Agenda HR Management — 14 October 2016

de Atena Enea

Sunt caracterizați adesea, pe piața muncii, drept angajați cu spirit de echipă, dar cu dificultăți în acceptarea structurilor ierarhice. Nu mai consideră salariul ca factor principal de motivare, ci sunt în căutarea unui sentiment de împlinire personală în viața profesională. Portretul schiţat al generației Millennials este adesea cel al unei generații care ține neapărat să se diferențieze de predecesorii săi, și ai cărei membri sunt greu de reținut într-o companie.

A unsprezecea ediţie a Barometrului Edenred – Ipsos, derulat în 15 țări, în rândul a peste 14.400 de angajați, din care 3.500 sub 30 de ani, arată că în realitate, în ciuda prejudecăților generale, comportamentul și așteptările angajaților mai tineri au rămas relativ aceleași.

Mai motivați decât predecesorii lor, angajații tineri își descriu totuși compania ideală în care să lucreze în termeni similari cu cei folosiți de colegii lor mai în vârstă. Pentru companiile angajatoare, principala provocare nu este să aibă o abordare specială pentru generația Milenialilor, ci mai degrabă să-și regândească întreaga filozofie și cultura organizațională într-un mediu care este din ce în ce mai digitalizat, cu structuri mai puțin ierarhizate și în care crește presiunea pe rezultate imediate.

Cifrele cheie ale Barometrului Edenred-Ipsos 2016

  • Peste 3.500 de angajați sub 30 de ani din 15 țări: Belgia, Brazilia, Chile, China, Franța, Germania, India, Italia Japonia, Mexic, Polonia, Spania, Turcia, Marea Britanie și Statele Unite.
  • 26% dintre Mileniali spun că motivația lor la locul de muncă este în creștere, față de 15% dintre angajații peste 30 de ani, o diferență observată deja încă de acum 10 ani, dar cu variații majore în funcție de țara de proveniență a participanților la studiu (12% în Franța, 19% în Germania și Marea Britanie, 26% în Statele Unite, 30% în Brazilia, 2% în China și 58% în India).
  • 57% dintre angajații sub 30 de ani consideră ca angajatorul lor ideal are ca prioritate recompensarea eforturilor de la locul de muncă.
  • 59% dintre Mileniali se așteaptă ca managerii să le respecte preocupările și iniţiativele.

Generatia y nu este chiar atât de diferită

Având în vedere că 26% dintre Mileniali declară că motivația lor la locul de muncă este în creștere, față de 15% dintre angajatii cu vârsta peste 30 de ani, Generatia Y demonstrează mai multă implicare profesională decât angajații mai “rodați”. Angajații Generatiei Y au în plus mai multă încredere în viitorul lor profesional și în evoluția în cadrul companiei actuale (26% “foarte încrezători”), față de angajații din alte generații (18%). Cu toate acestea, în ciuda părerilor generale încetățenite, angajații mai tineri erau mai motivați și cu 10 ani în urmă (când rezultatele erau 27% față de 19%)

Sunt oare Milenialii diferiți cu privire la relația lor cu managerii? Angajații care au participat la studiul Edenred-Ipsos arată că așteptările lor sunt de fapt foarte asemănătoare cu cele ale predecesorilor lor : onestitate (un procent egal, de 62%), corectitudine (61% pentru mileniali și 62% pentru ceilalți), capacitatea de a respecta efortul și iniţiativele personale (59% și respectiv 58%) sunt calitățile căutate cu precădere de la șefi.

Studiul arată că Milenialii se simt mai respectați de șefii lor, față de angajații peste 30 de ani (35% față de 28%).

Dar ce vor Milenialii de la angajatori? Ca pentru toti angajaţii, prioritățile sunt în primul rând legate de evoluție și dezvoltarea personală și profesională. Când sunt întrebați cum arată compania ideală, toți angajaţii, din toate generațiile, vor în primul rând ca aceasta să le aprecieze implicarea și să le permită să progreseze.

