Acasa Agenda HR Cum arată spațiul de lucru ideal?

Cum arată spațiul de lucru ideal?

12 min citire
0
0
659

,,Focusul cognitiv poate fi, într-adevăr, îmbunătățit și susținut de un mediu fizic propice”, spunea Suzanne Carlson. Acesta este și principiul designului interior al NBBJ, care stă la baza proiectării spațiului de lucru pentru companii precum Google, Amazon, Samsung, Nike, Boeing sau Macy’s.

 de Alecsandra Ioniță

Locul unde lucrezi are un impact foarte mare asupra muncii tale, asupra capacității de concentrare și asupra capacității generale de a fi productiv. Aceasta înseamnă că designul biroului, indiferent dacă lucrezi acasă sau într-un mediu mai mare al companiei, are o importanță foarte mare. Nu este vorba numai despre Feng Shui, ci despre ducerea la bun sfârșit a sarcinilor și despre motivația potrivită pentru a aborda proiecte importante.

Conform studiilor efectuate pe subiectul locului de muncă și al productivității, factorul cel mai important în determinarea capacității angajatului de a se concentra este mediul fizic. De fapt, se spune că un birou bine proiectat poate crește productivitatea cu aproximativ 20%. Încă ți se pare ca designul biroului nu este un ,,must”, ci doar un consumator de bani?

Cum arată un spațiu de lucru perfect, care încurajează productivitatea, creativitatea și starea de bine a angajaților și care consolidează, în același timp, cultura organizațională? Inspiră-te din aceste trucuri si creează-ți propria navă către planeta succesului și a productivității:

  • Permite angajaților să aducă la birou obiecte personale, fotografii de familie sau chiar animale de companie. Nu te costă nimic, ba dimpotrivă, aceste acțiuni oferă beneficii instantanee. Nu numai că aceste artefacte înveselesc un birou plictisitor, dar, lăsând echipa să se simtă bine la locul de muncă, vei începe cu adevărat să construiești o comunitate.
  • Decorarea și echiparea spațiului de lucru în mod corect este crucială. Evită folosirea culorilor închise la birou. Utilizează culori naturale, luminoase pentru a spori senzația de calm și deschidere. Culorile albastru, verde și violet tind să fie mai relaxante și mai calmante. Roșu, portocaliu și galben inspiră căldură, creativitate și colaborare.
  • Lumină și ,,a bit of nature touch”. Iluminatul biroului poate avea un impact semnificativ asupra productivității angajaților. Oferă cât mai multă lumină naturală posibilă. Cercetătorii au descoperit că adăugarea de plante și de verdeață într-un birou poate contribui la creșterea productivității. Angajații care lucrează în birouri fără ferestre petrec cu 15% mai puțin timp pe un anumit task decât colegii lor aflați în birouri cu ferestre. Unele companii au început chiar să investească în instalarea de plante și de verdeață în birou, pentru a-și face angajații mai fericiți și mai sănătoși (și pentru a spori productivitatea în același timp).
  • Lipsa spațiului privat în interiorul birourilor impactează creativitatea și productivitatea angajaților, potrivit datelor obținute în urma a două cercetări recente în domeniul locurilor de muncă din Marea Britanie. Unii angajați au nevoie de liniște pentru a lucra, în timp ce alții lucrează mai bine în medii deschise, cu zgomot de fundal. Luați în considerare asigurarea ambelor tipuri de spații, unul deschis pentru lucrătorii care preferă mediul colaborativ, precum și spațiile de lucru izolate fonic sau mai silențioase, unde angajații care au nevoie de liniște pot lucra fără a fi distrași.
  • Îmbunătățește calitatea aerului. Ventilația slabă poate reduce performanțele angajaților. Angajații care lucrează în birouri bine ventilate, cu niveluri scăzute de poluanți interiori și dioxid de carbon, arată scoruri semnificativ mai mari de funcționare cognitivă în domenii esențiale, cum ar fi răspunsul la o criză sau strategia de dezvoltare.
  • Scaune ergonomice. Un scaun incomod poate reduce productivitatea și crește numărul durerilor și suferințelor resimțite de angajați, determinându-i să se îndepărteze de munca lor.
  • Oferă birouri fără scaune. Preocupările legate de riscurile de ședere pentru perioade lungi de timp au determinat multe companii să le ofere angajaților spații în care pot sta în picioare. Ele ajută la creșterea productivității, bunăstării și concentrării.
  • Ca și culoarea spațiului în care lucrezi, simțul mirosului poate afecta puternic starea noastră de spirit, mentalitatea și, astfel, productivitatea. Ia în considerare adăugarea de diverse arome în spațiul de lucru.

Cu toții simțim un fel de invidie atunci când aflăm despre noul campus de ultimă generație din inima orașului Silicon Valley… sediul Google include cafenele, zone de joacă Lego și un mediu de lucru prietenos pentru câini. Cantinele oferă mâncăruri sănătoase și gustări pentru angajați, toate fiind gratuite. Angajații au birouri în care stau în picioare, dintre care unele includ benzi de alergat atașate, astfel încât angajații să poată face mișcare în timpul muncii. Campusul are o mulțime de spații de lucru, de la cele mari, deschise, pentru a lucra în colaborare, până la miniaturi pentru întâlniri private.

De asemenea, sediul Facebook, al cărui design a fost creat de Frank Gehry, este cel mai mare spațiu de lucru deschis în lume. Atop Building 20 este o grădină pe un acoperiș de 9 hectare. Facebook oferă numeroase opțiuni de luat masa și gustări gratuite pentru angajați. Deoarece nu există pereți despărțitori pentru partiții, angajații rezervă săli mici de conferințe pentru întâlnirile private.

Chiar dacă nu toate birourile își pot permite să ofere facilități precum Google sau Facebook, îmbunătățirea unui spațiu de lucru nu necesită neapărat investiții exorbitante. Prin planificarea atentă, decorarea adecvată și utilizarea înțeleaptă a spațiului, orice birou poate crește fericirea și productivitatea angajaților tăi. Este nevoie doar de ajustări minime pentru a face o diferență mare.

Alecsandra Ionita

Alecsandra Ioniță, Wellbeing specialist SmartExperience

Cu o experiență de 13 ani în marketing, comunicare și vânzări, atât la nivel local, cât și global, Alecsandra și-a concentrat activitatea din ultimii 6 ani pe consultanță specializată în corporate wellbeing.

În anul 2010, a înființat divizia de Wellbeing a SmartExperience, care, în prezent, numără 70 de facilitatori și are în portofoliu 30 de clienți constanți pentru care organizează peste 50 de tipuri de ateliere reCreative.

Parcursul profesional include funcții executive și de decizie în managementul unor companii precum Washington Group International, Karl Heinz Dietrich, La Strada Deco și Fundația Calea Victoriei, acoperind industriile: logistică, FMCG și ONG.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

A apărut nr. 77 al Revistei HR Manager – Recrutarea nu se schimbă. Se transformă

În peisajul dinamic al pieței muncii în care ne aflăm, inovația și adaptarea devin crucial…