Staffing — 17 July 2014

Pe scurt: parintii vor pentru copiii lor profesii respectate si aducatoare de venituri consistente, copiii vor meserii din categoria gulerelor albastre (lasati-ma, va rog, sa am rezervele mele referitoare la cat de mult isi doresc tinerii sa devina gulere albastre…sau cel putin la motivele pentru care si-ar dori asta).

Si acum varianta oficiala. E vorba de un sondaj care a explorat parerea romanilor cu privire la profesiile si meseriile din Romania. Nu vreau sa va spun de acum cine l-a comandat, pentru ca este prea simpatica informatia si vreau sa o pastrez momentan.

Concluzia principala este ca in Romania anului 2014, parintii isi doresc profesii cu studii superioare pentru copiii lor (65% dintre romanii intervievati), pentru ca sunt respectate sau aduc un castig financiar mai mare. Insa tinerii intre 18-24 ani prefera meseriile din categoria „gulerelor albastre” (53%), in primul rand pentru ca le place meseria respectiva si apoi pentru ca acestea aduc bani intr-un orizont de timp mai scurt.

Studiul spune ca 65% dintre romani considera ca o meserie se invata prin pregatire, la scoala, in timp ce o treime dintre tinerii intre 18-24 de ani cred ca o meserie se invata cel mai bine chiar la scolile de meserii (problema fiind ca nu prea mai gasesti astfel de scoli dupa “campania de curatare” de acum ceva ani).

In acelasi timp, pentru 70% dintre romani, relatia cu locul de munca este definita predominant prin componenta financiara -„meseria de viitor” trebuie sa fie o meserie care aduce bani in prezent.

Iar in pofida faptului ca 50% dintre romani considera ca meseriile sunt utile, acestea nu sunt respectate suficient, cel putin la nivel de opinie. In topul ocupatiilor respectate, nu se gasesc decat profesii care necesita studii superioare, pe primele 3 locuri fiind cele de medic, profesor si avocat/jurist.

Imbucurator, zic…sper, este totusi faptul ca  58% dintre cei care practica deja o meserie, s-ar reorienta catre o meserie din aceeasi categorie daca ar avea sansa sa o ia de la capat, primele doua alegeri fiind cea de sofer sau mecanic.

Metodologia anchetei sociologice a fost fata in fata (PAPI), pe un esantion de 1.150 persoane, probabilistic, multistadial pe cote – varsta (18-55), gen, educatie si regiune statistica. Chestionarul a fost compus dintr-un total de 36 de intrebari, iar culegerea datelor a avut loc in intervalul 19-25 iunie 2014.

Si acum sa va spun si care este contextul in care s-a realizat studiul. Cand am citit comunicatul de presa, nu va inchipuiti fata pe care am facut-o cand am vazut ca un studiu cu titlul – “Meserii pentru Romania: Sondajul de opinie care exploreaza parerea romanilor despre profesiile si meseriile din Romania” – a fost realizat de o firma specializata in cercetare impreuna cu…berea Bucegi :) Nu am nimic cu berea, dar sincer, nu te astepti sa vezi astfel de cercetari comandate de un brand de bere.

Bineinteles, ca sa nu ramanem nelinistiti, cei care ne-au trimis studiul ne-au si explicat ce legatura are una cu alta. E vorba de campania «Cinste voua!» prin care brandul Bucegi isi propune sa readuca romanilor mandria si respectul pentru astfel de meserii, care “fac tara sa mearga mai departe”.

Eu zic ca e laudabila initiativa, voi? Poate asa mai facem niste valuri si readucem scolile de meserii acolo unde le era locul.

Comentarii

Share

About Author

Roxana Maxim

(1) Reader Comment

Leave a Reply