Acasa Performance ROLUL CULTURII ORGANIZAȚIONALE ÎN PĂSTRAREA TALENTELOR

ROLUL CULTURII ORGANIZAȚIONALE ÎN PĂSTRAREA TALENTELOR

17 min citire
0
0
1,029

Pandemia a fost – și este în continuare – un test pentru oameni și organizații. Dar odată cu numeroasele provocări au venit și multe oportunități. Poate că, mai mult ca oricând, ultima perioadă ne-a demonstrat că performanța la locul de muncă și wellbeingul angajaților sunt interdependente. Așadar, cum arată o organizație care este pregătită pentru a face față volatilității și incertitudinii, care se adaptează rapid la schimbări și care totodată își prețuiește oamenii?

În primul rând, într-un context perturbator, este nevoie de o cultură organizațională puternică, împărtășită și orientată către oamenii săi, consideră Daniel Adumitrachioaiei, HR Director la TeraPlast Grup.

„Puternică – prin obiectivele ambițioase pe care le avem, acelea de creștere continuă și accelerată.“

Prin deciziile și riscurile asumate luate la nivel managerial și prin standardele înalte promovate la fiecare nivel, de la angajați și colaboratori, echipa TeraPlast a demonstrat de mai multe ori că este capabilă să depășească orice obstacol și să găsească soluții și oportunități chiar și în contextele dificile de afaceri.
„Cei cu care interacționăm ne identifică deja ca o organizație puternică, stabilă și orientată spre dezvoltare, iar acesta este rezultatul unor convingeri și comportamente constante, care de-a lungul anilor s-au manifestat în aceeași direcție: creștere și îmbunătățire continuă, explică Daniel Adumitrachioaiei.

„Împărtășită – pentru că fiecare obiectiv atins este rezulta-tul efortului comun al întregii echipe.

La TeraPlast, fiecare angajat este încurajat să se dezvolte în rit-mul organizației, dezvoltarea competențelor fiind susținută prin participarea la traininguri și acces la resurse de dezvoltare, precum platforme de E-Learning sau abonamente la biblioteci moderne. „Prețuim contribuția fiecărui angajat la atingerea obiectivelor organizației. Ne adaptăm în permanență sistemele de beneficii și recompense la contextul pieței, urmărind să păstrăm un avan-taj competitiv. Am implementat, de exemplu, un sistem de bonusare care recompensează performanța la fiecare nivel, de la muncitorii din fabrici până la liderii de echipe, explică Daniel Adumitrachioaiei. Acesta spune că flexibilitatea, căutarea de soluții și testarea lor sunt esențiale pentru a face față provocărilor, păstrând totodată un nivel înalt de etică și integritate.

„Orientarea spre oameni se vede prin faptul ca oferim șanse de creștere fiecărui angajat, prin faptul că îi sprijinim și le încurajăm eforturile de învățare și dezvoltare.

În TeraPlast sunt mereu oportunități de calificare și recalifi-care, cursuri deschise în diferite domenii și alte forme de învățare și dezvoltare – investiția în oameni este o investiție în prezent și viitor, în bunăstare individuală și organizațională. La fel de importantă este existența unei culturi tolerante la greșeli, care sus-ține experimentarea și învățarea prin exercițiu.

AGILITATEA ȘI DIGITALIZAREA SUNT ESENȚIALE ÎN VREMURILE ACTUALE

Când vorbim despre agilitate într-o organizație ne referim, în sens larg, la capacitatea acesteia de a fi flexibilă, de a reacționa rapid la schimbări, de a se readapta și de a gestiona într-un mod holistic și echilibrat schimbarea. Iar pandemia a creat cadrul pentru ca agilitatea să fie prețuită și dezvoltată cât mai mult, în contextul în care am văzut cu ochii noștri că mediul nostru se poate schimba fundamental, rapid și într-o direcție imprevizibilă.

„De exemplu, interdicțiile privind circulația au avut un efect major pentru toți, mai ales pentru companiile de producție. Clar, agilitatea este elementul-cheie în vremurile actuale. A lucra în echipe cu un grad mare de flexibilitate și autonomie este o învățătură care a adus rezultate extrem de favorabile organizației noastre, spune Daniel Adumitrachioaiei.

El consideră că esențiale în astfel de momente sunt flexibilitatea și capacitatea de adaptare. În primul rând, să deblochezi modelele de gândire rigide și să activezi gândirea out of the box, pentru a da voie capacității vizionare să găsească soluții alternative. Și, mai ales, această transformare să se petreacă rapid, pentru a lua deciziile eficiente.

Sunt, bineînțeles, foarte importante și rapiditatea, și claritatea cu care comunici în organizație, dar și în mediul economic extern, aceste decizii, mai punctează Daniel Adumitrachioaiei.

De asemenea, pandemia a accelerat nevoia de a dezvolta rapid competențele digitale la fiecare nivel al organizației. În TeraPlast, oamenii au fost foarte deschiși în a adopta aceste noi metode de lucru și instrumente moderne care au devenit acum o obișnuință.

„Cred că aceste două competențe, agilitatea și digitalizarea, sunt cele care ne-au ajutat să trecem cu bine prin perioada pandemiei și, de asemenea, cele pe care vom continua să le dezvoltăm, spune Daniel Adumitrachioaiei.

