Acasa Training Focus pe conexiuni, revelaţii şi schimbări

Focus pe conexiuni, revelaţii şi schimbări

12 min citire
0
0
828

de Lucian Mihai

Vă aduceți aminte când ați descoperit pentru prima dată Discovery Channel? Dacă nu, poate vă aduceți aminte când, urmărind un documentar TV de calitate, ați avut senzația că descopereaţi lucruri pe care le ştiaţi cumva  dinainte, dar care totuşi căpătau atunci înțelesuri, rosturi noi și produceau aha-uri mai profunde.

Era ceva în modul în care acele documentare legau lucrurile, foloseau imaginile, îmbinau în narațiune conceptele sau evenimentele și făceau ca istoria, chimia, astronomia sau orice altă știință să capete alt contur, mai clar, mai viu şi mult mai atrăgător. Ce am descoperit noi, la Interact, în ultimii ani, în zona de învățare și dezvoltare a capitalului uman din organizații are legătură cu nevoia de înţelegere mai profundă a unor realități cunoscute deja. Spre deosebire de sistemul educaţional statal care, ancorat în curricula și metodele uneori osificate, face conținutul unui documentar TV să pară imediat mai atrăgător și relevant, zona de învățare și dezvoltare profesională, respectiv trainingul, au fost de la începutul dezvoltării lor percepute ca dinamice, moderne și atrăgătoare.

ALTERNATIVA LA REDUNDANŢĂ
Totuși, odată cu trecerea a aproape 20 de ani, alături poate și de stabilizarea relativă a pieței muncii după dinamismul poate exagerat de dinainte de 2008, am observat o scădere a dinamicii, un tip de rutină și chiar o plafonare. Un prim semnal era dat de cereri tot mai dese din partea clienților în care se regăseau cuvinte precum „diferit”, „altfel” sau expresii de genul „nu mai vrem tot…”. În plus, publicul ţintă a devenit tot mai expus la concepte și teorii care redundante. Iar una dintre marile provocări tocmai aici a răsărit. Mare parte dintre problemele și nevoile organizațiilor au un caracter repetitiv. Productivitatea, nevoia de a gestiona schimbări, comunicarea, conducerea oamenilor, gestionarea de resurse și procese, vânzarea de idei și produse etc., toate apar într-o formă sau alta în orice companie. Aceste elemente cresc probabiliatea ca oamenii din companii să fie expuşi repetat la cursuri cu teme similare, ceea ce duce în final la respingere, la senzaţia de saturaţie şi, poate cel mai grav, la confuzia dintre a ştii un lucru şi capacitatea de a aplica concret acel lucru în realitate.

Noi credem că e nevoie de o abordare diferită care să ajute participanţii să descopere lucrurile aşa cum un documentar ajută la crearea de conexiuni între lucruri pe care le ştiai deja, între domenii diferite, folosind metode diferite. În limba română ar putea fi denumită „învăţare prin descoperire” sau în engleză „discovery learning”, deşi nu ne referim exact la conceptul de învăţare constructivistă inspirat de Jean Piaget sau Jerome Bruner. Credem că e nevoie de acest lucru pentru a aduce mai multă relevanţă, aplicabilitate şi transfer al cunoştinţelor în realitatea partcipanţilor.

Am început deja din 2014 să facem lucrurile diferit:

  • am creat platforme on-line de învăţare în care am introdus jocul, tocmai pentru a susţine programele de dezvoltare ample, implicând participanţii prin relevanţă, ludic şi creativitate şi după clasicul curs de o zi sau două.
  • am invitat maeştrii în arte marţiale în ateliere de lucru care tratau schimbarea, cu scopul de a exemplifica şi folosi alte tehnici de gestionare a forţelor ce se opun acesteia.
  • am introdus tehnici de facilitare vizuală, pentru a utiliza mai bine capacitatea creierului uman de a memora prin vederea periferică.

Iar exemplele pot continua. A fost fascinant pentru noi să vedem cum dansul, olăritul, pictura sau arta culinară pot crea experienţe ce ajută la conexiuni şi aduce memorabilitate într-un proces de învăţare.

CE NE PROPUNEM
Anul 2015 este pentru noi un an în care abordăm strategic ceea ce noi numim „învăţarea prin descoperire” şi prin asta înţelegem folosirea conştientă şi aplicată de cunoştinţe şi tehnici ce provin din noile descoperiri ştiinţifice, din domenii diferite, şi integrarea lor în metode cât mai noi de învăţare. Scopul este de a trezi interes, de a produce „momente de aha” şi a genera schimbări reale. Multe din problemele cu care se confruntă companiile, fie că vorbim de motivare, productivitate, comunicare sau performanţă, sunt legate de nivelul de cunoaştere şi înţelegere profundă a modului în care acestea funcţionează.

De aceea, dacă îi ajutăm pe oameni să înţeleagă mai bine afacerea tocmai prin a-i lăsa să descopere singuri cum este să conduci o afacere într-o simulare în care există şi competiţie şi presiune, aceştia vor putea schimba lucruri în zona de încredere în sistem, motivare, comunicare, colaborare…

Noi credem că:

  • descoperirile neuroştiinţelor pot ajuta la dezvoltarea abilităţilor de conducere şi leadership, în care cunoaşterea şi descoperirea sinelui este esenţială, iar legătura dintre sine şi ceilalţi poate fi intermediată prin descoperirea profilului personal de gândire şi comportament. Iar asta se poate realiza printr-un instrument (Emergenetics®) care ţine cont de noile descoperiri în domeniu.
  • productivitatea are o legătură mai mare cu calitatea comunicării şi relaţionării între oameni decât cu simpla abilitate de management al timpului şi de aceea vrem să îi ajutăm pe participanţi să descopere pe propria piele ce legătură există între capacitatea de a gândi structurat şi claritatea mesajului, şi cum acesta poate fi viciat de abilitatea de a gestiona propriile emoţii şi pe ale celorlalţi.
  • calitatea deciziilor manageriale are legături cu abilitatea de a gândi critic, de a dialoga , de a ieşi din tipare şi paradigme dar şi cu modelul autorităţii moştenit cultural. Vrem să înlesnim descoperirea acestor lucruri ajutându-ne fie de Eduard De Bono dar şi de tehnici de dramă şi actorie.
  • performanţa în vânzări se leagă de relaţionare, empatie, abilitatea de a pune întrebari şi chiar şi de cuvintele pe care le folosim în minte, înaintea şi în timpul întâlnirii de vânzare, căci ele determină comportamente percepute de ceilalţi.

Indiferent de temă, concept sau formă, ceea ce ne propunem pentru 2015 este să aducem în training şi devoltare elemente care să producă conexiuni, revelaţii şi schimbări, şi să facilităm descoperiri atragătoare, relevante şi motivante. 

 

lucian mihai autorul poza mica

 

 

 

 

Lucian Mihai, Partener Interact
Lucian este trainer şi consultant în cadrul departamentului Interact Development

Articol publicat în numărul 37 al revistei HR Manager.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Roxana Maxim
Incarcati mai multe in Training

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Câteva noi tendințe în L&D – The Learning Tipping-Point

De Mihai Zânt Activez de peste zece ani în domeniul formării adulților și am avut nenumăra…