De fapt, recompensarea efortului este pe primul loc (57% dintre Mileniali și 62% în cazul angajaților din alte generații), fiind urmată de oportunități de dezvoltare (38% și respectiv 34%). Condițiile de muncă sunt considerate doar pe jumătate la fel de importante pe cât este recunoașterea eforturilor, iar dorința de a lucra într-o organizație mai puțin ierarhizată este pe ultimul loc.

Pentru cei sub 30 de ani, principalele provocări pentru companii sunt managementul și retenția angajaților valoroși (loialitatea fiind menționată de 32%, iar recrutarea de 29%), atenția acordată aspectelor personale (respectarea echilibrului cu viața personală: 28%, riscuri psihosociale: 27%) sau managementul schimbării (27%), aceste aspecte fiind însă menționate în proporție egală și de către angajații de peste 30 de ani.

Cu toate acestea, angajații tineri nu par să considere prioritară o abordare specială a Milenialilor: managementul inter-generațional este menționat doar pe ultimul loc, fiind considerat important de 15% dintre participanții la studiu.

O altă idee greșită care este pusă sub semnul întrebării de Barometrul Edenred-Ipsos : importanța acordată vieții personale ca fiind o particularitate a angajaților tineri. Milenialii participanți la studiu consideră într-adevăr echilibrul între viața personală și cea profesională ca fiind una din preocuparile lor cele mai importante (28%), dar procentul este asemănător în cazul angajaților mai în vârstă (29%).

Angajații tineri pun însă mai mult accent pe provocările aduse de tehnologiile noi și de conectarea permanentă.

Diferenţe mai degrabă de cultură decât de generaţie

Așadar, în general, Milenialii se diferențiază destul de puțin fata de angajații din generațiile anterioare; se observă câteva diferențe semnificative în funcție de țară, dar numai pe anumite criterii. Acest lucru este valabil mai ales în cazul așteptărilor de la compania angajatoare. În Brazilia, condițiile bune de muncă reprezintă un factor cheie în alegerea unui loc de muncă (40% pentru cei sub 30 de ani și 32% pentru cei peste 30 de ani), în contrast cu China, unde flexibilitatea este extrem de importantă (31% față de 19%) și Franța, unde accentul se pune mai mult pe diversitate (10% față de 7%).

Cu toate că nu se prea observă diferențe între generații, sunt identificate însă diferențe culturale, indiferent de grupa de vârstă în cauză. Disparitățile în tendințele și nivelul motivației la locul de muncă vorbesc de la sine: în rândul angajaților francezi, de exemplu, doar 12% dintre Mileniali consideră că aceasta este în creștere (unul dintre cele mai scăzute niveluri dintre țările participante), față de 19% în Germania și Marea Britanie, 26% în Statele Unite, 30% în Brazilia, 32% în China și 58% în India.

Adevărata provocare: management într-o lume digitală

Expunerea digitală timpurie a Milenialilor le-a modelat într-adevăr comportamentul, dar nu într-atât încât să se diferențieze radical de predecesorii lor, în ceea ce privește abordarea relațiilor și filozofia lor de muncă.

Oportunitățile de dezvoltare și atenția acordată salariatilor rămân așteptările prioritare ale angajaților, indiferent de vârstă. În mod similar, managementul talentelor, atenția acordată angajaților și managementul schimbării sunt principalele provocări pe care angajatii, indiferent de vârstă și generație, consideră că angajatorii le vor avea de înfruntat în anii următori. Aceste criterii sunt clasate ca fiind mai importante decât diversitatea, relațiile dintre angajații care aparțin unor generații diferite și digitializarea, aceasta din urmă fiind considerată a fi integrată în relațiile și instrumentele profesionale.

Mai mult decât o confruntare între generații, provocarea constă în primul rând în capacitatea companiilor de a satisface așteptările angajaților lor într-un mediu în care tehnologia digitală joacă un rol tot mai important în viața de zi cu zi.

Comentarii

Share

About Author

atena.enea

(0) Readers Comments

Leave a Reply