea. Da, viitorii manageri vor trebui să înveţe să se adapteze. Însă, dacă vor să şi aibă succes, trebuie să îşi înţeleagă în primul rând propriul rol şi abia apoi să încerce să înţeleagă rolurile celorlalţi.

Responsabilităţile se schimbă constant odată cu automatizarea şi odată cu dezvoltarea din ce în ce mai vizibilă a inteligenţei artificiale. Echipele de management şi cele operative devin din ce în ce mai disparate, iar globalizarea continuă să aducă noi provocări de colaborare. De asemenea, având în vedere că în prezent patru generaţii diferite lucrează în paralel (de la tradiţionaliştii generaţiei X, la cei din generaţia Y sau Z, oamenii au convingeri şi valori diferite), un viitor manager va trebui să ştie cum să gestioneze simultan aşteptări extrem de diferite şi să aibă capacitatea de a valorifica diferite stiluri de lucru şi experienţe.

,,Schimbarea se va întâmpla atât de repede încât 50% dintre joburile care există astăzi nu vor mai exista în următorii 10 ani. Vom trăi într-un mediu care este extrem de schimbător.”, spune Liz Bentley, fondatorul Liz Bentley Associates, o firmă de consultanţă din domeniul managementului.

Pe fondul acestui flux de schimbări, managerii vor avea nevoie de noi competenţe. Structurile ierarhice ale trecutului nu vor mai funcţiona, spune Bentley. Dacă privim în jur, vedem că Liz are dreptate, cele mai multe companii sunt într-o continuă transformare şi implementare de noi strategii pentru a atinge cele mai bune rezultate, iar talentele de top se adaptează deja foarte repede şi foarte bine la astfel de schimbări, fără ca acest lucru să afecteze calitatea muncii lor. Aşadar, dacă vă planificaţi deja viitoarea carieră managerială, asiguraţi-vă că păstraţi aceste competenţe în prim-plan.

,,Tech savvy”: managerul viitorului înţelege noile tehnologii şi e dornic să le adopte

,,Tehnologia se va dezvolta alături de noi.”, spune Bentley, şi nu va exista niciun job care să fie imun la efectele sale. Desigur, nu vorbim aici de o linie dreaptă, ci mai mult de faptul că tehnologia va deveni un factor permanent la locul de muncă. Acest lucru va da naştere unor provocări noi, unor conflicte şi oportunităţi legate de dezvoltarea competenţelor, de roluri, de gestionarea datelor, de confidenţialitate etc. Managerii vor trebui să înţeleagă tehnologia suficient de bine pentru a ţine pasul şi pentru a anticipa problemele emergente. Unele inovaţii tehnologice vor funcţiona, altele nu. Un singur lucru este, însă, cert: managerii vor trebui nu numai să fie dornici să îmbrăţişeze noile tehnologii, ci şi să fie suficient de competenţi pentru a putea gestiona schimbarea relaţiei dintre oameni şi tehnologiile emergente.

Disciplinarea leadershipului autocentric şi naşterea liderului ,,excentric”

Managerii şi liderii eficienţi vor trebui să fie mai puţin egocentrici, mai spune Liz Bentley. Abordări precum ,,Eu sunt seful şi mă veţi asculta!” nu vor mai funcţiona pe o piaţă tensionată a forţei de muncă, formată în principal din tineri. Bentley spune că, pentru a fi apreciaţi, managerii vor trebui să fie mai ,,excentrici”, să se concentreze pe dezvoltarea oamenilor şi a echipelor din jurul lor. Cei mai buni manageri vor analiza nevoia majoră şi apoi vor construi şi dezvolta o echipă care să răspundă acestei nevoi. Bentley mai notează că acest proces va fi unul colaborativ, în niciun caz unul în care managerul dictează şi dă ordine, iar membrii echipei le execută.

Creativitatea şi o gândire critică foarte dezvoltată, competenţe-cheie

Managerii eficienţi vor trebui să fie la fel de buni atât în ceea ce priveşte evaluarea candidaţilor, cât şi a angajaţilor. Cei mai buni dintre ei vor avea o gândire critică foarte dezvoltată şi abilităţi creative de rezolvare a problemelor, pe măsură ce ritmul muncii continuă să accelereze. De asemenea, vor trebui să fie capabili să demonstreze aceste abilităţi în mod inerent şi să rămână permanent la curent cu instrumentele emergente pentru evaluarea candidaţilor.

Flexibilitate: performanţa se bazează pe rezultate, nu pe orele petrecute în birou

Cu alte cuvinte, managerii eficienţi vor modela medii care se concentrează mai puţin pe locul şi pe modul în care oamenii lucrează şi mai mult pe măsurarea succesului pe baza rezultatelor. De asemenea, utilizarea contractorilor va continua să crească, iar managerii vor trebui să gândească diferit modul în care asamblează abilităţile necesare pentru a-şi atinge obiectivele. Focusul va trebui să se îndepărteze de proces, cu excepţia modului de optimizare a acestuia. Observăm deja că trecem la o forţă de muncă 100% autonomă şi 100% responsabilă, iar performanţa se bazează tot mai mult pe rezultate, nu pe orele petrecute în birou. Pe măsură ce va exista tot mai multă flexibilitate la locul de muncă, managerii vor trebui să se concentreze mai mult pe aspectele care ţin de comunicare şi pe managementul relaţiilor.

Capacitatea de a contesta statu quo-ul e diferenţa dintre managerii excepţionali şi cei mediocri

Pe măsură ce echipele devin mai disparate, cu antreprenorii, consultanţii, angajaţii aflaţi la distanţă, managerii vor trebui sa înveţe să construiască cultura organizaţională în medii non-tradiţionale. În plus, echipele vor deveni din ce în ce mai diverse. Generaţia Z va intra în forţa de muncă, în timp ce ,,boomerii” vor lucra până la vârsta de pensionare tradiţională. Globalizarea a creat deja echipe transfrontaliere, iar deplasarea demografică va face ca diversitatea echipei să fie esenţială pentru valorificarea schimbărilor de pe piaţă. Totodată, managerii vor trebui să fie din ce în ce mai sensibili la diferenţele culturale.

Uneori, managerii confundă colaborarea cu consensul şi armonia, lucru care poate încetini progresul echipelor şi le poate face mai puţin eficiente. În contextul schimbărilor tehnologice, demografice şi al pieţelor afectate de schimbare, capacitatea de a contesta statu quo-ul va fi diferenţa dintre managerii excepţionali şi cei mediocri. În concluzie, abilitatea critică pentru viitorii manageri va fi aceea de a conduce echipele în aşa fel încât să minimizeze tensiunea şi să genereze dezbateri constructive în sânul lor. Aceste dezbateri vor duce, în cele din urmă, la idei inovatoare şi la rezultate livrate la timp, care vor putea ajunge pe piaţă în momentul în care consumatorii caută soluţii.

Transparenţă, lipsa duplicităţii şi abilitatea de a câştiga încrederea echipelor

Abilitatea de a fi eficient în construirea unei culturi în sânul echipelor non-tradiţionale va necesita noi paliere de transparenţă şi comunicare. În mod traditional, acest lucru a fost mereu dificil pentru manageri. Da, trebuie să ne protejăm compania, să ne dezvoltăm angajaţii şi să le slujim. Dar unde tragem linia? Secretele şi duplicitatea nu vor zbura într-o lume neclară, care dezvăluie totul, începând cu salariul şi terminând cu practicile de lucru sau cu memoriile private. Pentru ca echipele disparate să muncească şi să facă performanţă, au nevoie de manageri în care pot avea încredere – chiar şi atunci când nu pot fi faţă în faţă. Managerii vor trebui să fie capabili să dobândească această încredere pentru a construi o cultură excelentă şi o organizaţie capabilă să reţină membrii valoroşi.

Dispariţia managerilor egocentrici şi narcisişti: managerul viitorului e empatic

Inteligenţa emoţională a obţinut în ultima vreme o atenţie destul de mare, dar va deveni şi mai importantă în momentul în care locurile de muncă se vor schimba radical în urmatorii opt-zece ani. După cum ştim, IQ este o măsură a coeficientului de inteligenţă, iar EQ este o măsură a inteligenţei emoţionale. Un EQ înalt este sinonim cu a fi conştient de sine, cu o cunoaştere a propriilor puncte tari şi slabe, dar şi cu solicitarea asistenţei colegilor şi a mentorilor pentru a ajuta la găsirea acestor puncte, lucru care va permite identificarea zonelor de îmbunătăţit.

Persoanele cu EQ înalt au tendinţa de a avea o empatie mai mare, ceea ce le permite să dobândească o perspectivă mai cuprinzătoare asupra echipei, dar şi să evalueze ce nu merge în cadrul echipei respective. Aceste lucruri se întâmplă pentru că managerii empatici pot vedea situaţia şi din punctul de vedere al altora.

În concluzie, competenţele pe care va trebui să le aibă orice manager în următorii opt ani sunt, în mare, următoarele: dorinţa de a accepta şi de a îmbraţişa schimbarea, dar şi dorinţa de a se adapta la noi structuri de lucru care combină resursele interne şi externe cu un angajament de a dobândi ,,on daily basis” noi cunoştinţe.

Despre autor:

ligia neacsu
Ligia Neacşu,

Director General Best Smart Consulting – Academia Industrială

În cei 24 de ani de activitate a „patinat” între două pasiuni: a face lucruri şi a învăţa, traduse – simplu – prin „producţie” şi „învăţare”. În primii 17 ani a alergat la maratonul numit „Producţie”, acordând o importanţă egală şi curselor de sprint din „Training”. A ocupat, astfel, funcţii de conducere în companii de producţie, fiind, în acelaşi timp, şi trainer în management. La un moment dat, în 2007, s-a oprit 5 minute şi a unit cele două pasiuni sub aceeaşi umbrelă: Best Smart Consulting.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Cardul Pluxee Cadou – o surpriză inspirată pentru echipa ta în perioada sărbătorilor de iarnă

Finalul de an este întotdeauna un moment de bilanț, dar și o perioadă în care ne bucurăm d…