HR Tools — 11 March 2013

de MELANIA MIREA

Acordarea unei pensii facultative salariatului drept beneficiu presupune ca angajatorul sa suporte din resurse financiare proprii contributiile lunare ale angajatilor la acest produs de economisire.

Procesul de imbatranire a populatiei genereaza o presiune tot mai mare asupra bugetului public de pensii, care trebuie sa sustina cu tot mai putini salariati un numar tot mai mare de pensionari. De aici si nevoia pentru pensii facultative. Acestea reprezinta un instrument de economisire pe termen lung ce are ca principal obiectiv obtinerea unui venit suplimentar la  pensie, venit ce se obtine prin contributii lunare relativ mici, la pensia facultativa (aceasta cheltuiala poate fi suportata fie din banii angajatului, fie din cei ai angajatorului, sau in varianta mixta).

Economisirea printr-o astfel de solutie are un mare avantaj: contributia la pensia facultativa este deductibila fiscal in limita a 400 euro/an, atat pentru contributia angajatului, cat si pentru cea a angajatorului. Contributiile la pensia facultativa sunt acumulate in conturi individuale de pensie privata. Sumele sunt investite de catre Administratorii de pensii facultative pana in momentul pensionarii participantilor, cand acestia sau mostenitorii lor au dreptul la sumele acumulate in conturile de pensie facultativa.

Includerea in pachetele de motivare

Un rol important in dezvoltarea pensiilor private facultative il au chiar angajatorii, care pot acorda angajatilor pensia facultativa ca beneficiu extrasalarial.

Chiar daca in actualul context economic capacitatea unora dintre angajatori este redusa in ceea ce priveste costurile de personal, acestia ii pot sprijini pe angajati in vederea acumularii unui venit suplimentar la pensie prin informare, prin facilitarea accesului la o pensie facultativa, precum si prin administrarea platilor si obtinerea deductibilitatii fiscale.

De la decizie la plata contributiei

Alegerea fondului de pensie facultativa este prin lege un drept al angajatului. De aceea, in momentul in care angajatorul ia decizia de a acorda o pensie facultativa, HR-ul trebuie sa-l informeze pe salariat cu privire la acest aspect.

Dupa acest prim pas, angajatorul trebuie sa invite reprezentanti ai Administratorilor din piata sa sustina prezentari de informare asupra beneficiilor acestui produs de economisire. Urmeaza alegerea de catre angajati a fondului de pensie facultativa si centralizarea optiunilor de catre HR. Procesul de contractare a unei pensii facultative este similar, din punct de vedere al angajatorului atat pentru un salariat, cat si pentru 100 sau 500 de salariati.

Administratorii vor facilita procesul de semnare a contractelor individuale de pensie prin semnarea efectiva a acestora cu fiecare angajat in parte. Dupa finalizarea acestui proces are loc efectuarea platii contributiei lunare de catre angajator, in baza unui singur ordin de plata pentru toti angajatii care beneficiaza de acest produs,  la data inscrisa in contractul de pensie facultativa sau la momentul efectuarii platilor cu asigurarile sociale.
Contributiile lunare sunt alocate de Administrator, in baza codului numeric personal, in contul individual de pensie al fiecarui angajat si sunt investite prudent si profitabil pana la varsta pensionarii acestuia.

Personalizarea beneficiului

Pensia facultativa este un produs de economisire extrem de flexibil, ce poate fi adaptat dupa nevoile angajatorilor si ale angajatilor deopotriva. Avand in vedere ca pensia facultativa este oferita angajatilor ca instrument de motivare, atunci acesta poate fi personalizat si acordat in functie de performantele angajatilor sau de vechimea acestora in companie (poate fi acordata si diferentiat, doar la nivel de management).

Exista, de asemenea, varianta de a acorda acest beneficiu doar acelor angajati care decid sa contribuie si ei la pensie, din resurse financiare proprii, iar angajatorul sa dubleze suma angajatului, ceea ce ar face dovada unui real interes din partea salariatului pentru acest tip de motivare.

Aspecte juridice si fiscale deosebite

Angajatorul, cat si angajatul, trebuie sa aiba in vedere faptul ca pensia facultativa are un regim fiscal special, avantajos pentru ambele parti. Concret, contributia angajatorului la un fond de pensii facultative este incadrata de codul fiscal in categoria cheltuielilor cu deductibilitate limitata (400 euro/an/ angajat) si este dedusa in momentul calcularii impozitului pe profit, fara a influenta salariul de baza al angajatilor.

De asemenea, contributia proprie a angajatului la pensia facultativa este deductibila la impozitul pe venitul din salariu, in limita a 400 euro/an. Ceea ce inseamna, in cazul unei contributii mixte (angajat si angajator), o deductibilitate anuala de 800 euro pentru fiecare angajat.

In cazul in care un angajat pleaca din companie, angajatorul stopeaza plata contributiei si anunta Administratorul. Banii acumulati insa pana la acel moment sunt ai angajatorului si sunt investiti in continuare de catre Administrator. Totodata, angajatul poate continua plata contributiei lunare din resurse financiare proprii sau poate solicita acest beneficiu noului angajator.

Noul angajator poate decide sa ofere la randul sau acest beneficiu, caz in care, dupa realizarea activitatilor operationale necesare in acest caz, acesta va continua plata lunara a contributiei la pensia facultativa, in numele angajatului, in contul deja deschis de pensie facultativa.

In varianta in care noul angajator nu este dispus sa includa contributia la pensia facultativa in pachetul salarial al angajatului ar fi in interesul celui din urma sa continue plata lunara a contributiei din resurse proprii.

Rolul HR-ului in relatia cu Administratorul
Odata contractat produsul, va exista o comunicare lunara intre HR si Administratorul pensiei facultative, intrucat HR-ul va administra plata lunara a contributiilor (prin realizarea unui ordin de plata pentru toti angajatii beneficiari). Procesul nu este unul dificil, intrucat exista o data lunara stabilita pentru plata (de regula este cea inscrisa in contractul de pensie facultativa, altfel plata se poate realiza impreuna cu cea pentru contributiile la asigurarile sociale).

De asemenea, am dori sa punctam faptul ca si angajatul are un rol important, ulterior contractarii produsului de economisire. Acesta, fiind beneficiarul pensiei facultative trebuie sa urmareasca rezultatele investitionale ale fondului raportat la piata, precum si serviciile oferite clientilor de catre Administrator (informari asupra situatiei contului de pensie, acces online la situatia contului, aspectele operationale etc).

 

Melania Mirea

Directior Executiv si Membru Directorat, BCR PENSII, Societate de Administrare a Fondurilor de Pensii Private, S.A.

 

 

Articol publicat in revista HR Manager, nr. 25, ianuarie-februarie 2013. Va asteptam sa va abonati la revista HR Manager.

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(2) Readers Comments