Agenda HR — 11 April 2018

Persoanele punctuale sunt percepute ca fiind mai serioase și mai de încredere, iar același lucru este valabil pentru companii. Mulți manageri au însă de-a face cu întârzieri din partea angajaților. Uite când devin acestea o problemă, ce scuze invocă angajații și ce i-ar face să devină mai punctuali:

  1. Punctualitatea se poate învăța

Persoanele punctuale se disting prin patru caracteristici: estimează în mod realist durata activităților, alocă timp pentru neprevăzut, sunt organizate și nu au o problemă să ajungă mai devreme. Pe de altă parte, persoanele care întârzie au tendința de a fi prea optimiste atunci când calculează cât timp le ia să desfășoare o activitate. Un studiu citat de Fast Company indică faptul că estimările acestora pot fi cu 25-30% mai mici. Atunci când calculezi greșit timpul pe care ți-l aloci dimineața pentru a fi gata, e aproape imposibil să nu întârzii.

De aceea, dacă ești în rândul persoanelor pentru care punctualitatea nu este a doua natură, te-ar putea ajuta să conștientizezi durata reală a activităților. Cea mai eficientă metodă este să porți un ceas de mână, pe care să îl verifici periodic. Important este nu doar să știi cât este ceasul, dar și să observi cât timp durează de fapt să mănânci micul dejun, să faci duș sau să parcurgi drumul spre muncă.

  1. Efectele negative ale întârzierilor se pot propaga în organizație

Pentru companie, punctualitatea angajaților e strâns legată de productivitate și de reputația organizației. În rândul angajaților, punctualitatea e percepută de asemenea ca o calitate și ca un semn de profesionalism. Prin urmare, atunci când întârzii, apar efecte negative pe mai multe planuri. Productivitatea se poate diminua, imaginea companiei poate avea de suferit, iar colegii sunt mai devreme sau mai târziu încurcați de absența întârziatului.

Ritmul muncii poate fi ușor deranjat de persoanele care întârzie. Atunci când colegii depind de tine să ajungi la timp (de exemplu, pentru că se schimbă tura și nu pot pleca până nu sunt înlocuiți), ei pot percepe întârzierea ca pe o lipsă de respect. Astfel, relațiile dintre colegi pot avea de suferit, la fel ca și cultura organizațională, dacă problema e una răspândită în cadrul acesteia.  

  1. De ce întârzie din ce în ce mai mulți angajați

Numărul angajaților care întârzie la muncă este în creștere. În 2016, 25% din angajați au întârziat cel puțin odată pe lună, iar în 2017, 29% au făcut acest lucru. Unii se confruntă mai des cu această problemă. Mai exact, 16% din angajați întârzie săptămânal la locul de muncă, conform Business News Daily. În unele zone de pe glob, lipsa punctualității este mai răspândită decât în altele. De exemplu, în Ecuador se întârzia atât de mult, încât cetățenii au pornit în 2014 o campanie împotriva lipsei de punctualitate: Campaña Contra la Impuntualidad.

Mai mult de jumătate din persoanele care întârzie la muncă dau vina pe aglomerație. Un alt motiv des invocat este somnul. 32% dintre cei care întârzie nu au reușit să se trezească la timp. În plus, 26% dintre aceștia au invocat ca scuză vremea rea. Există și explicații care nu sunt la fel de credibile, iar managerii în resurse umane au avut ocazia să audă multe scuze ciudate de-a lungul timpului.

  1. Cum e văzută punctualitatea de angajatori

Pentru majoritatea angajatorilor, nu calitatea explicațiilor contează, ci frecvența întârzierii. 30% dintre angajatori consideră că o întârziere nu e o problemă dacă e un incident singular, dar poate deveni una dacă acest comportament se repetă. Unii dintre angajatori – mai exact, 18% – nu văd o problemă în faptul că angajații întârzie la muncă, cu condiția ca munca să fie făcută bine și la timp. Astfel, unii angajați beneficiază de un program de lucru mai flexibil, însă acesta nu este posibil în toate cazurile; de exemplu, pentru cei care au contact cu clienții sau cu publicul.

  1. Ce măsuri se pot lua în cazul angajaților care întârzie frecvent

Cei mai mulți angajatori adoptă o strategie punitivă pentru a descuraja întârzierile la locul de muncă. Aceștia pot încerca să disciplineze angajații prin avertismente verbale sau scrise, sancțiuni disciplinare și, în cazuri extreme, retrogradarea sau chiar concedierea. Măsurile dure pot afecta însă atmosfera organizației, așa că e recomandat să implementezi și o strategie de motivare pozitivă. Poți încuraja punctualitatea răsplătind angajații care ajung la timp în fiecare zi din lună cu bonusuri sau alte beneficii.

Totodată, înainte de a lua o decizie în legătura cu angajații care întârzie, e bine să cunoști motivele pentru care se întâmplă acest lucru, fără a afecta dreptul la viață privată al acestora. E recomandat să discuți aceste aspecte în privat, ca persoana să nu aibă tendința de a fi defensivă. Trebuie să te asiguri că angajatul cunoaște consecințele pe care le au întârzierile asupra colegilor și companiei și că va face eforturi reale pentru a le evita.

Sursă foto: Shutterstock

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply