Daca aflati acum ca firma tocmai a fost vanduta? Sa presupunem ca nu stiati nimic despre asta si tocmai ce ati aflat de la CEO. Efectiv, daca ar intra acum pe usa, asa intr-un mod dramatic, si v-ar spune acest lucru. Cum ati reactiona? Pulsul sigur v-ar creste!
In momentul in care intr-o organizatie cu sute de angajati se afla ca firma tocmai a fost vanduta, starea de incertitudine care se instaleaza si dinamica zvonurilor vor institui „haosul” (in special in randul personalului non-managerial). Si veti spune „bine, dar daca stii sa comunici cu angajatii, nu ai astfel de probleme”. Da, doar ca angajatii sunt oameni si este in natura noastra sa reactionam la schimbare… si chiar daca postul unuia nu e in pericol, el tot va sta cu sufletul la gura in primele luni post-achizitie.
Am inceput cu un exercitiu de imaginatie (pe care chiar va invit sa il faceti) pentru ca ieri mi-a fost intarita increderea in creativitate si in puterea imaginatiei noastre de a ne rezolva problemele reale (…prin faptul ca ne poate pregati pentru ce urmeaza). Ieri am participat la un training intitulat „Moving from stability to growth”, un workshop care s-a axat pe utilizarea jocului de rol si a tehnicilor de filmare in adresarea problemelor de „Change Management” in organizatii. Si pentru ca noi, participantii, proveneam din medii diferite, organizatorii, revista Cariere si compania israeliana Cast Effect, au decis sa ne provoace la fata locului.
Atentie, se filmeaza!
Totul a inceput cu o scurta prezentare a modului in care lumea filmului ne-ar putea ajuta sa traversam anumite schimbari/transformari care au loc in organizatie… respectiv prin infruntarea directa a acesteia dar avand ca plasa de siguranta fictiunea (parca e mai usor sa infrunti un conflict sau o situatie tensionanta atunci cand stii ca nu e real…e chiar „fun” dupa cum au spus colegii de curs). Practic, modul in care am rezolvat (sau nu) o situatie prin joc de rol se poate dovedi extrem de util in realitate (pentru ca in momentul in care scrii scenariul si definesti personajele, tu stii care sunt punctele tari si punctele slabe ale fiecaruia, stii cum ar urma sa reactioneze, stii ce ar urma sa spuna in continuare… tocmai pentru ca tu le-ai creat; in realitate, intr-un conflict, de exemplu, nu prea ne gandim la ce simte interlocutorul, nu?). Daca vreti, putem spune ca o astfel de metoda iti permite sa privesti lucrurile detasat, in stilul unui narator.
„Schimbarea inseamna emotii, trebuie sa intelegem emotiile angajatilor si mai ales faptul ca nu exista detasare de emotii, asa cum de multe ori avem impresia. Cred ca stiti formularile de tipul: Lasati emotiile la intrare!”, ne-a spus Yulia Reinshmidt, CEO-ul Cast Effect, in deschiderea prezentarii sale, presarata de altfel cu multe metafore vizuale (nu degeaba exista expresia – „o poza cat o mie de cuvinte”).
Mesajul Yuliei s-a concentrat mai ales pe eficacitatea metodelor si intrumentelor vizuale in gestionarea unei schimbari. Cum functioneaza mai exact un astfel de program si care e legatura cu filmul? Echipa din organizatie scrie un scenariu pornind de la cateva date prestabilite (date care ne asigura ca povestea va adresa exact problemele pe care membrii echipei le infrunta in realitate), apoi da nastere personajelor, dupa care fiecare membru isi alege un personaj, il contureaza si ulterior scenariul prinde viata (toata lumea pe scena!). Se filmeaza si apoi, dupa trei, patru saptamani de editare, echipa primeste materialul si observatiile. Iar filmul devine material didactic pentru uz intern.
Just playing…sau nu
Dupa cum am experimentat si noi pe pielea noastra, jocul de rol in fata camerelor este amuzant. Dar amuzamentul nu ajuta business-ul (cel putin nu concret). Asadar, Florin Radulescu, partener al Ascendis, prezent si el in cadrul atelierului, ne-a explicat mai multe despre „Change Management”.
„Cum faci ca atunci cand ai de-a face cu o fuziune sa transformi un grup de oameni ingrijorati intr-un grup de oameni entuziasti si impacati? Trebuie sa-i ajutam pe angajati sa treaca prin schimbare nu sa avem grija doar de noi. Intr-un proces de schimbare, trebuie sa le arati oamenilor oportunitatea si sa-i inveti ce au de facut, mai ales ca nimanui nu-i place sa i se impuna ceva, sa traiasca intr-o stare de incertitudinea sau ambiguitate”, ne-a spus Florin Radulescu. Mai mult el ne-a atras atentia ca pasivitatea este cea mai nociva in schimbare si aici s-a referit la aprobare, dependenta, evitare si conventional.
Prin urmare, chiar daca nu ne convine schimbarea, trebuie sa cautam oportunitatile, sa venim cu propuneri, sa construim un plan si sa IMPLEMENTAM.
Pentru a descărca formularul de feedback, click aici.