Agenda HR — 30 June 2017

Datele făcute publice de mai multe companii mari din Europa de Vest şi Statele Unite ale Americii arată că pachetele de prevenţie şi programele de wellbeing îmbunătăţesc productivitatea angajaţilor şi reduc semnificativ cheltuielile companiei (un ROI de aproximativ 1 la 3). Am stat de vorbă cu Andreea Minuţă, Corporate Business Director Regina Maria, pentru a vedea dacă aceste date sunt valabile şi pentru România.

de Radu POPA

Un sfert dintre români nu au suficient acces la asistenţă medicală de bază, arată datele publicate de Ministerul Sănătăţii. Cum am putea schimba această cifră, din punctul de vedere al unui om care lucrează în sistemul medical privat?

Totul se reduce la investiţii. De exemplu, în businessul nostru, bilanţul investiţiilor în 7 ani a ajuns la peste 70 de milioane de euro, doar mijloace fixe (CAPEX). Am putut să susţinem această sumă, într-o foarte mare măsură, datorită abonamentelor de sănătate. Anul trecut, de exemplu, segmentul de corporate business pe care îl administrez a adus 30% din totalul cifrei de afaceri de 91 de milioane de euro.

În prezent avem peste 400.000 de abonamente în portofoliu, iar veniturile obţinute ne-au permis să extindem reţeaua la 37 de locaţii proprii şi să oferim servicii medicale pentru peste două milioane de pacienţi. În plus, am redirecţionat aceste fonduri şi pentru atragerea cadrelor medicale şi formarea acestora.

Cu alte cuvinte, abonamentele de sănătate au stat la baza dezvoltării sistemului medical din România. Practic, au crescut gradul de accesare a serviciilor de sănătate şi vor continua să o facă, pentru că există cerere în continuare.

Cum se reflectă investiţia într-un abonament medical, cum se întoarce, concret, această investiţie spre wellbeing-ul unei companii, dincolo de consecinţa firească a îmbunătăţirii stării de sănătate a angajaţilor?

Sunt foarte multe studii făcute în străinătate, cu precădere în SUA, care atestă impactul major pe care îl au programele de wellbeing asupra businessului. Indiferent de sursă, concluzia e unanimă: starea de sănătate a angajatului influenţează direct productivitatea acestuia la locul de muncă. Succesul unei companii se reflectă direct în vitalitatea staff-ului, iar aceasta nu se obţine doar printr-un abonament de fitness sau prin intermediul gustărilor mai sănătoase care sunt oferite la birou. E vorba şi despre un serviciu medical oferit în pachetul de angajare. Pentru că angajatul este încurajat să meargă din timp la medic şi este expus constant la programe educative de prevenţie, cheltuielile companiei pentru concediile medicale scad semnificativ, cu până la 66%, mai exact.

Abonamentul de sănătate e un factor decisiv şi în retenţia angajatului, care are dovada că angajatorul său e preocupat de starea lui de bine. De altfel, abonamentele de sănătate sunt şi cel mai popular beneficiu extrasalarial într-un clasament în care au mai fost incluse laptopul şi maşina de serviciu.

Din fericire, aceste beneficii sunt oferite astăzi la scară largă şi în România. Pacientul român începe să îşi schimbe mentalitatea vis-à-vis de prevenţia pentru sănătate. Acest lucru s-a întâmplat, în primul rând, datorită companiilor care au oferit abonamente medicale, de aici derivând şi celelalte efecte la scară largă. Despre clienţii noştri noi spunem că ne sunt parteneri în dezvoltarea sistemului medical naţional.

Cum se vad programele de prevenţie în ROI-ul companiilor? Ştiu că datele făcute publice de mai multe companii mari din Europa de Vest şi Statele Unite ale Americii au scos la iveală nişte lucruri foarte interesante. Despre ce e vorba, mai precis? Şi cu ce concluzii ar trebui să rămână specialiştii HR?

Programele de sănătate sunt foarte importante în fidelizarea angajatului, acesta este primul lucru pe care trebuie să îl reţină un manager de HR. Conform unui studiu realizat de Brigham Young University din Statele Unite, angajaţii care trăiesc cu impresia că nu au susţinerea angajatorului pentru un stil de viaţă sănătos sunt predispuşi la o performanţă mai slabă. Tocmai de aceea abonamentele medicale ar trebui să facă parte din cultura organizaţională a oricărei companii care se respectă.

regina mariaCostul unui pachet de prevenţie, în reţeaua noastră, variază între 6 şi 50 de euro lunar, în funcţie de dorinţele şi nevoile clientului. Iar ROI-ul e demn de luat în seamă: 1:3, conform datelor făcute publice de mai multe companii de peste Ocean.

Pe lângă faptul că scad nivelul stresului la birou şi cresc nivelul de mulţumire – din perspectiva angajatului, programele de sănătate se traduc şi în economii semnificative pentru companie. Citeam despre exemplul unei multinaţionale care a salvat astfel cam 250 de milioane de dolari în 10 ani. Iar numărul concediilor medicale solicitate de angajat aproape că se reduce la jumătate.

