Cum să schimbi cultura organizației prin tehnologia aliniată la principiile DEI și cum să extragi valoare din date astfel încât acestea să aducă ordine în haosul operațional cu ajutorul platformelor de management de conținut. Acestea sunt cele două subiecte principale pe care CIO Council – Asociatia Managerilor de IT din România și-a propus să le exploreze în cadrul webinarului organizat în data de 8 decembrie. Cu tema Povești despre date, tehnologie, diversitate, egalitate și incluziune, întâlnirea a reprezentat, de fapt, o nouă ediție din seria de evenimente online CIO TALKS – Powered by CIO Council, organizat de CIO Council și Revista CARIERE. O ediție, incitantă, în care au fost prezentate exemple concrete de transformare a afacerii prin tehnologia aliniată la principiile „Diversity Equality and Inclusion” și de instalare a ordinii în haosul operațional cu platformele de Content Management.
Este nevoie de această ordine, au explicat organizatorii, pentru că transformarea afacerii prin tehnologie înseamnă a aduce schimbări culturale organizațiilor și beneficii tangibile în timp ce se schimbă procesele și operațiunile. Transformarea digitală nu înseamnă doar înlocuirea sau implementarea unui nou sistem IT. Întreaga afacere se transformă, generând noi modele de afaceri, noi structuri organizaționale și noi procese de business generând uneori problematici de incluziune. Diversitatea, Egalitatea și Incluziunea au devenit un obiectiv important pentru organizații și societate.
De la diversitate către povestea de succes
Horia Niculescu – Customer Engineer, Smart Analytics, Google și Bogdan Lucaciu – Chief Technology Officer, Adore Me au deschis evenimentul și au vorbit despre cum să Catalizați schimbarea organizațională cu ajutorul tehnologiei („Catalyze organizational change with technology”).
Trăim în deceniul schimbării. De la procese de afaceri la infrastructură și instrumente, la schimbările climatice și conștientizarea socială. DEI devine din ce în ce mai relevant pentru publicul global. Bogdan și Horia au împărtășit câteva povești despre date, tehnologie și DEI, au vorbit despre impactul semnificativ și cuantificabil asupra organizației și clienților din întreaga lume.
Cum introducem partea de diversitate pentru a ajunge la o poveste de succes? Aici se merge pe schema clasică, spune Horia. Se setează un set de valori și principii, un plan de acțiune și, ulterior avem poveștile de succes. Ne-ar trebui un set de principii printre care să fie incluse și cele de diversitate, echitate și incluziune, este de părere Horia. Dacă includ și sustenabilitatea, cu atât mai mult, putem face un bine tuturor. Principiile Google sunt: începe cu transparența. Este foarte important să avem răbdare pentru că este practic un maraton. Ce îi interesează pe cei de la Google? Să fie afișat talentul, indiferent de cel care îl poartă. Cum abordează ei diversitatea? Ca o provocare de business. Au obiective clare, o echipă dedicată, un plan de acțiune bine pus la punct, review-uri riguroase și un improvement continuu al succesului.
Diferențierea salarială între femei și bărbați există și în Google. Știu asta, sunt lucruri dovedite și se încearcă să se rezolve această situație, mai ales în zona de IT. Cresc piramida de jos, pentru a avea o funcționalitate bună peste tot.
Monitorizarea matricilor este foarte importantă, atât pentru Google, cât și pentru Adore Me, susține Bogdan. Și recunoaște că pentru ei nu a existat digital transformation pentru că ei așa au funcționat încă de la început. Ei s-au uitat la „facts” și așa și-au format zona de Demand Forecst. Au apelat la transparență și acesta este și modelul pe care îl dau și altor colegi de breaslă. Acest sector poate fi destul de dificil de gestionat, mai ales pentru ei, care produc 30 de modele noi, fiecare având mai multe mărimi, culori. Neavând cu ce compara ca și vânzare din luna precedentă, este destul de dificil să aprobi un anumit număr de produse pentru a fi scoase la vânzare. Un excel nu a fost suficient, așa că în mai puțin de un an au trecut prin mai multe etape de tehnologizare și au găsit o soluție internă de demand forecast.