CUM POT FI PĂSTRATE TALENTELE ÎNTR-UN CONTEXT VOLATIL

Una dintre provocările perioadei prin care trecem o repre-zintă retenția angajaților. În contextele volatile și de criză e important ca angajații să aibă încredere în liderii lor, în infor-mațiile pe care le primesc și în capacitatea acestora de a lua decizii în beneficiul oamenilor și al organizației deopotrivă, consideră Daniel Adumitrachioaiei.

Apoi, este nevoie de un departament de HR mai orientat spre oameni. Prin procesele, acțiunile și atitudinea de ansamblu, oamenii de Resurse Umane trebuie să afle nevoile oa-menilor, intențiile în ceea ce privește locul de muncă și să colaboreze cu echipa de management pentru a găsi soluții care să satisfacă nevoile reale ale angajaților, mai spune Daniel Adumitrachioaiei.

Nu în ultimul rând, angajații au nevoie să simtă că orga-nizația din care fac parte oferă siguranță și stabilitate. Și, cel mai important, că ei sunt puși pe primul lor în deciziile de business. Aici intervine în primul rând comunicarea internă, transparentă și eficientă, a obiectivelor, rezultatelor și a planurilor pe termen lung ale organizației, după cum explică Daniel Adumitrachioaiei.

CUM SE POATE FACE EFICIENT DEZVOLTAREA OAMENILOR

În contextul actual, se vorbește tot mai mult de „marea demisioneală. Pandemia a adus două transformări majore pentru angajați. Una, la nivel psihologic – o conștientizare a im-portanței pe care familia, pasiunile, timpul liber le au asupra bunăstării lor, iar asta a rezultat într-o reprioritizare a dinamicii muncă-familie. A doua transformare majoră este legată de mediul de lucru. Mulți angajați au experimentat munca hibridă sau remote. Mai mult, școala și cursurile online au oferit – și continuă să ofere – multor angajați posibilitatea de a-și dezvolta noi competențe, noi calificări, din confortul propriului cămin. Mai mult, posibilitatea de a lucra de la distanță în tot mai multe domenii a deschis larg ușa posibilității de angajare în alte țări. Toate acestea se resimt pe piața talentelor din România. Este din ce în ce mai greu să păstrezi talentele în interiorul organizației – sau chiar al țării –, când ele au acces la joburi oriunde în lume.

Dar ce pot face organizațiile pentru a le păstra? Daniel Adumitrachioaiei spune că este nevoie să le ofere aceleași beneficii extrasalariale, precum flexibilitatea programului, telemunca, contracte part-time sau project-base. Desigur, și at-mosfera de la muncă rămâne un factor important, așa că este nevoie de traininguri de comunicare, inteligență emoțională, dar și de dezvoltarea liderilor și a proceselor.

Totuși, un aspect de luat în calcul este diferența la nivel salarial între România și alte țări pentru care talentele noastre pot lucra remote. Este cunoscută situația din domeniul IT de câțiva ani, dar recent se extinde și asupra altor domenii, precum customer service, marketing, learning & development sau recrutare. În aceste condiții, implicarea departamentului de HR în business devine din ce mai importantă – și mai apreciată.

„În organizația noastră, implicarea HR-ului a fost încurajată și susținută de toate nivelurile ierarhice și noi ne am mobilizat în acest demers. Unele din primele măsuri luate pentru a-i ajuta pe oamenii noștri să crească și să se dezvolte au fost creșterea calității recrutării, concentrarea atenției pe procesul de induction, rotația posturilor, bonusarea rapidă a performanțelor și – mai ales – încurajarea învățării, explică Daniel Adumitrachioaiei.

CUM POATE FI GESTIONATĂ SCHIMBAREA – DIN PUNCT DE VEDERE UMAN ȘI AL BUSINESSULUI

Schimbarea în organizație este condiționată în primul rând de necesitatea acestei schimbări și de cât de dispuși sunt oamenii să adere la această schimbare, punctează Daniel Adumitrachioaiei. O capacitate extrem de importantă în această direcție este cea de comunicare, internă și externă.

„Internă, pentru că ai nevoie ca oamenii din organizație să susțină și să implementeze acea schimbare – și știm cu toții cât de greu este să te rupi de obișnuință și să accepți ceva nou, chiar dacă acea schimbare e benefică. Un exemplu în acest sens este introducerea de tehnică nouă, de ultimă generație, pe care noi o aducem pentru a crește atât capacitățile de producție, cât și eficiența producției și să diversificăm gama de produse.

Comunicarea externă este la fel de importantă, deoarece îți menține clienții și partenerii aproape, sporind încrederea în organizație, arătând nu numai stabilitate, dar și forță de creștere și dezvoltare, încheie Daniel Adumitrachioaiei.


hr-manager-70-mica

 

Acest material a fost preluat din numărul 70 al Revistei HR Manager.

Click aici pentru preview.

Pentru abonare, click aici

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena Ispas
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Strategii HR de succes: cum își consolidează companiile brandul de angajator și își promovează angajații

Într-un context de piață a muncii extrem de competitiv și în continuă schimbare, strategii…