Agenda HR — 18 September 2015

de Dragoş Popescu

Nu cunosc pe nimeni care să fi învăţat să meargă pe bicicletă privind la eurosport. O fi existând, dar sigur n-a câştigat turul franţei. N-am întâlnit nicio femeie care să fi învăţat să se machieze ascultând rubrica de specialitate din revista de nespecialitate, în lectura prietenei celei mai bune prin telefon. Sau oi fi întâlnit, dar sigur n-am întors capul după ea.

Mediul de business tot mai dinamic şi mai competitiv din România reclamă din ce în ce mai acut nevoia de profesionalizare a actului managerial drept condiţie obligatorie pentru performanţă. Dezvoltarea competenţelor manageriale reprezintă, de aceea, o prioritate constantă şi firească în cadrul strategiilor de resurse umane ale majorităţii companiilor, fie ele corporaţii multinaţionale sau firme antreprenoriale. Numai că subiecţii în cauză, team leaderi, coordonatori, manageri de diferite niveluri şi specialităţi, au cam depăşit perioada în care o prelegere punctată sacadat cu pointerul pe slide-urile înşirate pe perete şi exerciţii heirupiste şi semi-amuzante să le mai suscite interesul şi să-i ţină cu gura mintea căscată. În plus, dificultatea de a vinde participarea la un curs unor oameni care au termene de respectat şi obiective de atins face misiunea responsabililor HR din organizaţii şi mai provocatoare.

De ceva vreme, la Diagma oferim o alternativă: BusinessDrive. Este un program de dezvoltare a competenţelor manageriale bazat pe învăţare experienţială ce foloseşte o simulare de business ca instrument principal de lucru. Este un program rotund, unitar, ce plasează participanţii în scaunul pilotului de business şi îi antrenează să citească corect cadranele şi indicatoarele şi să folosească eficient butoanele şi pedalele unei afaceri.

BusinessDrive poate fi calibrată pe orice model de business

BusinessDrive are două componente principale:

1. Simularea de Business – desfăşurată tipic pe parcursul a cinci runde, propune participanţilor un scenariu de complexitate variabilă în care aceştia conduc efectiv o afacere într-un mediu concurenţial simulat realist de aplicaţia software BusinessDrive, pe parcursul a cinci cicluri anuale de business.
Aplicaţia BusinessDrive, dezvoltată de noi, este concepută să simuleze extrem de realist condiţiile de piaţă, putând fi adaptată şi calibrată pe orice model de business. O interfaţă prietenoasă permite echipelor competitoare să consemneze deciziile manageriale pentru fiecare ciclu anual de business (exemplu: bugetele de marketing pe produse/regiuni geografice, investiţii, politica salarială, preţuri de vânzare, etc.) şi să vizualizeze grafic şi tabelar situaţia economică a companiei, ajustată în funcţie de deciziile luate.

Un modul master va corobora, la sfârşitul fiecărei runde, deciziile echipelor competitoare, va introduce elemente aleatorii (restricţii sau stimulente legislative, evenimente sociale, penurie sau abundenţă de materii prime şi forţă de muncă, etc.) şi va produce rezultate consolidate: cote de piaţă, performanţe financiare.

La sfârşitul fiecărui an fiscal simulat, aplicaţia va genera un raport pentru fiecare echipă. Statusul competiţiei, analizele, tendinţele şi indicatorii de piaţă vor fi prezentate într-o publicaţie economică.

2.Setul de ancore teoretice – menit să fixeze, să clarifice şi să dezvolte „limba de business” în rândul participanţilor, include module ce acoperă principalele arii de competenţă managerială: finanţe, marketing, vânzări, producţie, logistică, cercetare-dezvoltare-inovare, resurse umane. Expuse într-o manieră aplicată şi interactivă, aceste module reprezintă, metaforic, reflectoare ce se aprind pe rând iluminând progresiv scenariul simulării de business.

Cei peste 300 de participanţi au clasificat beneficiile programului BusinessDrive

Programul BusinessDrive, unic şi prin ace st aspect, este oferit de către un grup de lectori, cu o expunere în bu siness solidă şi multiplă, ce le permite să îndeplinească roluri de advisori pentru echipele par ticipante în timpul rundelor de simulare şi să împărtăşească experienţă şi bune practici în cad rul ancorelor teoretice.

