Training — 06 May 2015

de Madi Rădulescu

Anul 2014 a fost un an plin de proiecte provocatoare pentru cei din industria de training şi dezvoltare. După lansarea şi în România a din ce în ce mai multe proiecte de instruire modulară, utilizarea tehnologiei în diverse forme pentru eficientizarea procesului de învăţare, apariţia noilor tendinţe legate de Gamification, anul 2015 pune în faţă profesioniştilor din această industrie noi cerinţe în privinţa utilizării acestor noi tehnologii şi parcurgerea unui pas în plus în maturizarea pieţei de training şi consultanţă.

Atât pentru companii cât şi pentru angajaţi utilizarea tehnologiei în procesele de învăţare este o veste bună pentru obţinerea unei productivităţi sporite, posibilitatea de a reduce în continuare bugetele alocate dezvoltării (deoarece oricât de mult ne-am dorit, nu am ieşit din această zonă), posibilitatea ca dezvoltarea să aibă loc autonom şi flexibil – nu numai în sala de curs – şi de ce nu, bucuria şi plăcerea de a folosi diverse aplicaţii şi gadgeturi pe care le iubim şi le utilizăm de dimineaţă până seară, atât în viaţa personală dar şi la muncă. Şi să nu uităm încă un aspect: generaţia Baby Boomers este aproape de pensie iar noi cei din generaţia X ne pregătim pentru ultima etapă a carierei noastre. Generaţia Y este foarte prezentă şi se pregăteşte pentru a prelua conducerea echipelor, companiile pregătesc următorul val de lideri, iar generaţia mileniului va fi în curând majoritară, iar companiile se doresc din ce în ce mai competitive, productive şi profitabile.

Pentru generaţia Y definiţia succesului, mangementul performanţei dar şi modul de conducere cere abilităţi diferite şi, în consecinţă, o atenţie acordată dezvoltării, diferită de cea acordată generaţiilor anterioare. În mod cert, generaţiile actuale sunt mult mai capabile decât noi pentru a conduce de la distanţă, pentru a fi antreprenori virtuali, pentru a lucra în echipe mult mai diverse. De cele mai multe ori, limba de lucru nu este limba nativă, cu colegul din proiect trebuie mai degrabă să colaborezi decât să îl conduci şi astfel dezvoltarea abilităţilor capătă un rol mult mai important decât în organizaţia tradiţională sau matricială pentru care ne-am educat cei din generaţia X.

Pentru o companie din domeniul trainingului şi dezvoltării toate aceste aspecte sunt esenţiale pentru conturarea unei viziuni câştigătoare pe termen lung şi a unei strategii de sprijin atent a nevoii venite din piaţă. Indiferent de modalitatea de învăţare, de tehnologie, creierul nostru absoarbe informaţie într-un anumit fel dat de nivelul de dezvoltare a noastră ca fiinţe umane. Ceea ce noi promitem în calitate de „arhitecţi ai învăţării” este să creionăm acele arhitecturi, acele combinaţii, procese de metode şi medii de învăţare menite să permită celor care se dezvoltă pentru viitorul companiilor lor şi al lor personal, să utilizeze mult mai eficient puţinul timp pe care îl au la dispoziţie şi să preia din mers acele elemente de bună practică care îi vor ajută să aibă succes.

PE CE PARIEM ÎN 2015?
Organizaţia rapidă – soluţiile pe care le propunem clienţilor noştri în acest an vor ţine cont din faza de concept iniţial de viteza şi de dinamica proceselor interne în care dezvoltarea trebuie să se integreze armonios. Ne-am concentrat în ultimul an în a găsi soluţii de învăţare care să reducă durata interacţiunii faţă-n faţă la sal. Introducem într-o mare măsură în proiectarea programelor noastre mini sesiuni de e-learning, sesiuni video live streaming cu subiecte punctuale care urmează să fie ulterior dezvoltate şi aplicate la sală, utilizarea platformelor de e-learning pentru transferul tuturor materialelor în avans sau, cu atât mai important, în etapele de follow-up, pentru consolidarea învăţării.

În cazul în care avem şansa să nu fim nevoiţi de a reduce durata trainingului, utilizăm aceste interacţiuni virtuale pentru a îmbogăţi şi a creşte eficienţa soluţiilor de învăţare pe care le propunem. Să nu uităm de învăţarea socială, învăţarea colaborativă, învăţarea prin proiecte care nu are loc în sala de curs, prezenţa NOASTRĂ acolo având în primul rând rol de liant, de ghidare, de facilitare a proceselor, trainerul, cel puţin în viziunea noastră, transformându-se el însuşi în facilitator şi coach. Învăţarea merge astfel în paralel cu toate celelalte procese organizaţionale. De aceea, MMM Consulting a investit intens în dezvoltarea abilităţilor de facilitare şi de coaching ale tuturor trainerilor şi consultanţilor săi.

Organizaţia profesionalizată la toate nivelurileo tendinţă pe care construim este aceea a dorinţei exprimate de multe companii de a nu investi numai în abilităţile soft ale angajaţilor şi managerilor lor, ci şi de a reveni la procese de întărire a competenţei managerilor şi de profesionalizare a întregului eşalon de conducere. Începând cu 2011 am avut şansa să dezvoltăm pentru companii globale cu operaţiuni în Europa programe de dezvoltare managerială de tip „mini şcoală de afaceri” şi ne mândrim cu cei 20 de absolvenţi din şase ţări care, în urmă unui program integrat de circa opt luni, abordând toate aspectele înţelegerii şi cunoaşterii afacerii, au primit roluri noi atât din punct de vedere ierarhic dar şi în proiecte noi internaţionale, fiind relocaţi şi invitaţi să ia conducerea unor noi iniţiative. În acest an, am demarat un astfel de proiect şi în România, cu oechipă de manageri care conduc un business unit al unei companii globale. Vom continua să propunem acest program care şi-a dovedit succesul, modular, având o abordare holistică, integrată şi foarte practică, tuturor acelor companii care-şi doresc o echipă de manageri profesionişti. Esenţa acestui proiect este implementarea imediată în proiecte reale pentru dezvoltarea şi atingerea obiectivelor firmei lor chiar din timpul programului de instruire.

Organizaţia diversă subiectul diversităţii este prezent în programele noastre de dezvoltare din ce în ce mai frecvent. Vorbim de elemente de interculturalitate, vorbim de diversitatea provenită din stilul diferit de interacţiune socială, de diversitatea adusă de diferenţele în experienţă, expunerea în organizaţie, vârsta sau alte elemente. Indiferent de tehnologia, de sistemele şi de procedurile performante pe care le poate avea o companie, acel ceva care va face întodeauna diferenţa este măsura în care oamenii pot dezvolta un climat de încredere în care să lucreze unii cu alţii productiv, orientat către rezultate, orientat către inovare. Încrederea, dezvoltarea capabilităţii emoţionale, de leadership şi de comunicare în organizaţii diverse reprezintă subiecte centrale abordate de echipa noastră în marea majoritate a proiectelor.

 

Poza Madi Radulescu

 

 

 

 

Madi Rădulescu
Managing Partner MMM Consulting

Articol publicat în numărul 37 al revistei HR Manager.

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(0) Readers Comments

Leave a Reply