Gestionarea taskurilor într-o companie
Aducerea ordinii în cunoștințele, documentele și procesele companiilor (Bringing Order to Companies’ Knowledge, Documents and Processes) sau gestionarea taskurilor în cadrul unei companii este tema despre care a vorbit Horia Negulescu – Fondator și Managing Partner, Matricia Solutions.
Gestionarea cunoștințelor organizațiilor, fie că este vorba de documente, date sau cazuri de afaceri este de cea mai mare importanță. Făcându-l ușor accesibil angajaților și permiterea călătoriei sale automate în întreaga organizație poate îmbunătăți flexibilitatea și receptivitatea afacerii, sporind în același timp eficiența. Horia Negulescu a exemplificat acest lucru cu studii de caz clare de la companii care au adus ordine în haosul lor operațional cu platformele de management de conținut. Horia Negulescu a explicat de ce digitalizarea pe termen lung este soluția de gestionare a taskurilor. Acesta a dat exemplu Regina Maria. Au mers pe digitalizare de taskuri și procese, a explicat cum funcționează OnBase. Toate documentele aferente task-urilor sunt ordonate automat de OnBase. Se poate lucra colaborativ pe documente cu istoric complet de schimbări,inclusiv de la third parties. Angajații pot vedea task-urile lor și cele de care sunt responsabili pentru a verifica status-ul. Regulile fluxurilor de aprobare pot fi modificate direct din sistem, de către utilizatorii autorizați. Orice document care intră în organizație este încărcat în OnBase cu datele aferente. În funcție de tipul de document, se poate selecta către cine trebuie trimisă sarcina. Acea persoană este notificată și o vedea în sarcinile sale. Documente Hibride, Documentele fizice pot fi arhivate (OnBase știe locatia) în timp ce procesele se fac pe cel digital. Arhivarea este 100% GDPR compliant. Puteți anonimiza date/documente cu un click. Toate fluxurile de lucru sunt trasabile cu istoric al deciziilor. Sistemul este integrat cu semnătură digitală certificată. Pentru compunerea de documente se folosesc șabloane: completezi formularul și sistemul populează șablonul Word.
Un alt exemplu a fost Curtea de Conturi. Aceasta este o instituție de aproximativ 80-90% digitalizată, de câteva luni până în prezent, prin platforma OnBase.
Platforma OnBase nu a fost scrisă intr-un cod, a fost trasată în funcție de nevoile fiecărui client în parte. Practic, fiecare om din organizație știe ce are de făcut.
#datamaturity este adesea mai complexă decât anticipează liderii de afaceri
Cursa către maturitatea datelor: afacerea dvs. este atât de departe pe cât credeți? Aceasta a fost tema abordată de Horațiu Nistor – Senior Manager IT Audit & Advisory, Mazars România. Calea către #datamaturity este adesea mai complexă decât anticipează liderii de afaceri. Dar merită: cercetările Mazars arată că organizațiile cu cea mai rapidă creștere sunt, de asemenea, cele mai „mature data”. A fi bazat pe date nu mai este opțional; este necesar. Horațiu Nistor a vorbit despre „Data maturity: a journey that involves much more than data”. A arătat care sunt nivelurile de comunicare și implicare a maturității datelor. A arătat șapte moduri de a vă ajuta afacerea să compenseze decalajele de maturitate a datelor și să stimuleze creșterea.
Întâlnirea s-a încheiat cu o dezbatere în panel. Întrebărilor moderatorului, Yugo Neumorni, Președintele CIO Council România, au răspuns George Lazăr – CIO Council Romania Board Member, Adrian Blidăruș – CEO, Softelligence, Dorian Hodorogea – Customer Engineer for Smart Analytics, Google CEE, Dragoș Dincă – CIO Council Member. Aceștia au vorbit despre rolul fundamental al CIO, stimularea diversității și incluziunii prin transformarea digitală.
Principalele întrebări la care au răspuns invitații au fost:
Cum contribuie DEI la transformarea digitală pentru companii și societate?
