Agenda HR Performance — 13 March 2018

Am stat de vorbă cu Roxana Teșiu, Vice President of Human Resources Europe la TELUS, despre cum se vede peisajul de HR din România prin ochii unui om care are o vastă experiență în domeniu și despre cum putem rămâne umani în era automatizării. Roxana ne-a împărtășit câteva lucruri pe care nu ți le spune nimeni atunci când intri în HR și cum arată cel mai bun CV pe care l-a primit până acum.

De Gabriela Bădica

CUM SE VEDE PEISAJUL DE HR DIN ROMÂNIA DIN POZIȚIA DE VICE PRESIDENT OF HUMAN RESOURCES EUROPE LA TELUS? CE TREBUIE SĂ SCHIMBĂM ȘI CE TREBUIE SĂ PĂSTRĂM ÎN 2018?

Din perspectiva profesiei, peisajul de HR din România este colorat, diversificat, profesioniștii de HR din România sunt creativi și ambițioși, dornici să obțină cele mai bune rezultate profesionale. Din păcate, însă, contextul în care ne desfășurăm activitatea este punctat de nereușite de ordin legislativ, bâlbe de acte normative, incoerențe de politică socială și preocupare spre zero a structurilor statului în zona de inițiere a bunăstării sociale. Mi-ar fi plăcut să pot scrie ,,de menținere a bunăstării sociale”, însă nu am ajuns acolo. Anul 2018 nu este un an în care să schimbăm sau să păstrăm, este un an în care suntem nevoiți să ne acomodăm cu efectele unor decizii falimentare din domeniul legislației muncii. Nu pot decât să sper că, dacă îmi puneți aceeași întrebare anul viitor, voi putea da un altfel de răspuns.

CUM AR ARĂTA UN TOP 3 CELE MAI GRELE MOMENTE DIN PARCURSUL TĂU PROFESIONAL? DAR UN TOP 3 AL CELOR MAI ,,FULFILLING” MOMENTE?

Am să încep cu momentele „fulfilling”, îmi este foarte la îndemână să mă uit în tot ceea ce fac și – întâi de toate – la aspectele bune, pozitive și armonioase. Topul arată cam așa: oamenii, oamenii și, pe locul 3, oamenii. Este vorba despre oamenii de la care învăț, oamenii pe care îi susțin și care mă susțin, oamenii pe care îi formez. Interacțiunea cu oamenii reprezintă momentele mele de împlinire și bucurie. Am șansa profesională ca aceste momente să nu fie doar momente, ci să fie o constantă a timpului în viața mea profesională. De aceea, cele mai dificile momente profesionale au fost acelea in care, din diverse motive, a fost nevoie să coordonez proiecte de restructurare.

CUM PUTEM SĂ RECRUTĂM EFICIENT ÎN ANUL 2018? SPUNEAȚI ÎNTR-UN INTERVIU ACORDAT ANUL TRECUT CĂ PIAȚA MUNCII ESTE EXTREM DE COMPETITIVĂ ȘI CĂ HR-UL TREBUIE SĂ ÎNCEAPĂ SĂ VADĂ DINCOLO DE CIFRE. CUM PUTEM CÂȘTIGA ACEASTĂ ,,BĂTĂLIE” PENTRU TOP TALENTS?

Probabil că va suna paradoxal ce scriu acum, însă cred cu tărie că bătălia pentru talent se câștigă adoptând orice altă tactică, mai puțin aceea de a ne gândi că suntem într-o „bătălie”. Paradigma de „bătălie” nu pune în situația de a executa cât mai corect manevrele de „luptă” și, eventual, de a anticipa mișcările concurenței. Cred și susțin cu tărie modalitatea de a recruta eficient prin a ne prezenta ca angajator „unic” în piață. Unicitatea este dată, fără îndoială, de calitatea și de structura culturii organizaționale, aceasta este ,,trademark”-ul unui angajator. Cultura organizațională înseamnă, pe lângă acel celebru „cum facem noi lucrurile pe aici” și reputația pe care orice angajator o are în piață. Astăzi, această reputație este foarte ușor de verificat de către viitorii angajați, întrucât tehnologia a permis permeabilizarea organizațiilor. Pe de altă parte, pentru orice job există, mai devreme sau mai târziu, un angajat. Poate e interesant să ne întrebăm, ca angajator, cum facem să ajungem la angajatul cel mai potrivit pentru job, în cel mai scurt timp.

VORBIM TOT MAI MULT DESPRE ,,ERA HUMAN-TO-HUMAN” ȘI DESPRE O MAI MARE APROPIERE A HR-ULUI DE OAMENI. CUM PUTEM FACE ASTA ÎNTR-O LUME ÎN CARE TOTUL DEVINE DIN CE ÎN CE MAI AUTOMATIZAT? CE TIPS & TRICKS LE-AȚI PUTEA OFERI CELORLALȚI OAMENI DIN HR?

