În mediile de lucru moderne și foarte competitive, lipsa motivației este o trăsătura care sare imediat în ochi.
Într-o Românie în care deciziile politice au efect imediat pe piața muncii, se văd în rate și în prețul alimentelor sau în cel al benzinei, angajații din mediul privat privesc cu din ce în ce mai multă îngrijorare spre starea economiei. Una dintre cele mai mari temeri? O nouă criză, care ar putea lovi chiar anul viitor și care ar putea determina noi valuri de concedieri. În aceste condiții, nu e de mirare că persoanele angajate la patron și-au pierdut de mult stare bună de spirit, productivitatea, cheful de viața sau de performanță.
Cum poate însă un manager de HR să lupte cu aceste probleme, care vor deveni din ce în ce mai evidente, pe măsură ce cureaua se va strânge, iar firmele vor începe să taie din cheltuieli? Iată câteva tehnici originale pe care le poți aplica cu succes, indiferent de profilul companiei pentru care lucrezi:
- Învață-i cum să se pună singuri la adăpost
Un angajat cu moralul la pământ poate fi ajutat sa performeze din nou la capacitate maxima. Trebuie însă să ai un lucru foarte important în vedere. Dacă nu cumva cauza lipsei de energie și de voință nu are vreo legătură cu jobul în sine sau cu firma. În acest caz, îl poți întreba pe angajat care sunt lucrurile care îi provoacă nemulțumiri și mai ales ce poți face tu pentru a-i îmbunătăți situația. Poate o mărire de salariu, câteva zile de concediu de odihnă în plus sau mutarea pe o altă poziție în cadrul companiei l-ar putea readuce la viață.
Dacă atmosfera tensionată de pe piața muncii este sursa nemulțumirilor, îi poți sugera soluții precum aceasta, la care poate el nici măcar nu s-a gândit și care îl poate pune la adăpost în caz de primejdie și îi poate oferi o sursa de venit măcar pentru o perioadă scurtă.
Și ajutorul de specialitate, oferit de un terapeut, poate fi de mare folos, mai ales dacă angajatul mărturisește că problemele care îl afectează sunt de natură personală. Dacă ai conexiuni în această lume, poți chiar să îl pui în legătură cu cineva. Un efort în plus este tot timpul binevenit, mai ales dacă vorbim de o persoană cu experiență, cu un important rol în schema organizațională.
- Conectează echipa la persoanele din management
Angajații trebuie să simtă și să știe că există o conexiune între ei și persoanele din managementul companiei. Că împart aceleași idealuri și un scop comun atunci când vine vorba de muncă. Trebuie să afle că cei din management le urmăresc activitatea, îi apreciază și sunt gata să-i ajute atunci când au nevoie.
Cu toate acestea persoanele din conducerea unei companii, oricât de bine intenționate și impresionate de performanțele unui angajat sau ale unei echipe de profesioniști ar fi, uită de multe ori să adreseze o vorbă bună de încurajare.
Fii așadar o punte între nivelele de conducere din companie și transmite-le celor din pătura de execuție că munca lor nu numai că dă rezultate, dar este și apreciată pe măsura eforturilor. Așa le vei susține moralul și îi vei face să se simtă în siguranță.
- Recunoaște-le meritele și arată-le că efortul le este apreciat
O mai spunem încă o dată: angajații își doresc să fie apreciați pentru efortul depus, iar meritele să le fie recunoscute – prin măriri de salarii sau bonusuri de toate felurile.
Explică-le persoanelor din management că un simplu „Mulțumesc“ face de multe ori diferența dintre un angajat mulțumit și unul care și-a pierdut cheful de a face performanță.
Angajații trebuie să știe dacă munca lor l-a ajutat direct pe manager la îndeplinirea unui task sau compania în ansamblu ei și, mai ales, în ce fel a ajutat contribuția lor.
Tu ce strategii aplici atunci când vrei să reînvii o echipă care nu mai pare să funcționeze sau un angajat demotivat?
Sursă foto: Shutterstock.com