„Puterea caracterului unei persoane se măsoară prin cantitatea de adevăr pe care o poate tolera.” – Nietzsche. De multe ori, se preferă ca realitatea să fie transformată pentru a putea suporta mai bine adevărul. Oricât și-ar depune silința, părinții nu pot garanta succesul copilului lor. Sau câți bărbați sunt cei care ar accepta cu ușurință un șef femeie? Știind ce să faci nu este același lucru cu a o face!
Nu suntem toți la fel – ideea de diversitate este de fapt un concept relațional, se referă la „diferență” într-un cadru dat.
Incluziunea – o organizație poate fi diversă fără a fi incluzivă, deoarece incluziunea nu este o consecință naturală a unei echipe sau organizații diverse. Includerea este despre valoare, despre calitatea experienței umane.
Egalitate vs echitate – echitatea este în proiectarea sistemelor și proceselor noastre și ajută la menținerea diversității și a obiectivelor și acțiunilor legate de incluziune. Îmtr-un loc de muncă divers, există diferențe, iar oamenii au nevoie de sprijin în mod diferit.
Datele sunt noul petrol al economiei digitale. Cum pot extrage și utiliza datele?
Sunt 2 concepte care merg împreună în contextul de față. Practic, ce este important de înțeles pe tema de date este accelerarea abilității fiecăror organizații de a se transforma digital, de a se reinventa, folosind inovații care au in spate date. Fie construiești o companie sau conduci o țară, în spate este un background care duce la o decizie mai bună.
Cum schimbă tehnologiile culturile organizaționale?
Nouă oamenilor, ne place să fim asemănători pentru că așa considerăm că ne integrăm mai bine. Efortul de a preveni discriminarea trebuie să fie intenționat, dacă nu există un background. Trebuie să găsim o soluție pentru viitor, dar ce facem cu trecutul? Nu știm dacă am avut cu toții aceleași posibilități de dezvoltare, educare. Toate datele vor fi biasate. Nu avem un algoritm care să ducă undeva. Noi avem date de intrare și date de ieșire și trebuie să găsim un background. A fost la un moment dat un specimen de robot care a fost creat pentru a funcționa ca și un om și a fost oprit proiectul pentru că alec robot a început să fie rasist și să vorbească urât, practic, a învățat ce a auzit. Ceea ce este supărător. Mentalitatea trebuie schimbată pentru a putea avea și date care pot schimba o cultură organizațională mai bună, fără rasis, discriminare. Stăm pe un munte de date care este aparent nefolosit. Ar trebui să ne uităm la probleme, la ce vrem să facem și vedem cun punem datele la muncă. Experimentăm și vedem unde putem ajunge.
Clienții merg pe canalele digitale. Cum răspund CIO și companiile?
Schimbarea mentalității. Datele erau folosite pentru a afla ce vor clienții, și noi trebuie să avem date corecte și deciziile să le luăm în timp real. CIO trebuie să aibă seturi de date mai mici, corenete, pe care să le poată utiliza rapid, în timp real. Frica de riscuri – companiile sunt tentate să fail fast, să învețe din acestea și să rezolve probleme mai rapid, într-un timp foarte scurt. Calitatea datelor este una scăzută. Sunt informații salvate dar neprocesate. Totuși, avem nevoie de toate? Dosarele medicale, de exemplu, sunt deschise la diferite clinici sau spitale dar nu există un dosar unic cu toate datele medicale ale unui om. În banking, data ownerii sunt clienții, nu băncile, cum era până acum. Procesele din banking s-au schimbat foarte mult, prin implementarea diverselor aplicații. Există posibilitatea de a-ți lua un credit în 8 minute sau în 48 de ore, depinzând de unele rating-uri între bănci cu care suntem sau nu de acord, noi, ca și clienți.
Înregistrarea evenimentului poate fi urmărită aici.
Evenimentul nu ar fi fost posibil fără susținerea partenerilor, cărora le mulțumim!
Suporting Partners: Google Cloud,
Partners: Softelligence, Matricia, Mazars
Parteneri media: Revista HR Manager, ISACA, ANIS, ARSC, Cluj IT, Biz, Doing Business, Jurnalul de Afaceri, HR Club, Portal HR, Conaf, Market Watch, Financial Intelligence, Leading Network, Hipo, Repatriot, Softlead, Spotmedia.