2023 este cu siguranță anul HR-ului: atât în ceea ce privește ocuparea unui rol binemeritat (și poate îndelung așteptat) în deciziile de business, cât și în ceea ce privește provocările și oportunitățile pe care trebuie să le gestioneze.
Deja companiile care au oferit departamentului de HR un loc în board și lucrează împreună pe bugete, planuri și strategii își culeg roadele. Iar businessurile care nu au făcut asta deja, în 2023 trebuie să o facă neapărat. Am auzit în anumite situații că rolul departamentului de HR este unul de suport. Adică să sprijine businessul în tot ce are nevoie. Însă o astfel de abordare este cât se poate de greșită. Motivul este simplu: afacerea ta este de fapt formată din oameni. Iar dacă ai grijă de ei, atunci și ei au grijă de afacerea ta. Pe cale de consecință, oare departamentul care se îngrijește de oameni (adică HR-ul) nu este cumva cel puțin la fel de important precum celelalte? 2023 va fi anul în care tot mai multe companii vor fi constrânse de context să întărească și să aprecieze mai mult parteneriatul cu HR-ul, oferindu-i un loc de cinste la masa deciziilor. Asta dacă nu se întâmplă deja, evident.
SE ÎNTREVĂD NORII UNEI CRIZE
Și fiindcă tot am menționat contextul actual, acesta este format din mai multe evenimente cu efecte profunde, care converg și formează o mare provocare pentru piața forței de muncă din România. Pe de-o parte, se continuă tendințele de anul trecut. Adică avem de-a face cu o piață a muncii aflată în plin proces de transformare, care pune presiune pe angajatori din prisma unei forțe de muncă insuficiente, ce are nevoie de calificare sau de recalificare. Asta într-un context marcat de realități macroeconomice semnificative, de la conflictul din Ucraina până la revenirea (încă înceată) a pieței semiconductorilor, de la inflația ridicată și politicile duse pentru scăderea acesteia până la măsurile prin care statul încearcă să stimuleze creșterea economică prin intermediul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Dar și al valului de concedieri din marile companii tech din afară, care pune o presiune suplimentară asupra contextului local. Pe de altă parte, avem de-a face și cu zorii unei noi revoluții, marcate de avântul pe care îl ia Inteligența Artificială, dar și imersarea tot mai mare a generației Z pe piața muncii, care vine cu un set diferit de valori față de cele anterioare. Și nici alte fenomene precum vânătoarea de talente sau quiet quittingul nu și-au terminat dominația. Prin urmare, flexibilitatea și incluziunea, recalificarea și pregătirea forței de muncă pentru nevoile prezente viitoare, precum și focusul pe wellbeingul angajaților se numără printre principalele soluții la provocările acestui an.
CUM RĂSPUND COMPANIILE?
Majoritatea directorilor executivi (98%) se pregătesc pentru o recesiune economică caracterizată de tensiuni geopolitice, de întreruperea lanțului de aprovizionare și de incertitudini legate de COVID-19, potrivit studiului EY, CEO Outlook Pulse, lansat în luna ianuarie, care a înregistrat opiniile a 1.200 de directori generali din întreaga lume cu privire la perspective, provocări și oportunități. Așadar, acum este momentul propice pentru a reevalua fundamentele afacerii, a se concentra pe principalele puncte forte și a lua deciziile necesare pentru a accesa oportunități care să contribuie la creşterea organizației. Pe plan local, se pare că deficitul de specialiști și incertitudinile economice vor accelera strategiile de retenție a angajaților. Companiile încetinesc ritmul de recrutare la început de an și vor pune tot mai mult accent pe dezvoltarea echipei pentru a acoperi nevoile de creștere, arată un studiu BestJobs. Așadar, și în 2023, pentru a păstra în echipe angajații buni, companiile vor continua să fie flexibile și să pună pe primul loc nevoile angajaților.
Totodată, lista de beneficii va fi formată din bonusurile de performanță, tichetele de masă și primele de Sărbători, la pachet cu posibilitatea de a-și personaliza schema extra-salarială în funcție de nevoi. Asta în ideea în care sistemul de lucru hibrid, care îmbină activitatea de la distanță cu prezența la birou pentru întreaga echipă, a fost adoptat deja de multe dintre companii, arată datele unui sondaj realizat de Colliers în rândul reprezentanților din conducere sau decidenților din 75 de companii cu activitate în diverse sectoare economice și echipe de la câteva zeci până la sute de angajați.
În prezent, peste 80% dintre angajatorii incluși în sondaj au o prezență la birou de mai puțin de jumătate dintre salariați într-o zi normală de lucru și nu se așteaptă la schimbări semnificative pe parcursul acestui an. Relevanța birourilor rămâne ridicată, multe companii înțelegând prioritatea reamenajării lor, dar în așa fel încât să răspundă nevoilor generate de schimbarea modului de lucru. Cât despre importanța tehnologiei în munca noastră, iată că 75% dintre liderii din business consideră că vor acorda „utilizării responsabile a tehnologiei” aceeași importanță ca și implicațiilor financiare și de afaceri, conform raportului „The State of Responsible Technology”, realizat de Thoughtworks în rândul a 550 de directori de companii din nouă țări.
Analiza arată că printre principalele beneficii pe care le pot obține companiile odată cu adoptarea unei tehnologii responsabile se regăsesc: achiziția/reținerea mai bună a clienților, îmbunătățirea percepției brandului, prevenția în fața consecințelor negative neintenționate, atragerea și reținerea talentelor de top, îmbunătățirea sustenabilității. Așadar, 2023 este anul în care liderii de HR conturează designul muncii și cultura organizațională în era postpandemică.
Am vrut să aflăm de la câțiva dintre ei care sunt mai exact prioritățile pe agenda lor, ce provocări întâmpină și ce oportunități se ivesc în acest an. Dar și cum pregătesc oamenii pentru o piață a muncii în continuă transformare. Țineți aproape pentru a afla detaliile!
Acest material a fost preluat din Revista HR Manager cu numărul 73.
Pentru a viziona un preview al revistei, click aici.
Pentru abonare, click aici.