Era digitală ne oferă un context extraordinar de fertil pentru a ne reîntoarce la dimensiunea de umanitate. Poate și pentru că toate cercetările interdisciplinare în zona funcționării creierului au indicat faptul că gândim mult mai accentuat pe o anumită dimensiune de viață dacă avem repere care să stimuleze reflecția: cu alte cuvinte, cu cât se discută mai mult astăzi despre tehnologizare și automatizare, cu atât mai mult ne reamintim de partea de umanitate, ca o nevoie firească de contrabalansare a unei tendințe, a unui lucru la modă. În termeni de ,,tips and tricks” din punct de vedere profesional… ce am observat că funcționează în practica de zi cu zi este securizarea timpului pentru întâlniri și conversații cu oamenii. Oricât ar părea de simplu, am observat din propria experiență că am nevoie de multă disciplină și consecvență în a securiza acest timp. Lucrul cu sisteme, aplicații și medii virtuale de comunicare este atât de tentant și de prezent în munca de zi cu zi că nici nu știi când se termină ziua și îți dai seama că forma de comunicare cu oamenii din jurul tău este în proporție de peste 80% mediată de sisteme și aplicații.

,,HR DISRUPTION” E UN ,,HOT TOPIC” ÎN COMPANIILE DIN ÎNTREAGA LUME. DE CARE PARTE A BARICADEI SUNTEȚI? ,,DISRUPT OR BE DISRUPTED” SAU ,,JUST GO WITH THE FLOW AND ADAPT TO IT”?

Nu sunt o partizană a conceptului de „HR disruption”, sunt – în schimb – o mare admiratoare și practicantă a conceptului de „Reinventing HR”. Recunosc energia asociată unui act disruptiv și posibilitatea transformării acestei energii într-un nou început. Cu toate acestea, paradigma reinventării mi se pare mult mai puternică, întrucât beneficiază de puterea și de vigoarea asociate actului decizional din momentul înțelegerii nevoii de transformare și reinventare. Este vorba de acel „vreau” – care transformă și aliniază motivații, obiective și resurse.

SUNT BENEFICE ETICHETELE GENERAȚIONALE HR-ULUI?

Etichetele, în general, sunt tare păcătoase: limitează posibilitatea de a observa o realitate așa cum este ea, întrucât o prestabilesc. Sunt de acord cu faptul că generațiile tinere și active astăzi în piața muncii sunt diferite de generația mea, de exemplu. Părinții mei spuneau același lucru despre generația mea, bunicii mei spuneau același lucru despre generația părinților mei. O parte dintre companiile din România nu par să înțeleagă faptul că generația Millennials vrea să aibă un program flexibil și să poată lucra de oriunde. Acest lucru se întâmplă în companiile din afară, unde s-a dezvoltat foarte mult și conceptul de ,,gig economy”, dar la noi pașii făcuți în direcția asta sunt cumva mai mici…

CE CREDEȚI CĂ SE VA ÎNTÂMPLA CU ACESTE COMPANII RIGIDE, CARE NU ACCEPTĂ DIALOGUL CU TINERII ȘI CARE NU VOR SĂ SCHIMBE NIMIC?

Întrebarea pare să conțină răspunsul. În mod evident, astfel de companii vor avea dificultăți din ce în ce mai mari în a recruta. În România, programul flexibil pare în acest moment mai degrabă un beneficiu. Tind să cred că, în următorii cinci ani, beneficiul de astăzi va deveni mai degrabă o constantă a pieței. Acest lucru nu se va întâmpla neapărat pentru că îl vor dori companiile, cred că va fi mai degrabă o adaptare forțată a acestora la evoluția pieței forței de muncă.

CE LUCRURI NU ÎȚI SPUNE NIMENI ATUNCI CÂND INTRI ÎN HR? CE SFATURI AVEȚI PENTRU NOUA GENERAȚIE DIN HR?

Ca în orice altă profesie, și în HR ai nevoie de vocație. Întotdeauna le reamintesc acest fapt colegilor mei: „Explorați-vă motivația pentru a lucra în HR, căutați să va identificați vocația”. Prinși în vâltoarea fiecărei zile, vâltoare accentuată în zilele noastre de impactul tehnologiei, trecem uneori cu vederea dimensiunea vocațională a profesiei. Vocația pentru această profesie este centrată pe dorința de a lucra cu oamenii, de a-i asculta fără a-i judeca și de a-i susține.

CUM ARATĂ CEL MAI BUN CV PE CARE L-AI PRIMIT PÂNĂ ACUM?

Cel mai bun CV pe care l-am primit vreodată a fost un CV care mi-a creat o experiență unică, mă refer la experiența de „utilizator”. Este vorba despre un CV care era mult mai mult decât un document corect redactat din punct de vedere tehnic. Era un CV față de care, atunci când l-am parcus, am avut revelația potrivirii „mănușă” cu profilul pe care îl căutam. Am aflat ulterior că acest CV a fost structurat cu foarte multă atenție față de cerințele postului pentru care a fost trimis. De atunci, obișnuiesc să le recomand tuturor celor care sunt în căutarea unui job să acorde atenție cerințelor jobului și să le evidențieze ca atare în CV. Este foarte dificil pentru un recrutor să presupună că aveți experiența necesară pentru jobul pentru care aplicați, el are nevoie de cursivitatea informației pe care un CV bine alcătuit i-o poate furniza.


Acest material a fost preluat din Revista HR Manager numărul 55.

HR Manager 55 coperta format mic

 

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply