de Laura Ionescu
Să presupunem că peste doi ani veţi fi vândut firma pentru 12,5 milioane USD. Ce anume o va face să valoreze 12,5 milioane?
Pornind de la o glumă într-o pauză de cafea, renumitul coach elveţian Peter Szabo a adresat această întrebare provocatoare unui CEO din domeniul IT şi echipei sale.
S-a declanşat astfel o sesiune foarte bogată în idei care a condus la o abordare total nouă a produsului la care compania de IT respectivă lucra în acel moment – abordare care viza realist crearea unei valori de 12,5 milioane.
Această întrebare, reformulată, poate aduce surprize valoroase în echipa sau în firma ta. Este vorba despre capacitatea noastră de a genera soluţii atunci când schimbăm focusul atenţiei noastre: de la ce ne limitează şi ce nu funcţionează – la viitorul dorit şi la ce funcţionează deja. Îţi propun în continuare să privim din perspectiva aceasta şi propria dezvoltare profesională.
Ai fi de acord ca în următoarele 5 minute să te reconectezi cu ce îţi doreşti pentru tine în activitatea ta şi să treci în revistă resursele de care dispui acum? Dacă da, atunci te invit să parcurgem împreună un scurt exerciţiu de scalare care ar putea avea efectul energizant al unei limonade cu gheaţă.
Să începem!
► Pasul 1: Avem o scală de la 0 la 10. 10 este nivelul cel mai înalt de performanţă profesională pe care îţi propui să îl atingi, iar 0 – opusul. Te invit să îţi acorzi puţin timp ca să vizualizezi mai detaliat acest 10 pe scala performanţei. Cum vor arăta lucrurile pentru tine atunci când te vei simţi cu adevărat satisfăcut(ă) de performanţa şi recunoaşterea profesională atinse? Ce vei face diferit atunci şi ce beneficii îţi va aduce ţie şi altora acest lucru?
► Pasul 2: Marchează pe scala 0-10 punctul în care te afli la momentul
de faţă. Care sunt realizările, resursele şi oportunităţile pe care le ai aici
în plus faţă de reperul zero?
► Pasul 3: Întreabă-te cum vei putea recunoaşte că ai înaintat un pas pe scală spre nivelul de performanţă pe care ţi-l doreşti. Ce va fi diferit pentru tine, pentru echipa ta şi pentru clienţii tăi când vei fi înaintat un pas? Ce anume îţi dă încredere că vei face acest pas?
În încheiere, te invit să verifici dacă a apărut vreun element nou în tabloul tău de ansamblu şi ce ţi-a adus util exerciţiul pe care tocmai l-am parcurs. Ai remarcat cum întrebările de la primul pas te-au ajutat să explorezi viitorul dorit? Perspectiva aceasta, susţinută de aducerea în atenţie a lucrurilor care funcţionează deja, a pârghiilor şi resurselor pe care le ai la dispoziţie, fac procesul de coaching scurt şi foarte eficace. Ca şi client de coaching îţi asumi conştient că tu deţii cârma procesului tău şi regăseşti accesul direct la energia şi motivaţia necesare pentru acţiune.
Laura Ionescu, brief solution-focused coach în cadrul programelor BrainPerform – traininguri ce integrează neuroştiinţe aplicate, gamification şi blended learning