În cei doi ani şi jumătate de la lansare, am furnizat aproape douăzeci de sesiuni folosind scenarii standard sau personalizate, atât în sistem open, cât şi pentru clienţi corporate (companii din industria auto, bancară, telecom, industria petrolieră, etc). Feedback-ul primit de la cei peste 300 de participanţi ne-a ajutat să clasificăm, din perspectiva lor, cele mai importante beneficii:

1. Dezvoltarea competenţelor manageriale şi creşterea calităţii actului managerial. Ne străduim să formăm şi să transmitem, în cadrul programului BusinessDrive, perspectivă şi principii sănătoase de business. Includem în cadrul rundelor de simulare intervale ample pentru debriefing, trecând treptat de la ce se întâmplă, prin cum se întâmplă, la de ce se întâmplă în piaţa noastră virtuală.

2. Know-how transferabil, dobândit într-o manieră agreabilă. Practic, abilităţile de analiză şi mecanismele decizionale exersate în cadrul programului sunt, de cele mai multe ori, direct aplicabile în activitatea curentă a participanţilor, diferenţele fiind doar cantitative. În plus, mediul competitiv şi încurajarea gândirii out of the box facilitează asocierea cunoştinţelor dobândite cu experienţe memorabile.

3. Extinderea perspectivei de business. Fie că vorbim de oameni de vânzări care înţeleg mai bine afacerile clienţilor sau de manageri ce înţeleg mai bine deciziile şefilor, toate sunt efecte ale unei abordari globale, de 360º, a business-ului în cadrul programului BusinessDrive.

4. Dezvoltarea abilităţilor de leadership, negociere, spirit de echipă şi a lu crului în echipă. La fel ca în viaţa r eală de business, deciziile importante sunt adesea rezultatul unor analize, dezbateri, negocieri între diferiţi membri ai e chipei manageriale, oameni cu personalităţi şi cu agende diferite. De cele mai multe ori, e chipa cea mai performantă în cadrul simulării nu este cea care include oamenii cei mai com petenţi, ci aceea care reuşeşte să funcţioneze cel mai e ficient.

5. Creşterea capacităţii de prioritizare a activităţilor, de luare a deciziilor şi de management al timpului. Simularea de business solicită participanţii la toate aceste capitole, într-un mediu similar celui real, stimulând dezvoltarea abilităţilor respective.

Cui îi este destinat programul BusinessDrive?

  • Managerilor de diferite niveluri;
  • Persoanelor cu înalt potenţial din organizaţii sau care urmează a fi promovate pe funcţii manageriale;
  • Specialiştilor (Sales, Finance, IT, HR, etc.) pentru care extinderea perspectivei manageriale reprezintă o premiză pentru creşterea performanţelor;
  • Antreprenorilor şi intraprenorilor;
  • Persoanelor şi organizaţiilor interesate de dezvoltarea abilităţilor manageriale;
  • Tuturor celor ce îşi doresc să poarte Tricoul Galben în business sau pur şi simplu vor să se pună mai bine în valoare.

dragos-popescuDragoş Popescu, Managing Partner DIAGMA

Dragoş Popescu şi-a construit cariera de consultant şi trainer pornind de la o solidă experienţă directă în business. A ocupat poziţii manageriale de vârf, în particular în industria telecom. Susţine în mod curent sesiuni de training pe teme de Managementul Afacerilor şi Vânzări.  Cursurile sale sunt puternic interactive şi sunt întotdeauna însoţite de exemplificări practice şi instrumente concrete, dezvoltate şi/sau dobândite de Dragoş în experienţa sa de business. O picătură (sau mai multe) de umor transformă, de fiecare dată, cursurile susţinute de el în experienţe plăcute şi memorabile.  Dragoş este iniţiatorul conceptului şi autorul programului BusinessDrive, mini-MBA bazat pe o simulare de business.

Comentarii

Share

About Author

Marilena

(0) Readers Comments

Leave a Reply