Agenda HR HR Tools — 20 December 2016

de Alecsandra Ioniţă

Am realizat recent un sondaj în rândul participanţilor la atelierele creative implementate de SmartExperience şi am observat că peste 90% dintre angajaţii care au participat în decurs de trei luni la cel puţin un program de wellbeing oferit de angajatorul lor consideră foarte utile aceste ateliere.

Efectele nominalizate de angajaţi, cu alte cuvinte, motivele pentru a participa în continuare la ateliere creative sunt: oportunitatea de a-şi cunoaşte mai bine colegii de serviciu şi îmbunătăţirea relaţiilor cu aceştia, creşterea nivelului de încredere în sine la locul de muncă, posibilitatea de a experimenta activităţi noi, precum şi şansa de a se relaxa.

Companiile care oferă ca beneficii ateliere de wellbeing observă că acestea fidelizează, destind şi consolidează relaţiile dintre angajaţi, le dezvoltă imaginaţia şi gândirea out of the box şi le asigură dezvoltarea personală prin activităţi relaxante şi practice.

Toate studiile disponibile şi experienţa noastră în acest domeniu ne arată că atelierele creative stau la baza programului de fidelizare a angajaţilor şi sudează echipe, angajaţii având astfel un randament crescut şi un nivel de stres diminuat. Avem, în prezent, mai mult de 50 de tipuri de activităţi sub forma atelierelor recreative, iar numărul lor creşte pe măsură ce adăugăm clienţi noi în portofoliul nostru, iar cei existenţi doresc să diversifice programele pe care le oferă angajaţilor.

Programele de wellbeing înglobează tot ceea ce ţine de bunăstarea fizică şi psihică a angajaţilor din mediul corporate, cele peste 50 de ateliere acoperind 4 domenii de bază: hobby, dezvoltare personală, echilibru personal şi sănătate. Acestea reprezintă unul dintre principalii factori non-financiari care îi motivează pe angajaţi, demonstrându-le acestora interesul companiei pentru echilibrul viaţă personală – viaţă profesională în cadrul celei mai importante resurse de care dispune – resursa umană.

Ateliere dedicate pentru domenii diferite

Clienţii SmartExperience vin din companii multinaţionale cu peste 3.000 de angajaţi, până la IMMuri cu 30 de angajaţi, care pun preţ pe calitatea vieţii angajaţilor lor. Bestseller pentru anul 2016 sunt workshop-uri de fotografie şi alte ateliere din zona de hobby, precum cele de actorie, pictură sau aranjamente florale. Dacă intrăm în detaliu, de exemplu, în mediul bancar, renumit pentru atenţia la ţinută şi aspect fizic, vom întâlni o cerere deosebită pentru ateliere de stil şi imagine personală, make-up şi branding personal.

Domeniul telecomunicaţiilor îşi exprimă înclinaţia spre ateliere din domeniul artelor şi hobby-urilor, precum pictura sau modelajul în lut. Dacă mergem şi mai departe, către programele complexe de tip wellbeing retreat, companiile care le accesează sunt preponderent multinaţionale care activează în industrii precum FMCG, IT şi telecomunicaţii, farmaceutică şi îngrijirea sănătăţii, servicii financiar-bancare. Succese obţinute de companii Unul dintre cele mai mari succese înregistrate de o companie după parcurgerea programelor noastre este premiul obţinut de unul dintre clienţii noştri în cadrul unei gale organizate pe tema corporate wellbeing-ului.

De asemenea, un exemplu grăitor este programul pe care îl desfăşurăm în momentul de faţă cu un client relativ nou. În cadrul acestui program, am realizat o planificare lunară a atelierelor, până la finalul anului. Surpriza a venit atunci când, o dată luna încheiată, clientul ne-a solicitat să păstrăm atelierele din planificare, dar să le repetăm şi pe cele din luna precedentă, rezultatele înregistrate fiind peste aşteptări.

