Acasa Performance 10 scuze pe care le foloseşti pentru a nu-ţi investi timpul în propriul business şi a rămâne blocat într-un job ,,9-to-5”

10 scuze pe care le foloseşti pentru a nu-ţi investi timpul în propriul business şi a rămâne blocat într-un job ,,9-to-5”

19 min citire
0
0
1,111

Nu ai destul timp. Nu cunoşti oamenii potriviţi. Nu ai prea mulţi bani. Şi poate că ideea pe care o ai nu e suficient de bună. În plus, poate nu o să-ţi iasă. Şi – să nu uităm! – trebuie să aştepţi ca totul să fie perfect. Şi-apoi, nici măcar nu ştii totul despre TOT. Ai mai putea aştepta. Poate un an. Doi. Sau chiar trei. Fii sincer(ă): de câte ori ţi-ai repetat aceste scuze atunci când ţi-a trecut prin cap să îţi pui pe picioare propriul business?

Tristul adevăr e că toate lucrurile de mai sus, pe care ţi le-ai repetat de atâtea ori, sunt scuze. S-c-u-z-e. Şi nu sunt singurele. Mai jos ne-am propus să facem o listă cu scuzele pe care le-ai folosit cel mai des pentru a nu-ţi urma visul şi a scăpa de programul ,,9-to-5”. Dar – înainte să citeşti materialul – să stabilim ceva: dacă o să constaţi că am ghicit cel puţin cinci scuze pe care le-ai articulat cu voce tare cel puţin o dată, de data asta nu mai ai nicio scuză: trebuie să începi business-ul ăla la care visezi. De acord?

1. ,,MI-E PREA FRICĂ!”

Welcome to the club! Tuturor ne e frică de ceva. Şi aşa stau lucrurile şi în cazul antreprenorilor. Fiecărui antreprenor îi e frică de ceva, la un moment dat. În acest context, ai două alternative: fie să îţi laşi fricile să te ţină în loc, fie să le foloseşti ca motivaţie. Din fericire, frica pe care probabil o ai e cea de eşec. Iar frica de eşec poate fi folosită constructiv, ca motivaţie de-a reuşi. Deci… ce mai aştepţi? Tuturor ne e frică, treci peste, ia frica aia şi scoate ceva pozitiv din ea.

2. ,,NU CUNOSC OAMENII POTRIVIŢI.”

Într-o lume în care există LinkedIn, Facebook, Twitter şi restul platformelor sociale NU ai voie să NU ajungi să cunoşti oamenii potriviţi. În zilele noastre, orice om cu care vrei să vorbeşti e la câteva click-uri distanţă. Ok, poate cu excepţia Papei, Bono şi Bill Gates. Lăsând gluma la o parte, majoritatea oamenilor de succes sunt foarte accesibili (poate chiar acesta e şi secretul succesului lor, nu?). Scrie un e-mail pertinent, fii respectuos şi o să fii surprins să constaţi că o să primeşti răspuns. Iar dacă nu primeşti, nu dispera. Nu uita că vorbim de oameni foarte ocupaţi. Dacă nu îţi răspund într-o perioadă rezonabilă de timp, treci la următorii. Sunt mari şanse să nu fie atât de ocupaţi ca precedenţii.

3. ,,S-AU GÂNDIT ALŢII LA ASTA ÎNAINTEA MEA. IAR DACĂ NU S-AU GÂNDIT, SE VOR GÂNDI ÎN CURÂND, DECI NU MAI ARE ROST.”

Da, probabil că Steve Jobs te-a bătut pe timp dacă aveai de gând să inventezi interfaţa grafică sau tableta, dar nu uita că Xerox l-au bătut pe timp pe Jobs, ei au fost, de fapt, primii care au venit în faţa lumii cu interfaţa grafică. Iar Bill Gates a inventat tableta înaintea lui Steve Jobs. Nici măcar Mark Zuckerberg nu a fost primul care a venit cu ideea unei reţele de socializare. Şi lista poate continua. Concluzia? Inovaţia nu e niciodată ,,just one and done” şi cele mai multe companii s-au dezvoltat adaptând ideile altora unor scopuri noi sau găsindu-le inovaţiilor altora noi utilizări. Eşti în întârziere cu ideea ta doar dacă nu eşti dispus să fii „better”, ,,stronger”, ,,faster” sau ,,cheaper” decât cei care au venit cu ideea ta primii.

