Acasa Agenda HR Comitetele de wellness, plasa de salvare a companiilor ocupate

Comitetele de wellness, plasa de salvare a companiilor ocupate

10 min citire
0
0
429

Tot mai multe companii din România încep să conştientizeze importanţa angajaţilor sănătoşi şi fericiţi.

de Alina Grozescu

Bunăstarea angajaţilor a devenit un obiectiv de business cu impact direct asupra productivităţii, retenţiei, absenteismului şi brandului de angajator. Deşi există voinţă şi deschidere către crearea unei culturi de wellness, cel mai adesea această transformare necesită timp şi energie pe toate nivelurile structurii organizaţionale. De asemenea, de cele mai multe ori procesul cade doar în responsabilitatea departamentului de HR sau a unei singure persoane care are şi alte atribuţii de serviciu. Timpul pentru wellness este, deci, limitat.

Companiile de peste ocean au găsit, însă, o soluţie care funcţionează perfect: comitetele de wellness. Aceste comitete de wellness sunt formate din grupuri de oameni cu o înclinaţie naturală către un stil de viaţă sănătos şi echilibrat, dispuşi să se implice şi motivaţi de gândul că îi ajută şi pe colegii lor să-şi îmbunătăţească obiceiurile. Ei intră în componenţa comitetului de wellness voluntar şi sunt un factor important în crearea unei noi culturi organizaţionale.

Comitetul de wellness este condus şi ghidat de un coordonator de wellness. Acesta poate fi o persoană desemnată pentru a implementa programele, un membru al echipei de resurse umane sau altcineva din companie care îşi poate asuma acest rol. Coordonatorul nu are întotdeauna sarcini de execuţie, ci este, mai degrabă, un strateg, liantul dintre comitet şi managementul de top, susţinătorul activ al iniţiativelor de wellness.

Cine sunt membrii comitetului de wellness?

În varianta ideală, un comitet de wellness are între 6 şi 8 membri, selectaţi din toate structurile organizaţiei. Este imporant ca toate categoriile de angajaţi să aibă un reprezentant în acest grup, de la muncitorii din fabrică (acolo unde este cazul), la personalul administrativ şi chiar echipa managerială. Liderii care promovează un stil de viaţă sănătos sunt extrem de importanţi pentru crearea unui culturi de wellness pentru că generează schimbări prin puterea exemplului. În plus, ei vor susţine schimbarea politicilor care sunt incongruente cu bunăstarea angajaţilor, precum şi alocarea de resurse pentru programele pe care le iniţiază comitetul.

Diversitatea membrilor comitetului ajută, de asemenea, la diseminarea rapidă a informaţiilor sau deciziilor adoptate într-un mod prietenos şi accesibil, încurajează participarea (pentru că toate categoriile de angajaţi se simt reprezentaţi în organizarea activităţilor), iar feedback-ul devine mai relevant, dat fiind că oamenii sunt mai deschişi în comunicarea cu colegii de pe aceeaşi linie, comparativ cu situaţia în care le sunt date formulare de evaluare sau comparativ cu situaţia discuţiilor cu superiorii.

Uneori, în comitetul de wellness pot apărea, temporar sau permanent, persoane din afara companiei: furnizori de wellness, medici, persoane cu rol de coach sau reprezentanţi ai ONG-urilor.

Care sunt funcţiile comitetului de wellness?

În primul rând, comitetul de wellness analizează datele sondajelor interne pe care le realizează compania, rapoartele primite de la asiguratori sau de la furnizorii de servicii medicale şi oricare alt tip de informaţii revelante pentru a identifica principalele nevoi ale angajaţilor, dar şi obstacolele din calea unui stil de viaţă sănătos. Dacă aceste informaţii nu sunt disponibile, deşi sunt vitale pentru succesul unui program de wellness, membrii comitetului pot să discute despre observaţii empirice şi să stabilească, împreună, un set de obiective.

Pe baza acestora se poate realiza un plan anual care să cuprindă activităţi de wellness, procese interne noi, schimbări de politici şi evenimente care să încurajeze şi să susţină bunăstarea angajaţilor. Desigur, comitetul asistă tot procesul de implementare, pe toată durata lui, iar sarcinile sunt distribuite de comun acord.

Wellness-ul este un maraton, nu un sprint

Comitetul are şi rolul de a monitoriza desfăşurarea programelor de wellness. Adesea, acestea se ajustează pe parcursul anului, în funcţie de nivelul de participare, de informaţiile noi, de feedback-ul din partea participanţilor sau în funcţie de deciziile manageriale. Este o etapă importantă, care asigură flexibilitatea programelor.

În final, comitetul de wellness este responsabil pentru auditul efortului de wellness, colectarea rezultatelor, informarea managementului cu privire la progresele de ansamblu şi identificarea următorilor paşi.

Dacă sunteţi la început de drum şi vă gândiţi la un program congruent de wellness, cu efecte pe termen lung, comitetul de wellness poate fi plasa de salvare pentru provocările legate de timp şi de alocare a resurselor umane. Desigur, la finalul anului puteţi găsi o variantă creativă de a-i recompensa pe cei care s-au implicat. Şi, ţineţi minte, wellness-ul este un maraton, nu un sprint!

Despre autor:

alina grozescu

Alina Grozescu, Preşedinte al Asociaţiei Române de Corporate Wellness, CEO & Founder Max Relax & Wellington

După 11 ani în domeniu, Alina Grozescu, fondatoarea companiilor Max Relax şi Wellington, aduce în România certificarea de Corporate Wellness Specialist, prin crearea Asociaţiei Române de Corporate Wellness, prima filială europeană a Corporate Health & Wellness Association din Statele Unite. Ca promotor în această industrie, Alina îşi propune să dezvolte şi să consolideze piaţa de corporate wellness din România şi să creeze un mediu deschis pentru companiile preocupate de bunăstarea angajaţilor. Misiunea asociaţiei este transferul de know-how dinspre experţii americani către profesioniştii de HR din România.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Revista HR Manager
Incarcati mai multe in Agenda HR

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

FAST FORWARD. ORGANIZAȚIA VIITORULUI. Ediția a XX-a. ARMONIZAREA RESURSELOR: OAMENI, PROFIT, TEHNOLOGIE

Revista HR Manager organizează cu sprijinul Humanistic, în data de 25 Aprilie 2024,&n…