Suport pentru creşterea engagementului

Aşa cum spuneam, fidelizarea angajaţilor sau engagementul reprezintă un beneficiu principal resimţit la nivelul companiei, mai ales cu cât acestea sunt foarte complexe şi personalizate. În acest sens, noi le oferim companiilor suport pe toată durata programelor, de la selecţia corectă şi în concordanţă cu aşteptările şi nevoile angajaţilor şi comunicarea internă a acestora, până la analize de impact al programelor. Chiar în luna august am stabilit un parteneriat cu compania de cercetare de piaţă D&D Research, care ne va ajuta de acum înainte să măsurăm impactul programelor de wellbeing în companii.

Preferatele angajaţilor

Atelierele de hobby şi dezvoltare personală sunt foarte dorite de angajaţi şi angajatori. Recent, am analizat preferinţele în funcţie de regiuni geografice şi am observat că în zona de sud sunt căutate atelierele care pun accent pe îmbunătăţirea imaginii personale, în Banat au succes atelierele de parenting şi îmbunătăţirea relaţiilor inter-personale, în timp ce în Ardeal sunt apreciate programele de dezvoltare personală.

Arta aduce relaxare şi deconectare

La jumătatea anului 2016, divizia de Wellbeing din SmartExperience se poate mândri cu 150 de ateliere livrate cu succes, dintre care 70% cu tema artistică. Împreună cu prietenii şi clienţii noştri am realizat tablouri în ulei, obiecte vestimentare pictate manual, expoziţii de fotografie, ateliere de artă culinară, arajamente florale inedite, piese de teatru, bijuterii handmade, spectacole de magie, obiecte decorative cu specific românesc, demonstraţii de make-up şi multe altele.

Experienţa acumulată de-a lungul anilor petrecuţi alături de angajaţi ne arată că oamenii îşi doresc artă, se deconectează de griji şi se relaxează prin artă; iar oricare ar fi tematica atelierului, succesul său este garantat dacă acesta este susţinut de un artist. Reacţiile oamenilor la artă şi dorinţa continuă de a o practica, precum şi feedback-urile primite la finalul atelierelor, ne arată că de la wellbeing în companii la artterapie în companii nu a mai ramas decât un pas.

picturaObservând acest lucru, putem afirma că această abordare a industriei wellbeing (ateliere concepute pe baza principiilor din artterapie) este un trend ascendent pe piaţa românească de ateliere la locul de muncă. Pe lângă această tendinţă, se impun tot mai mult programele complexe, precum wellbeing retreats, cu rezultate de impact corect măsurate, pe baza cărora se iau decizii pentru următoarele ateliere. În altă oride de idei, sesizăm o cerere din ce în ce mai mare şi din partea companiilor româneşti. Ca urmare a acestor cereri din ce în ce mai numeroase, lucrăm la personalizarea atelierelor pentru companii cu un număr mic de angajaţi, fiind o tendinţă în rândul antreprenorilor români să ofere aceste beneficii angajaţilor lor. Preferinţele pentru tematica atelierelelor se schimbă, întradevăr, şi în funcţie de perioada din an în care ne aflăm.origami

De exemplu, în preajma Paştelui şi Crăciunului sunt cerute ateliere de arts & crafts, în cadrul cărora angajaţii pot confecţiona obiecte tradiţionale. Un alt exemplu, în luna martie, majoritatea atelierelor solicitate sunt cele dedicate femeilor, precum: make-up, secretele feminităţii, stil şi imagine personală, aranjamente florale, confecţionare bijuterii, confecţionare mărţişoare. Apoi, pentru a nu pierde din vedere şi partea masculină a echipei, de cele mai multe ori lunile aprilie-mai sunt dedicate bărbaţilor. În timpul verii creşte cererea atelierelor care pot fi desfăşurate outdoor, precum fotografie, yoga, pictură etc.