4. ,,NU POT SĂ FAC PE NIMENI SĂ MĂ ASCULTE.”

Greşit. Majoritatea oamenilor sunt interesaţi de orice sună bine, interesant, amuzant, şocant, informativ, prostesc, controversat, trist, sexy sau făcut din inimă… şi lista poate continua. Dacă nu poţi să faci pe nimeni să te asculte, asta e numai şi numai problema ta. It’s you, not them. Dacă nu poţi să captezi atenţia nimănui, atunci schimbă abordarea, formularea sau chiar mesajul. Te vor asculta.

5. ,,NU AM BANI!”

Să fii antreprenor e arta (după părerea unora) sau ştiinţa (după părerea altora) de a reuşi să faci ceva cu cât mai puţin – cu mai puţini bani, cu mai puţini oameni, cu mai puţin timp la dispoziţie etc. Nu o să ai niciodată ,,destul” capital sau ,,destule” fonduri. Dacă chiar nu ai suficienţi bani pentru ideea care îţi tot dă târcoale, schimbă planul de afaceri. Simplifică-l. Nu poţi controla mereu ceea ce nu ai, dar poţi controla ce alegi să faci cu ceea ce ai.

6. ,,NU AM TIMP!”

Fals. Toţi avem acelaşi timp, nimeni nu are mai mult sau mai puţin timp decât tine. Singura diferenţă ţine de tine şi de ceea ce alegi să faci cu timpul tău. Dacă ai fi blocat undeva în subteran şi ai mai avea oxigen doar pentru o oră ce ai face? Ţi-ai mai verifica Twitter-ul şi Facebook-ul sau ai lua prima lopată găsită şi ai începe să sapi? Ai săpa, săpa, săpa. Aplică acelaşi tip de prioritizare şi în cazul antreprenoriatului. În timp, o să constaţi că oamenii îşi găsesc (sau nu) timp, în funcţie de cât de mult vor ceva. Vrei, poţi. Nu vrei, nu poţi. Simplu.

7. ,,NU ŞTIU SĂ FAC MULTE LUCRURI, NU AM SKILL-URILE POTRIVITE, NU O SĂ REUŞESC NICIODATĂ.”

Nu ai ,,skill”-urile potrivite? Nicio problemă. Ieşi în lume şi capătă-le. Întoarce-te la şcoală, dacă trebuie. Citeşte cărţi. Vorbeşte cu prietenii care ştiu mai multe decât tine. Ia-ţi un job part-time într-o companie de tipul celei pe care vrei s-o construieşti. Sau ia-ţi un job part-time într-un cu totul alt domeniu. Găseşte pe cineva care a făcut exact lucrul pe care vrei să-l faci tu şi oferă-te să faci voluntariat acolo. Dacă faci asta, o să înveţi o grămadă de lucruri. Ţi se pare greu să faci ce ai citit până aici? Dacă da, atunci poţi să începi să accepţi faptul că nu o să ai niciodată ,,skill”-urile acelea pe care te tot plângi că nu le ai. „Skill”-urile şi cultura generală în materie de afaceri se dobândesc, se învaţă, nimeni nu se naşte cu ele. Adu-ţi aminte asta data viitoare când o să mai vrei să foloseşti scuza asta.

