Agenda HR — 22 January 2018

Continuăm seria mini-interviurilor dedicate programului flexibil și beneficiilor/provocărilor aduse de acesta cu Judith Kis, HR Director Groupama.

******

E bine sau nu să le permitem angajaților să aibă program flexibil, mai ales acolo unde industria îți permite să muncești de unde vrei?

Sunt de părere că atât un program flexibil, cât și telemunca – acolo unde domeniul de activitate, fluxurile de lucru și procesele permit – sunt o idee bună pentru că le oferă angajaților un control mai bun asupra timpului lor. Există numeroase avantaje pe care programul de muncă flexibil le oferă, iar dintre cele mai importante putem aminti alegerea orei la care angajatul poate să vină la birou (evitând astfel orele de vârf în trafic), creșterea substanțială a productivității și libertatea de a lua o pauză în momentele în care oboseala își face simțită prezența.

Ce se va întâmpla pe termen lung cu companiile care nu vor să se adapteze generațiilor Y și Z?

Există o foarte mare posibilitate ca acele companii care nu reușesc să se adapteze generațiilor Y și Z să se regăsească, la un moment dat, într-un impas în ceea ce privește forța de muncă. Pe termen lung vor exista efecte vizibile în câmpul muncii deoarece companiilor le va fi din ce în ce mai greu să țină pasul și chiar să se adapteze cerințelor noi care vin din partea pieței pe segmente precum digitalizare sau inovație, despre care se știe că sunt punctele forte ale acestor noi generații. Mai mult decât atât, companiile în cauză vor începe treptat să aibă probleme în a rămâne relevante pentru consumatori, având în vedere că aceștia vor fi formați tot din noile generații.

Din experiența Dv. directă: e adevărat ce spun studiile americane, că angajații sunt de două sau chiar trei ori mai productivi când lucrează remote/când au program flexibil?

Beneficiul major pe care îl oferă programul flexibil este acela că îi permite angajatului să muncească în funcție de agenda personală. Acest stil de lucru este foarte util întrucât salariatul lucrează atunci când poate sau când are inspirație. Flexibilitatea de care beneficiază acesta este foarte folositoare mai ales în domeniile care implică o activitate creativă – acolo nu ai cum să programezi când apare o idee bună. Cu toate acestea, există sectoare de activitate în care munca cu un program flexibil nu este o opțiune deoarece fluxurile de activitate sunt strict legate de clienți și de parteneri, aceștia având nevoi imediate în privința anumitor servicii sau produse. Telemunca este un alt mod de lucru pe care companiile îl pun la dispoziția angaților, însă – comparativ cu programul flexibil – acesta îi oferă posibilitatea angajatului să lucreze de la distanță, nemaifiind nevoie de prezența lui fizică la birou.

Programul flexibil E un trend determinat de generațiile Y și Z sau mai degrabă un trend început de companii? (care și-au dat seama că astfel economisesc resurse importante: de la consumabile, uzura pc-urilor, la curent etc.)

Putem spune că programul flexibil este un trend determinat mai degrabă de generațiile Y și Z, iar companiile au trebuit să se adapteze treptat la nevoile pe care le au membrii acestor generații. De altfel, există chiar și un studiu, făcut de Intelligence Group, care arată că 74% dintre tinerii acestor generații preferă să aibă un program de muncă flexibil, în detrimentul unuia fix.

Dacă ne referim la resursele pe care le implică un program de lucru flexibil, putem spune că acesta nu salvează costuri logistice decât dacă este strâns legat de telemuncă. Comparativ cu programul flexibil, telemunca aduce angajaților beneficii vizibile în ceea ce privește economisirea timpului de deplasare și, implicit, în economisirea costurilor aferente. În plus, aceștia pot să desfășoare și alte activități în timp ce lucrează de acasă, lucru pe care nu l-ar putea face în alte situații. În cazul în care telemunca nu este un beneficiu oferit full-time, ci mai degrabă una sau două zile pe săptămână, salvarea costurilor angajatorului nu este substanțială pentru că nu se fac economii semnificative (nici de spațiu și nici de consumabile). În schimb, dacă angajatorul oferă angajaților opțiunea de a lucra permanent de acasă, atunci, într-adevăr, se poate vorbi de o economie substanțială atunci când vine vorba de chirie, energie electrică, consumabile etc.

Cum se întâmplă lucrurile în compania Dv., e încurajat programul flexibil?

În funcție de specificul jobului, compania noastră încurajează atât telemunca, cât și programul flexibil. Avem salariați care aleg să lucreze de acasă una sau două zile pe săptămână, încercând astfel să găsească un echilibru între viața personală și cea profesională, dar avem și angajați care își fac propriul program, în funcție de activitățile pe care le au planificate.

Cum va arăta piața muncii peste câțiva ani, în contextul ,,gig economy” și al generațiilor Y și Z?

Este din ce în ce mai evident că piața se îndreaptă către ,,gig economy”, mai ales în țările din Vest, zonă în care legislația permite astfel de practici. În România, acest proces abia începe să se dezvolte, astfel că în curând este posibil să apară modificări legislative care vor permite prestarea acestui tip de muncă. Având în vedere că pentru generațiile Y și Z este mult mai important ca munca pe care o fac să aibă un scop, ei sunt dispuși să schimbe mai multe joburi până când își vor găsi acel loc care să răspundă întocmai cerințelor pe care le au. De asemenea, ei preferă libertatea pe le-o poate oferi un program flexibil în detrimentul banilor, lucru care este puțin mai greu de înțeles de către generațiile anterioare.

Judith Kis, HR Director Groupama

judith kis

Comentarii

Share

About Author

Revista HR Manager

(0) Readers Comments

Leave a Reply