Irina Șomănescu, HR Director @ Regina Maria a vorbit în numărul 64 al Revistei HR Manager despre aplicabilitatea agilității în domeniul HR, alături de alți protagoniști, într-un material realizat de Constantin Pescaru.
Organizațiile care sunt conștiente că trăim într-o lume VUCA și care au ținut cont de asta în stabilirea strategiilor lor sunt cele care au astăzi un avantaj competitiv. Iar un rol esențial în tot acest context îl are HR-ul, deoarece strategia de HR pe termen mediu și lung trebuie să aibă ca rezultat transformarea organizației într-una eficace și, implicit, pregătirea organizației și a liderilor ei pentru a face față unui mediu de business volatil, incert, complex și ambiguu.
O organizație eficace își va atinge întotdeauna obiectivele utilizându și resursele astfel încât să fructifice oportunitățile, adaptându-se flexibil la schimbare, creând o cultură care să promoveze angajamentul asumat, creativitatea, valorile comune și încrederea reciprocă. Concret, HR-ul este arhitectul eficacității organizaționale și al culturii dorite prin procese, proiecte, acțiuni aliniate la strategia de business și mediul extern, cu influențele lui inerente. O trăsătură importantă a unei organizații eficace este capacitatea de a se adapta rapid la schimbare.
Și cum altfel poți exersa un astfel de comportament, mai ales în organizații foarte mari, decât pregătindu-te zi de zi pentru asta? Agilitatea nu este un comportament de care îți aduci aminte atunci când treci printr-o perioadă de criză, ea ar trebui să facă parte din trăsăturile de bază ale organizației și se reflectă în puterea oamenilor de a se reinventa, de a fi creativi, de a fi deschizători de drumuri, de a găsi rapid soluții noi în situații critice.
Este un demers de durată, conștient, structurat și disciplinat, în care există roluri clare, sisteme, procese, feedback, învățare continuă, comunicare transparentă, focus pe obiective comune și soluții winwin, autonomie și, nu în ultimul rând, leadership asumat la toate nivelurile.
CUM SE APLICĂ AGILITATEA ÎN DOMENIUL HR
În primul rând, pentru a vorbi de agilitate în HR, acest departament trebuie să aibă rol strategic în companie, să fie implicat în deciziile de business, să știe permanent încotro se îndreaptă businessul, să își construiască propria strategie în linie cu obiectivele strategice ale organizației, să fie conectat cu organizația și să știe să-și adapteze planurile în funcție de schimbările apărute.
HR-ul însuși trebuie să fie un model de leadership în organizație și un organism agil, deschis către reinventare și găsirea de noi modalități pentru implementarea propriei strategii, fără a pierde din vedere obiectivul final.
Nu în ultimul rând, are rolul de promotor al schimbării și, din această perspectivă, toate acțiunile și mesajele sale trebuie să susțină acest rol.
La baza unei echipe agile stau autonomia, angajamentul asumat, încrederea reciprocă și determinarea, toate acestea date de misiune și de valori comune. Liderul echipei este artizanul acesteia, indiferent de mărimea ei. Dar, cu siguranță, HR-ul este cel care trebuie să creeze contextul optim astfel încât liderii organizației să poată să-și construiască echipe agile.
În cazul nostru, leadershipul practicat este unul de tip constructiv-colaborativ. Credem în mod autentic în valorile noastre și luăm decizii, mai ales în situații critice, raportându-ne la acestea. Iar prima jumătate a anului 2020 a fost dovadă vie a faptului că mediul pe care l-am construit ne-a ajutat să facem față nevoilor tuturor stakeholderilor noștri: pacienți, parteneri și angajați.
Am reușit să ne mobilizăm într-un timp scurt și să găsim soluții potrivite într-o criză fără precedent. Acum, puterea echipei s-a văzut și mai bine, asumându-ne noi roluri sau inițiative care să ne ajute să depășim momentele dificile.
Colaborarea liderilor cu HR-ul este, în cazul nostru, parte integrantă a culturii noastre și o condiție sine qua non pentru consolidarea acesteia în sensul a ceea ce ne dorim.
„HR-ul este arhitectul eficacității organizaționale.”