cadouri smartCele mai căutate

În anul 2016, cele mai căutate programe au fost cele din categoria arts and hobbies – pictură, fotografie, actorie şi improvizaţie. Extrem de apreciate de participanţi, ateliere de pictură în ulei, de exemplu, le dau acestora ocazia să realizeze de la cap la coadă un tablou de mari dimensiuni. Atelierul este structurat pe mai mult module, în care participanţii sunt familiarizaţi iniţial cu tehnica de pictură pe care o vor folosi, ajungând treptat să picteze forme complexe după model, reproducând tablouri celebre. Tot în categoria pictură intră şi pictura pe textil, în care participanţii îşi personalizează obiecte vestimentare precum genţi, tricouri sau tenişi. În cadrul atelierelor de acest tip, imaginaţia, talentul şi stilul personal sunt îmbinate în încercarea de a obţine cele mai originale piese vestimentare.

Cadouri cu Adrenalină

Pe lângă atelierele reCreative la care participă, angajaţii se bucură şi de alte beneficii non-financiare din partea companiilor, cum ar fi cadourile neobişnuite, de tip experienţă, pe care le primesc la diferite ocazii.

Cadourile din categoria Adrenalină sunt de departe cele mai căutate, experienţele inedite din această categorie făcând probabil obiectul celor mai spectaculoase daruri. Cine nu şi-ar dori să primească în dar un salt cu paraşuta, o zi la rapel, o şedinţă de trageri în poligon sau un zbor cu elicopterul.

Într-o societate în care stresul este la cote maxime, nu trebuie sa ne uimească deloc dorinţa crescută a oamenilor de a se elibera de tensiune prin experienţe pline de distracţie şi adrenalină.

Adrenalină, Cai Putere, Petrecere sau Relaxare? Romantic, Sport sau Zbor?

Fiecare dintre aceste categorii de experienţe inedite este căutată în egală măsură, existând un anumit target pentru fiecare din ele sau o anumită perioadă din an în care o categorie este la mare căutare.

În timpul verii, categoriile Sport, Zbor, Adrenalină sunt cele mai accesate. Vara este anotimpul experienţelor outdoor, în care oamenii îşi doresc să experimenteze ineditul. Aşadar, cererea pentru salt cu paraşuta, zbor cu balonul sau avionul, rapel, rafting sau zbor cu elicopterul este la nivel foarte mare.

Când vremea se răceşte, oamenii îşi îndreaptă atenţia către experienţele indoor, alegând tirul cu pistolul în poligon, escalada indoor sau zile de relaxare în spa-uri de lux.

Companiile aleg întotdeauna relaxarea pentru femei şi adrenalina pentru bărbaţi. Angajatele de sex feminin sunt de cele mai multe ori răsplătite cu ore de relaxare la spa sau şedinţe personalizate de make-up, în timp ce angajaţii bărbaţi sunt răsfăţaţi cu experienţe inedite în poligon sau pe piste de karting.

alecsandra ionitaAlecsandra Ioniţă, Wellbeing specialist, Smart Experience

Alecsandra are o experienţă de 13 ani în marketing, comunicare şi vânzări, atât la nivel local, cât şi global acumulată în companiile: Washington Group International, Karl Heinz Dietrich, La Strada Deco şi Fundaţia Calea Victoriei. În ultimii 6 ani, ea şi-a concentrat activitatea pe consultanţă specializată în corporate wellbeing. Este absolventă a Universităţii Bucureşti – Facultatea de Management, a Universităţii Lucian Blaga din Sibiu – Facultatea de Limbi Străine şi a Şcoalii Naţionale de Studii Politice şi Administrative Bucureşti – Masterat de Publicitate şi Reclamă. În anul 2010, a înfiinţat divizia de Wellbeing a SmartExperience, care reuneşte acum 70 de facilitatori şi un portofoliu 30 de clienţi constanţi, pentru care organizează peste 50 de tipuri de ateliere reCreative

Comentarii

Share

About Author

atena.enea

(0) Readers Comments

Leave a Reply