Aţi lansat, anul trecut, primul studiu care analizează felul în care abonamentele medicale influenţează stilul de viaţă al angajaţilor din România. Care au fost concluziile studiului?

În România nu avem la dispoziţie foarte multe date în acest sens, tocmai de aceea am profitat de faptul că avem o bază de date valoroasă şi am fructificat-o pentru a realiza un studiu care analizează comportamentul medical al angajaţilor.

Rezultatele au scos la iveală faptul că abonamentele de sănătate au contribuit foarte mult la educaţia românilor în acest sens. De pildă, un abonat merge la medic, în medie, de 6,6 ori pe parcursul unui an, ceea ce înseamnă de două ori şi jumătate mai mult decât un angajat care nu are acest beneficiu. Din fericire, 63% la sută dintre cei care accesează serviciile sunt tineri, un semn bun pentru viitor. Aceştia vor căuta să ofere abonamente medicale şi apropiaţilor, ceea ce va aduce un grad mai mare de accesare a serviciilor medicale în ansamblu şi o stare de sănătate mai bună la nivel naţional.

Am putut să ne facem o idee şi despre domeniile în care abonamentele de sănătate sunt foarte populare. Concluziile sunt logice, dacă luăm în calcul numărul mare de angajaţi din aceste industrii. IT & Telecom, Banking şi Auto sunt domeniile din care provin angajaţii cei mai interesaţi de prevenţie din România.

Studiul nostru a scos la iveală şi un amănunt îngrijorător: o treime dintre abonaţii corporate diagnosticaţi cu o afecţiune suferă de o boală cronică. Acest lucru se explică prin faptul că românii încă învaţă că e mai bine să previi decât să tratezi. Sunt pacienţi reactivi, însă sunt convinsă că, în timp, aceste statistici se vor îmbunătăţi.

Piaţa abonamentelor de sănătate e una destul de matură, dat fiind că se estimează că va ajunge, în 2020, la două milioane de pachete activate. Care sunt factorii de diferenţiere în piaţă, care sunt criteriile pe care le iau – de regulă – în considerare companiile atunci când au de ales între mai multe opţiuni pentru angajaţii lor?

Noi am introdus acum 21 de ani conceptul de pachet de prevenţie în România, care, între timp, s-a transformat în cel mai dezvoltat segment de business din piaţă. Astăzi vorbim despre ,,customizarea” pachetelor în funcţie de fiecare companie în parte, în funcţie de numărul de angajaţi şi de specificităţile industriei în care activează. De aici variază şi costul unui abonament de sănătate, unul dintre criteriile luate în considerare de companii. Din perspectivă financiară, lucrurile trebuie privite astfel: abonamentul medical acoperă toată partea de profilaxie şi medicină primară, iar acest cost e infinit mai mic decât cel al unui tratament pe care un angajat ar fi nevoit să îl facă dacă ajunge în ultimul moment la medic.

Un alt criteriu important este ceea ce oferă un pachet medical. Şi aici companiile simt că trebuie să aleagă între un abonament sau o asigurare de sănătate. De fapt, totul se reduce la nevoia fiecărei companii. Cele două produse medicale acoperă servicii diferite: abonamentul de sănătate oferă acoperire pentru probleme medicale de dificultate mică şi medie, în timp ce asigurarea de sănătate este un instrument financiar pe care pacientul îl are la dispoziţie în cazul unei probleme serioase, care necesită spitalizare sau intervenţii chirurgicale.

Studiile arată că abonamentele au devenit cel mai apreciat beneficiu extrasalarial în rândul angajaţilor, iar specialiştii HR au inţeles că ele sunt un mijloc foarte important de retenţie a staff-ului. Companiile mai mici nu par să fie, însă, o miză pentru furnizorii medicali privaţi. Ce se va întâmpla în anii următori pe acestă nişă?

Într-adevăr, miza cea mai importantă pe acest segment este în zona marilor corporaţii, pentru că acolo cererea este foarte mare, însă abonamentele de sănătate vor începe să se dezvolte şi dincolo de acest sector. În Statele Unite, de exemplu, un procent covârşitor de 93% dintre managerii care conduc businessuri mici sunt de părere că e important să investească în sănătatea angajaţilor tocmai pentru a-şi creşte afacerea.

Pe acelaşi principiu, noi am început să primim cereri din partea companiilor cu un număr mai mic de angajaţi. Am anticipat acest trend, aşa că anul trecut am lansat primele pachete de prevenţie destinate IMM-urilor şi start-up-urilor. Sunt mulţi foşti corporatişti care au ales să meargă pe cont propriu, dar care şi-au însuşit beneficiile abonamentului de sănătate de pe vremea când erau angajaţi.

Comentarii

Share

About Author

Revista HR Manager

(0) Readers Comments

Leave a Reply