8. ,,IDEEA MEA NU E CHIAR ATÂT DE BUNĂ…”

Să ai o idee nemaipomenită, extraordinară şi nemaiîntâlnită e scenariul ideal, însă e foarte, foarte greu să fii tu cel care inventează roata. Ce nu e deloc greu e, însă, să ai o reacţie la ceva (produs, serviciu etc.) care există deja. Plimbă-te puţin, uită-te atent în jur. O să găseşti o grămadă de lucruri care nu îţi plac, o grămadă de probleme care au nevoie de soluţii noi. Soluţiile acelea sunt – de fapt – idei. ,,Complet nou şi nemaivăzut” e greu de imaginat. ,,Să fac lucrurile mai bine decât altcineva” e deja mult, mult mai uşor. Şi, ca fapt divers, majoritatea companiilor pe care le ştii sunt construite pe ,,mai bine”, nu pe ,,complet nou”.

9. ,,NU VREAU SĂ-MI ASUM UN RISC ATÂT DE MARE.”

Nu există (aproape) nicio situaţie din care să nu îţi poţi reveni, în cazul unui eşec. În timp poţi să depăşeşti orice eşec şi să înveţi să vezi eşecul ca pe o oportunitate de a învăţa ceva nou şi de a te reîntoarce pe baricade mai puternic şi mai bine echipat pentru a reuşi data viitoare. Şi-apoi, orice nu încerci ACUM o să ajungi să regreţi mai târziu. Când o să te trezeşti bătrân şi o să începi să îţi analizezi viaţa pe care ai dus-o, cel mai probabil primele lucruri care îţi vor veni în minte vor fi din categoria: ,,Mă întreb ce s-ar fi întâmplat dacă aş fi făcut atunci proiectul ăla…” De fapt acesta e singurul risc pe care NU ar trebui să ţi-l asumi niciodată: de a te trezi în situaţia de mai sus.

10. ,,SUNT MAI BUN LA FĂCUT PLANURI, NU LA PUS ÎN APLICARE…”

Nu, nu eşti. Eşti doar foarte leneş. Fiecare antreprenor de succes pe care îl ştii şi-a suflecat – la un moment dat – mânecile şi a decis că vrea să fie mai bun decât ceilalţi antreprenori pe care îi vede în jurul lui. Nu ai nevoie de nicio calitate înnăscută ca să devii bun la materializat idei. Tot ce-ţi trebuie e doar puţină disciplină.

Lista ar putea fi mai mare, dar ne oprim aici. Şi acum să revenim puţin la începutul materialului. Am reuşit să ghicim cel puţin cinci scuze pe care le-ai articulat cu voce tare cel puţin o dată? Dacă da, nu uita că la începutul materialului am stabilit că, dacă ghicim cel puţin cinci dintre scuzele tale, trebuie să începi să faci ceva concret în privinţa visului tău. Ce-ar fi să începi chiar azi? Nu îţi mai spune că e prea greu sau că toţi vor râde de tine dacă dai greş. E greu pentru că aşa şi trebuie să fie: e antreprenoriat şi antreprenoriatul nu e chiar pentru toată lumea. Şi da, probabil că vreo doi-trei vor râde de tine, în cazul în care o să eşuezi. Însă nu te îngrijora, acei doi-trei sunt aceiaşi care nu au curaj să încerce niciodată nimic nou. Cei care contează te vor respecta pentru că ai avut curaj să încerci. Vor recunoaşte în tine ceea ce există şi în ei: spiritual antreprenorial. Te vor încuraja. Şi îţi vor deschide noi uşi. Aşadar… ce mai aştepţi? Închide PC-ul şi fă ceva concret. Azi. Nu mai aştepta. Iar dacă îţi iese, scrie-ne un mail pe redactia@hrmanageronline.ro peste câţiva ani şi spune-ne că ai reuşit.

Comentarii

Incarcati mai multe articole similare
Incarcati mai multe dupa Marilena
Incarcati mai multe in Performance

Lasă un răspuns

Verificati De asemenea

Dezvoltarea brandului de companie și de angajator cu ajutorul internetului și al rețelelor de socializare

Strategiile de marketing joacă un rol crucial în determinarea succesului unei companii. El…